Citat:
Ursprungligen postat av
Lapplisan
Om jag får kapa diskussionen lite ang inflationen, mitt favoritämne.
Varför har inte inflationen stigit mer än den faktiskt gjort med våra låga räntor?
Krediterna har helt enkelt inte nått ut till konsumtion tror jag plus att vi haft enorm prissänkning på andra varor tex hemelektronik, flygresor mm.
Bilar har ju blivit skitbilliga med, ny s80 kostade 300k ny 2007 och kostar samma idag. Mycket billig begagnadmarknad med.
Att investera i ny bil kan vi väl vara överens om att det är korkat om man inte går igång på det sas.
Roligt att spekulera i vad som varit deflationsdrivande de senaste 8-9 åren.
Typ.
Automatisering och utveckling har gjort det billigare bygga bilar, elektronik, osv.
Alla tjafsar om sedelpress men ingen pratar om produktpressen. Inflation handlar ju om
sedlar som jagar produkter. Om produkter tillverkas lika snabbt som sedlarna jagar dem, så får vi ingen inflation.
Det är förstås massor av andra faktorer också. Det kollapsade oljepriset, kollapsade fackföreningar, ett mer diversifierad arbetsmarknad med individuella löner vilket gör organisation svårare, mer ansvarsfulla politiker, bättre insikt i samhället kring inflationens negativa effekter, bättre konkurrens, globaliseringen & frihandeln vilket ökar tillgången på billiga produkter ("importerad deflation"), för svensk del den övervärderade kronan ("importerad deflation"), skattesänkningar, sänkta tullar eller inga tullar alls, osv. osv. osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Waraahbe
Medelklassen krymper i usa. Googla på det.
Om jag får tid över och kommer ihåg det kanske jag ska googla på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Waraahbe
Snitthushållet bränner majoriteten av pengarna på skit och har ingenting kvar i slutet av månaden.
OK.
Citat:
Ursprungligen postat av
Waraahbe
Jag tänker inte börja ge några finansiella nyckeltal som ska bevisa någon bubbla då de flesta siffrorna är manipulerade gällande ekonomin just nu.
OK.