2017-01-30, 11:28
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Strax efter midnatt under lördagsnatten ska flera ungdomar ha befunnit sig vid trafikplats Roslags-Näsby och kastat sten på en förbipasserande buss.

– De har kastat sten så att en ruta krossas, men bussen kör vidare och kontrollerar det i efterhand, säger Sven-Erik Olsson på polisens länskommunikationscentral.

Senare under samma natt får polisen larm om en bilbrand på Trefaldighetsvägen i Gribbylund. Men när polisen kommer till platsen har bilen brunnit upp och man upprättar en anmälan om skadegörelse genom brand.
Källa: https://archive.fo/jo7mx

Bilbränder och stenkastning verkar ha nått Täby som ofta beskrivs som en av Sveriges mest välmående förorter? Är det för få fritidsgårdar som är boven i dramat? Engångsföreteelse eller början på en no-go-zon?
Citera
2017-01-30, 12:21
Medlem
BillHicksHOLLOGRAMs avatar
bor i täby inte hört nått om det från någon. Vart skulle detta ha utspelat sig?
Citera
2017-01-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
bor i täby inte hört nått om det från någon. Vart skulle detta ha utspelat sig?
Det står ju klart och tydligt var det utspelade sig..
För övrigt var det inte länge sedan bilar brann i Hägernäs.
Citera
2017-01-30, 12:39
Bannlyst
Kasta sten på bussar e folk helt hjärndöda ? Vi kasta i alla fall bara bananer på kärringar när man var ung
Citera
2017-01-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Källa: https://archive.fo/jo7mx

Bilbränder och stenkastning verkar ha nått Täby som ofta beskrivs som en av Sveriges mest välmående förorter? Är det för få fritidsgårdar som är boven i dramat? Engångsföreteelse eller början på en no-go-zon?
Fritidsgårdar har alltid varit få i Täby så det beror det nog inte på.
Engångsföreteelse är det inte heller då det har hänt förr men polisen samt kommunen är duktigare att lägga locket på där än på andra platser i landet.
Citera
2017-01-30, 13:41
Medlem
Vad gör barn /ungdomar ute på natten? Har de inte några föräldrar? Eller vaktar dessa sina döttrar? Så att hon inte smutsar ner sig med en svensk? Eller med en grannpojke?
Citera
2017-01-30, 13:55
Medlem
lasternassummas avatar
En bilbrand och stenkastning mot en buss - gäsp...

10-15 bilbränder per natt är väl inget anmärkningsvärt i Rosengård och några områden till i Malmö, t.ex.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23548816.ab

Här är utryckningar. Det kan ju brinna 5-10 bilar vid en utryckning.
https://affes.wordpress.com/2015/10/04/anlagda-bilbrander-1996-2014/

Jag gissar att ca 5 utryckningar till anlagda bilbränder per dygn är ett ungefärligt medelvärde för Sverige.

Länge hade Täby svårt att hitta boenden för ensamkommande och flyktingar. Det förändrades under 2015 med flera insatser. Bl.a. gjordes Täby Park Hotell om till flyktingboende.
Ensamkommande i Täby

Om det finns något samband mellan flyktingmottagningen och oroligheter (stenkastning och bilbränder) vet jag inte. Kanske någon vet?

Varför kallas anlagda bilbränder "skadegörelse genom brand"? Borde det inte rubriceras som mordbrand?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-01-30 kl. 13:57.
Citera
2017-01-30, 13:57
Medlem
Bilbränder, stenkastning och sådant rapporteras inte ens när det gäller vissa områden. Det nya är att det har även börjat hända i Täby.

Börjat... men är det ens lönt att försöka gissa vilka det är som härjar? Täby har väl fått en rejäl skopa invandrare sista året?
Citera
2017-01-30, 14:20
Medlem
Andersdamaans avatar
Flyktingboendet i gamla Täby Park Hotell ligger ju en hyfsat bra bit ifrån Roslags Näsby, och Roslags Näsby har så vitt jag vet aldrig fungerat som någon samlingsplats för ungdomar, om man inte räknar det nu rivna "Vita Huset" som var poppis på 80-90:talet. Finns liksom ingenting där förutom en bensinmack och ett Scandic, iaf där det är busstrafik.

Däremot så finns det något boende i Näsby Park om jag inte missminner mig, och jag har också någonstans i bakhuvudet att kommunen inhyste en del flyktingar hos Scandic Roslags Näsby. Dessa flyktingar skulle visst bara bo där temporärt, men dom kanske har blivit kvar. Jag vet inte..
Citera
2017-01-30, 14:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Flyktingboendet i gamla Täby Park Hotell ligger ju en hyfsat bra bit ifrån Roslags Näsby, och Roslags Näsby har så vitt jag vet aldrig fungerat som någon samlingsplats för ungdomar, om man inte räknar det nu rivna "Vita Huset" som var poppis på 80-90:talet. Finns liksom ingenting där förutom en bensinmack och ett Scandic, iaf där det är busstrafik.

Däremot så finns det något boende i Näsby Park om jag inte missminner mig, och jag har också någonstans i bakhuvudet att kommunen inhyste en del flyktingar hos Scandic Roslags Näsby. Dessa flyktingar skulle visst bara bo där temporärt, men dom kanske har blivit kvar. Jag vet inte..

Däremot är det inte långt mellan Täby Park Hotell och Gribbylund, där bilbranden var. Om det nu finns ett samband...

Även om sådana här tendenser ännu är rätt ovanliga i Täby så är det tråkigt att det förekommer. I ett område till...

Citera
2017-01-30, 14:52
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Däremot är det inte långt mellan Täby Park Hotell och Gribbylund, där bilbranden var. Om det nu finns ett samband...

Även om sådana här tendenser ännu är rätt ovanliga i Täby så är det tråkigt att det förekommer. I ett område till...

Var det i Gribban som det hände? I trådstarten så står det Roslags Näsby trafikplats, dvs där Roslagsbussarna stannar. Om det var i Gribban som det stenades så är det inte så långt till Täby Park nej. Förbi galoppen bara.

Edit: Såg att du menade bilbranden och inte bussteningen. Gribban ligger isof efter vägen om man knallar från Täby Park Hotell mot Roslags näsby. Om händelserna hör ihop så bör man isof kunna lägga misstankarna mot Täby Park-folket snarare än flyktingarna i Näsby Park.
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-01-30 kl. 14:56.
Citera
2017-01-30, 15:04
Medlem
kobents avatar
Läste stekig lördagsnatt i Täby, stök är ju inte så vanligt där!

Antar att det hände i motorvägskurvan vid Shell macken? Kul att Täby får vara med och lära sig om den nya kulturen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in