2017-01-30, 02:15
Medlem
Jag funderar mycket på hur jag vill att mitt arbetsliv skall vara, startade en tråd om hur vida man kan arbete 3 dagar i veckan men kände att denna fundering krävde en egen tråd.

Min dröm när det kommer till mitt arbetsliv är att arbeta så pass effektivt jag kan de dagar jag arbetar för att sedan kunna ha fler lediga dagar då det som driver mig i livet är mina fritidsintressen och privatliv. Att förverkliga mig själv genom en framgångsrik karriär tilltalar tyvärr inte mig. Jag har arbetet inom detaljhandeln ett par år och studerar numera personal på universitetet. Det som intresserar mig mest inom personalområdet är rekrytering vilket jag hoppas på att arbeta med efter examen. Men att arbete 5 dagar i veckan resten av livet känns inte alls lockande så därför funderar jag på hur marknaden ser ut för att starta eget företag inom rekrytering? Är de stora etablerade företagen inom rekryteringsbranschen så pass stora att det inte finns utrymme på marknaden för mindre verksamheter? Min tanke vore att jag skulle arbeta själv med detta, alltså inga anställda, utan bara tillräckligt mycket uppdrag för att jag skall kunna livnära mig på det (likvärdig lön som om jag vore anställd).

För att förtydliga, mitt mål är inte att bygga upp ett stort företag inom rekrytering, utan mitt mål vore att få driva eget inom ett område som intresserad mig, ger mig möjlighet att arbete hemifrån och kunna effektivisera mitt egna arbete så pass att jag får mer fritid över till mitt privatliv. Med att effektivisera mitt arbete menar jag att jag skulle kunna arbete effektivt under 3 dagar i veckan och resterande dagar bara finnas tillgänglig för att svara på mail m.m.

Tror ni att detta vore möjligt eller har ni andra idéer på hur man skulle kunna driva eget inom personal / HR för att uppnå dessa mål?

Vore tacksam för alla idéer!
Citera
2017-01-30, 02:27
Medlem
Reevess avatar
Om du ska jobba med det själv krävs det nog att du är någorlunda nischad; att du är go to guy vad gäller en viss bransch. Rekryteringsbranschen har inte blivit mindre de senaste åren, tvärtom. Arbetsgivarna lever i en drömvärld där de kan välja och vraka hur de vill, tillräcklig kompetens finns åt alla håll och de behöver aldrig ha personalansvar. Därför tror jag att det kan bli svårt. Men tillbaka till början, vad kan du? Vilken kompetens är du bättre på att hitta än någon annan? Vilken är din marknad?

Om du inte är bäst, kan du istället vara billigast?
Citera
2017-01-30, 02:53
Medlem
enowens avatar
Jag hade hellre sålt droger än att arbeta som rekryterare på ett bemanningsföretag, just saying.
Citera
2017-01-30, 06:12
Medlem
Lordvaffs avatar
1) HR är the scum of the earth. De enda som inte fattar att de är ovesäntliga är just HR själva som tror de äe jätteviktiga...

2) Starta eget för att jobba mindre känns idiotiskt. Har du eget jobbar du 24/7 (driver själv eget så vet vad jag talar om).
Citera
2017-01-30, 08:06
Medlem
Jernmaskens avatar
Du känns ju inte alls som att vara en person som bör driva eget företag. Förstår att du gärna vill det men, det är ett heltidsjobb om du inte anställer någon annan att göra det så du kan var ledig när det passaar dig. Tänk på att fritid är en dyr tid om den förläggs på vardagar.
Självklart kan du eller vem som helst konkurrera med "storföretag" det handlar om nisch och vilka priser man sätter. Så enkelt kan det faktiskt vara.
En annan rolig fråga är vad du gör om du nu har effektiviserat ditt arbete så bra att du bara behöver jobba måndag - onsdag. Var gör du om det skiter sig, strular till sig fullständigt en torsdag?
Citera
2017-01-30, 12:56
Medlem
bombaccis avatar
Jag har pluggat på ett HR program och arbetade några månader inom rekrytering.

Skulle dock som de andra skriver i tråden avråda dig från att starta eget. Det vimlar av konkurrenter, allt från riktigt stora bolag till bolag med bara några få anställda.

Du lär ju behöva en lokal, en dator, telefon och så behöver du kunna dra in kunder. Hur tänker du få in kunder?

Rekrytering är sällan ett speciellt komplicerat jobb så många företag sköter det där själva, om de inte är lite lata men då använder de gärna sin egen hr eller något mer etablerat företag.

Sedan hoppas jag att du förstår att ha eget företag och få ut samma lön som en vanlig anställd är svårt. Du behöver betala mer skatter m.m. än som vanlig anställd så en anställd som har 30 k i månaden, skulle du behöva kunna ta ut mer i lön för att så småningom kunna få ut samma belopp som den anställde.

Det du framförallt behöver är en säljkoncept och kunna tänka dig att sitta i timmar för att försöka boka möten med företag för att få komma och sälja in dina konsulttjänster. Du känns inte som typen som kan sitta en hel dag o få skit för att hoppas att någon enda ska tacka ja.

Du kommer ju såklart behöva en seriös företagssida. Har du inte kunskapen till det får du betala för det.

det är ett ganska roligt jobb att jobba med rekrytering men det är en svår bransch att ta sig in i och starta eget verkar riktigt tufft om du inte har riktigt bra kontakter/specialkunskaper.
Citera
2017-01-30, 13:01
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CamC
Tror ni att detta vore möjligt eller har ni andra idéer på hur man skulle kunna driva eget inom personal / HR för att uppnå dessa mål?

Allt är möjligt, just själva startandet av företaget osv är en petitess egentligen. Det du måste ha är kontakter, och många sådana. Det är i den ändan du bör börja jobba, är du hypersocial, redan har ett stort kontaktnät, är en "go to guy" och någon som folk litar på redan idag? Om inte, varför tror du att du kommer kunna bli en sådan i framtiden?
Citera
2017-01-30, 15:48
Medlem
hugo-lunds avatar
Jag tycker att mycket klokt sagts redan och jag håller med tidigare skrivare (förutom Lordvaff som inte har koll på läget, HR är såklart viktigaste funktionen i en organisation ), om att detta är en tuff sak du ger dig på.

MEN
Om du trots ovan är inne på detta så har jag en kompletterande tanke. Sant är: för att lyckas så måste du nischa dig, men kanske inte nödvändigtvis på bransch utan på rekryteringsmoment?

Kanske du kan satsa på att enbart göra ett moment i rekryteringsprocessen och sälja den funktionen som komplement. Tex certifiera dig på begåvnings och/eller personlighetstest. Svårt för organisationer att ha den kompetensens in house då det är en sällan använd funktion men kanske något de vill komplettera sin egna process med.
Plus i kanten om du har en psykologiinriktning på ditt program, om inte kanske du kan komplettera?
Kanske även går på andra delar (annonslayout, intervjudelen, referenstagning mm) men testning är den biten som organisationer oftast saknar själva och som jag spontant känner kan gå att sälja in.
Senast redigerad av hugo-lund 2017-01-30 kl. 16:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in