2017-01-30, 18:09
Medlem
På hela eftermiddagen har jag inte hört ett enda ord om detta på ekots nyhetssändningar. Trodde även att Studio Ett skulle ta upp detta, men icke! Kommer hem, läser nyheterna, och förstår snabbt varför!
Citera
2017-01-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sb40
Dylann roof, James Holmes, Anders Breivik överlämnade sig. Tror inte det säger något direkt.
Skillnaden är att Alexandre, enl uppgifter i kanandensisk press, ska ha uttryckt ånger över sitt dåd. Vilket får en att undra om han blivit övertalad till något han egentligen inte ville.
Citera
2017-01-30, 18:10
Medlem
Rapport SVT 18:00.

- De ska känna sig välkomna hit.

- Polisen har än inte fastställt identiteten på de gripna.

Nu till nästa nyhetsinslag.
Citera
2017-01-30, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns ett stort antal bilder på Alexandre Bissonnette i olika sammanhang:

http://heavy.com/news/2017/01/alexandre-bissonnette-quebec-city-mosque-gunman-photos-pictures-facebook/

Inte ens minsta antydan där att han skulle ha intresse av islamism.
Han kanske var självmordsbenägen? Utvidgade självmord existerar, fast nu överlevde han så..
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sb40
Dylann roof, James Holmes, Anders Breivik överlämnade sig. Tror inte det säger något direkt.

Jo, men de du nämnde flydde inte från platsen och ringde i ett hysteriskt tillstånd till polisen. Dessutom agerade de du nämnde ensamma. Det är en avgörande skillnad. Skulle inte förvåna mig det minsta om Bissonnette blivit manipulerad och styrd av Khadir.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nej det menade jag inte,men han kan ju kontaktat honom för att få tag i vapen och då deltog han själv också.

Ok, vem kontaktade vem för att få tag på vapen?

Det vore ju märkligt om Mohamed blivit kontaktad och för rent nöje hänger med och skjuter vilt i en moské?

Om nu Mohamed är en av GM så tror jag att det finns en anledning till varför just den aktuella moskén attackerades. Dessutom greps han i närheten.. i sitt hem kanske?

Man kan tänka sig att Mohamed har ett motiv och lyckas få med sig Alexandre på tåget(eller tvärtom?), kanske har dom träffats på nätet?

Alexandre ser iaf inte ut som typen som kan ordna fram ak47'or hursomhelst.
Citera
2017-01-30, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Tror det är alltför tidigt för att det ska finnas information om att de skulle ha varit syriska flyktingar. Låter mer som önsketänkande för några. Här gäller det att tänka på källkritiken.

Samtidigt känns det ganska vekt, med tanke på antalet döda, för att vara välplanerat.

Om tidigare uppgiften stämmer att personen gått ut och in två gånger, för att ladda om, så låter det otroligt amatörmässigt. Vem fan lämnar ammunitionen utanför?

Sedan att låta sig gripas ganska enkelt vad det låter. Då pekar det inte mot något IS grej i mitt tycke.
Min vågskål tror mer åt ren idioti och möjligt hatbrott.

Psykiskt sjuk finns alltid med i bilden, men med tanke på att det var två så är det inte lika troligt. Såna agerar hellre ensamma.
Enligt media skulle terrorist nr två ha ringt polisen och gett upp. Om det stämmer så låter det inte som normala terrorister. Så jag håller med dej något stämmer inte för att vara en IS grej.
Citera
2017-01-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insdel
På hela eftermiddagen har jag inte hört ett enda ord om detta på ekots nyhetssändningar. Trodde även att Studio Ett skulle ta upp detta, men icke! Kommer hem, läser nyheterna, och förstår snabbt varför!
Samma här. Fast redan på jobbet när jag hörde om det kunde jag sätta min sadel på att det inte var något helvitt pay-back dåd.
Citera
2017-01-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Enligt media skulle terrorist nr två ha ringt polisen och gett upp. Om det stämmer så låter det inte som normala terrorister. Så jag håller med dej något stämmer inte för att vara en IS grej.
Som jag fattade var det nervklene Alexandre som ringde polisen; han sägs även ha ångrat sina dåd. Mohamed däremot ska ha blivit gripen av polis, inte själv ha gett upp. Han är med stor sannolikhet den drivande islamistiska kraften här, om vi utgår ifrån att det är IS.
Citera
2017-01-30, 18:18
Medlem
Redas avatar
Vad vet vi säkert i det här fallet?

Förmodad AB har ringt och anmält sig själv långt ifrån brottsplatsen och anträffats med vapen i bilen.

Vi vet inte om han har deltagit i någon skjutning.

En förmodad Mohammed Khali är gripen som vi inte vet något om.

En tredje förmodad är på fri fot.

Rena snurren!
Citera
2017-01-30, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ok, vem kontaktade vem för att få tag på vapen?

Det vore ju märkligt om Mohamed blivit kontaktad och för rent nöje hänger med och skjuter vilt i en moské?

Om nu Mohamed är en av GM så tror jag att det finns en anledning till varför just den aktuella moskén attackerades. Dessutom greps han i närheten.. i sitt hem kanske?

Man kan tänka sig att Mohamed har ett motiv och lyckas få med sig Alexandre på tåget(eller tvärtom?), kanske har dom träffats på nätet?

Alexandre ser iaf inte ut som typen som kan ordna fram ak47'or hursomhelst.

Jag menade att han kan ha kontaktat någon terrorgrupp eller liknande för att komma över vapen.
Citera
2017-01-30, 18:20
Medlem
okok1s avatar
Polisen är väldigt seg med att rapportera vad man vet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in