2017-01-30, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
Om grabben begravs i Irak så är det inte semesterresor utan resor för att vårda/besöka graven. Vet ej om de kan få bidrag för sådana resor 1-2 ggr per år men det låter inte osannolikt. I så fall har de vips fått gratis resor för att besöka släkten i det gamla landet. Det vill jag inte betala.
Hursomhelst antyder det minst en av två saker (i) att familjen inte har integrerats i Sverige och/eller (ii) att de skamlöst utnyttjar sonens död - tänk på att de prioriterade att tala med pressen framför att tala med polisen. Varför samarbetar inte familjen? Jag ser det som en nyckelfråga.

Det finns begränsningar på vad man kan få i bistånd till begravningskostnad. Transport utomlands bekostas inte. Vet en vars släkting dog här på besök i Sverige från Afrika. De fick betala 80.000 kr för att få tillbaks kroppen till Afrika. Nu hade de själva råd men tyckte att de haft bättre saker att lägga pengarna på .
Citera
2017-01-30, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOMOONRIVER
Det finns begränsningar på vad man kan få i bistånd till begravningskostnad. Transport utomlands bekostas inte. Vet en vars släkting dog här på besök i Sverige från Afrika. De fick betala 80.000 kr för att få tillbaks kroppen till Afrika. Nu hade de själva råd men tyckte att de haft bättre saker att lägga pengarna på .

Till Afrika sa du? Men du kan vara 100% på att Iraks ambassadör i Stockholm står för all kostnader!! Det har de gjort sen några år tillbaka! Som anhörig betalar du endast för transporten till Stockholm, sen därifrån tar de han om det!! Detta är vad jag har varit med om! Så snälla lägg ner med de kostnaderna osv! Jag menar öppna inte käften när du inte har en aning! Är fortfarande nyfiken på veta vem det va som skött
Citera
2017-01-30, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManU99
Till Afrika sa du? Men du kan vara 100% på att Iraks ambassadör i Stockholm står för all kostnader!! Det har de gjort sen några år tillbaka! Som anhörig betalar du endast för transporten till Stockholm, sen därifrån tar de han om det!! Detta är vad jag har varit med om! Så snälla lägg ner med de kostnaderna osv! Jag menar öppna inte käften när du inte har en aning! Är fortfarande nyfiken på veta vem det va som skött

Men va bra om Irak vill lägga resurser på transporter av avlidna till Irak. Sina egna levande medborgare kan de inte ta hand om utan exporterar dem i miljoner till andra länder men dör dessa som flytt eller deras barn ska det vara gratis transport av kistan till hemlandet. Jaha alltid lär man sig något.
Senast redigerad av NOMOONRIVER 2017-01-30 kl. 05:36.
Citera
2017-01-30, 07:17
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpladdad84
Notan landar på bästa fall på ca 150.000kr

Vapensmugglare?????var har du drömt om det???😂😂😂😂
Räknade lite och gjorde själv ett snabbt överslag i huvudet och fick det till 200.000:- så då kan man nog säga 150-200.000spänn på ett ungefär?

Och jag drömde inte utan läste det i tråden, huruvida inläggen är kvar eller ej har jag dock ingen aning om...
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Soc bekostar ju semesterresor.... Så varför inte en begravning?
Citat:
Levde ngt år på soc... semesterresor bekostar de inte...
Beror lite på vart man kommer ifrån (har jag hört, inget jag har källa på)(?), som etnisk svensk är det att fete-glömma men tydligen kan man som "utomeuropé" få till lite extra bonusar som genvägar genom bostadskön och lite resor från & till sitt hemland (såvida man har en hyffsat bra anledning/ursäkt), ...men som sagt detta är mest hörsägen från mitt håll, har ingen källa till detta påstående!
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Så mycket uppmärksamhet som mordet har fått så kanske finansieringen inte är något problem. Finns nog både en och två landsmän som är beredda att sponsra.

Vapensmuggling... Ja du, det var ju en teori i alla fall!
Ja trådens mest spännande sådana dessutom! Fanns ett par inlägg gällande den spekulationen ett par-tiotal(?) sidor bak i tråden om inte mod'sen städat bort dem?
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-01-30 kl. 07:22.
Citera
2017-01-30, 08:39
Medlem
Citat:
Man behöver inte förstå allting, vissa har ett så lågt iq att de inte förstår något alls. Soc bekostar inget, familjen får bekosta allt själv om så det behövs via lån från bank och släkt... du kan sova lugnt inatt
Banklån för soc fall? Är de nå nytt som Swedbank kommit med el?
Citera
2017-01-30, 08:49
Medlem
Svenska staten känner sig skyldiga till mordet på pojken och ställer upp med kronorna. Spekulerar som resten av er men hela historien är skum
Citera
2017-01-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Jag skulle inte vilja säga exakt som Ollebollesolle men i den här typen av brott i Malmö så är invandrarungdomar kraftigt överrepresenterade, både som offer och gärningsmän. Motiven är inte rasistiska utan handlar om heder, knark eller hämnd.

Ganska meningslöst att säga att män är överrepresenterade då kan du lika gärna säga att människor är överrepresenterade så täcker du in de få fall där det är kvinnor inblandade också.

Lite exempel från ifjor och i år:
• 2016 29 februari. Nermin Karamehmedovic välkänd gängman skjuts ihjäl på en parkeringsplats på Lindängen, Malmö.
• 2016 9 mars. Abdullah Abe Khalifeh skjuts ihjäl på parkeringsplats på Nydala, Malmö.
• 2016 12 april. Georgios Katakos skjuts ihjäl i bostadsområdet Gullviksborg, Malmö. Mannen är inte känd av polisen.
• 2016 25 september. Ahmeto El Zein skjuts ihjäl efter en kort biljaktpå Gullviksborg, Malmö. Tre andra skottskadas.
• 2016 2 november. Quendrim Bajramaj skjuts ihjäl på Annelundsgatan, Malmö.
• 2016 14 november. Said ?? skjuts ihjäl i en port på Seved, Malmö.
• 2016 8 december. Rami Amin hittas skjuten på Munkhättegatan över Inre ringvägen, Malmö.

• 2017 3 januari. Alban Ibraj. Skjuts med 20 skott på Hermodsdal, Malmö.
• 2017 12 januari. Ahmed Obeid skjuts ihjäl på Rosengård, Malmö.

I de flesta av de här fallen går mördaren eller mördarna fria. Det är gängrelaterat på ett eller annat vis och de allra flesta är muslimer. Så ser brottsligheten ut i Malmö när det gäller gängrelaterade skjutningar.

Ska vi ha en inställning att det är män som är förövaren kommer vi aldrig att komma tillrätta med problemet.

Klockrent!
Är själv utlänning men resonerar på precis samma sätt.
Citera
2017-01-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vdl
Klockrent!
Är själv utlänning men resonerar på precis samma sätt.

Detsamma
Citera
2017-01-30, 13:44
Medlem
Mommejrs avatar
Har denna grabb någon bror? Hört av lösare källor. Någon som påstår att dom känner till den här familjen.
Vad dessa personer säger är att Ahmed´s bror tydligen ska vara kriminell ?
Något som kan länkas till det? några utdrag ur register? Om det nu skulle stämma så kan ju detta vara riktigt mot den äldre brodern egentligen, antingen att straffa han, eller så har dom rågat klippa Ahmed i stället för äldre brodern?
Citera
2017-01-30, 14:03
Medlem
Om jag förstår saken rätt så är ingen gärningsman/män identifierade? Polisen har klagat på att så många uppenbart ljuger och polisen har nu prioriterat ner mordet och utför knappt någon utredning alls?
Citera
2017-01-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Har denna grabb någon bror? Hört av lösare källor. Någon som påstår att dom känner till den här familjen.
Något som kan länkas till det? några utdrag ur register? Om det nu skulle stämma så kan ju detta vara riktigt mot den äldre brodern egentligen, antingen att straffa han, eller så har dom rågat klippa Ahmed i stället för äldre brodern?

Ska haft två bröder.
De ska inte ha vare sig dommar eller kriminella kompisar.

Det enda som överhuvudtaget ens luktar kriminalitet i familjen är "icke existerande bil" (på målvakt?) och "dyra jackor" trots låga inkomster (låg från mamman, pappan nolltaxerar).
Att familjen verkar ge missvisande info till polisen luktar underligt.
Citera
2017-01-30, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Dementerar-
ingen i familjen har kopplats till någon kriminalitet.
Detta har ältats många vändor här nu. Trådskrivarna vill att det ska vara kriminell familj-men så 'är inte fallet. Varför?
Läs bakåt i tråden så slipper du repa/rapa upp allt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in