2017-01-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Problemet är att vi nu har kommit till en punkt där vi belånar oss mer än vad vi egentligen klarar av.
Hur har du avgjort det?

Citat:
För 10-15år sedan var inte belåningen ett problem, att priserna ökade hade inga negativa följder. Idag är vi så belånade att vi knappt klarar av en räntehöjning, vill vi förvärra denna situation ytterligare med stigande priser?
Lyssnar man på Finansinspektionen så verkar inte räntehöjningar vara något problem.

Men hur stora var hushållens skulder i relation till tillgångar för 10-15 år sedan?
Idag är det ungefär 20%.

Citat:
Att säga att priserna kommer fortsätta stiga för att de historiskt gjort det är ett idiotiskt uttalande med tanke på att förutsättningarna är helt olika.
Kan man föra liknande resonemang om räntorna.
Dvs att det är idiotiskt att anta att de ska stiga tillbaka till historiska nivåer med tanke på att förutsättningarna är olika?
2017-01-29, 21:18
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Om jag får kapa diskussionen lite ang inflationen, mitt favoritämne.
Varför har inte inflationen stigit mer än den faktiskt gjort med våra låga räntor?
Krediterna har helt enkelt inte nått ut till konsumtion tror jag plus att vi haft enorm prissänkning på andra varor tex hemelektronik, flygresor mm.
Bilar har ju blivit skitbilliga med, ny s80 kostade 300k ny 2007 och kostar samma idag. Mycket billig begagnadmarknad med.
Att investera i ny bil kan vi väl vara överens om att det är korkat om man inte går igång på det sas.
Roligt att spekulera i vad som varit deflationsdrivande de senaste 8-9 åren.

Typ.

Automatisering och utveckling har gjort det billigare bygga bilar, elektronik, osv.

Alla tjafsar om sedelpress men ingen pratar om produktpressen. Inflation handlar ju om sedlar som jagar produkter. Om produkter tillverkas lika snabbt som sedlarna jagar dem, så får vi ingen inflation.

Det är förstås massor av andra faktorer också. Det kollapsade oljepriset, kollapsade fackföreningar, ett mer diversifierad arbetsmarknad med individuella löner vilket gör organisation svårare, mer ansvarsfulla politiker, bättre insikt i samhället kring inflationens negativa effekter, bättre konkurrens, globaliseringen & frihandeln vilket ökar tillgången på billiga produkter ("importerad deflation"), för svensk del den övervärderade kronan ("importerad deflation"), skattesänkningar, sänkta tullar eller inga tullar alls, osv. osv. osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Medelklassen krymper i usa. Googla på det.

Om jag får tid över och kommer ihåg det kanske jag ska googla på det.

Citat:
Snitthushållet bränner majoriteten av pengarna på skit och har ingenting kvar i slutet av månaden.

OK.

Citat:
Jag tänker inte börja ge några finansiella nyckeltal som ska bevisa någon bubbla då de flesta siffrorna är manipulerade gällande ekonomin just nu.

OK.
Senast redigerad av Hartarbete 2017-01-29 kl. 21:26.
2017-01-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Om jag får kapa diskussionen lite ang inflationen, mitt favoritämne.
Varför har inte inflationen stigit mer än den faktiskt gjort med våra låga räntor?
Krediterna har helt enkelt inte nått ut till konsumtion tror jag plus att vi haft enorm prissänkning på andra varor tex hemelektronik, flygresor mm.
Bilar har ju blivit skitbilliga med, ny s80 kostade 300k ny 2007 och kostar samma idag. Mycket billig begagnadmarknad med.
Att investera i ny bil kan vi väl vara överens om att det är korkat om man inte går igång på det sas.
Roligt att spekulera i vad som varit deflationsdrivande de senaste 8-9 åren.

* Penningmängden ökar mindre än när nominella räntorna var högre.

* Omsättningshastigheten för penningmängden minskar. Dvs mer och mer ligger still på bankkonton.

* Globalism sänker priserna då vi är fler kunder som är med och delar fasta kostnader.

Det M1 som inte omsätts jagar inte varor, och då stiger priserna inte.

Det är omsatt M1 som har betydelse ifall efterfrågan skall driva upp priser.
(Något som Mertillen inte kan förstå trots att han fått det förklarat för sig 50-11 ggr. Hin går efter en fras i Bonniers konversationslexikon från 40-talet).

(Att t ex en s80 minskar i pris är inget konstigt. Det blir färre och färre underleverantörer i bilindustrin. Och de som överlever blir mer globala. Samma komponenter används i fler och fler bilmodeller varvid priserna faller på komponenterna).
2017-01-29, 22:17
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/bostadsministern-reavinstskatten-bor-sankas-rejalt/

vad tror panelen detta ger för effekt?
2017-01-29, 22:40
Medlem
Kastar in första bollen: Det kommer att trissa upp bostadspriserna, bra för spekulanter
2017-01-29, 22:45
Medlem
Kan också få en massa pensionärer att vilja sälja sina villor, så kanske inte så bra för villapriser.
2017-01-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz

Ökade priser och mer spekulation på marknaden.
Meningen med detta är väl att trissa upp priset på nyproduktioner.

Hade marknaden varit mer stabil kanske det hade fungerat helt ok.
2017-01-29, 23:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz

Ett vanligt misstag är att överdriva effekten på priserna av sådana här saker. Rörligheten ökar men priserna styrs av andra faktorer. Möjligen kan efterfrågan av lägenheter öka och villor minska pga pensionärer som får lättare att byta.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2017-01-30 kl. 00:00.
2017-01-30, 11:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ett vanligt misstag är att överdriva effekten på priserna av sådana här saker. Rörligheten ökar men priserna styrs av andra faktorer. Möjligen kan efterfrågan av lägenheter öka och villor minska pga pensionärer som får lättare att byta.
En sänkning av skatten driver vanligtvis upp priserna. Det kan få ganska dramatisk effekt på medelstora centrala lägenheter då en massa pensionärer säljer med låg skatt och får mycket pengar över.

Det som saknas är hur det hela ska finansieras.
2017-01-30, 11:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En sänkning av skatten driver vanligtvis upp priserna. Det kan få ganska dramatisk effekt på medelstora centrala lägenheter då en massa pensionärer säljer med låg skatt och får mycket pengar över.

Det som saknas är hur det hela ska finansieras.

Vad har du som styrker detta?

Pensionärer har problem att sälja gamla hus idag pga flyttskatten och mildras den kan det öka efterfrågan av BR och minska efterfrågan av villor som jag skrev men vad finns det som styrker en generell prisökning?
2017-01-30, 11:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad har du som styrker detta?

Pensionärer har problem att sälja gamla hus idag pga flyttskatten och mildras den kan det öka efterfrågan av BR och minska efterfrågan av villor som jag skrev men vad finns det som styrker en generell prisökning?
Det hela baserar sig på en spekulation om vart de som fått förbättrad köpkraft flyttar. De flesta äldre jag känner har flyttat från hus till medelstora lägenheter.

Eftersom fördelningspolitik är ett nollsumma spel så kommer någon annans köpkraft försämras med motsvarande summa. Ska det hela betalas inom bostadsmarknaden så bör effekten på totala marknaden också bli noll. Vissa bostäder ökar med andra minskar.
2017-01-30, 11:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det hela baserar sig på en spekulation om vart de som fått förbättrad köpkraft flyttar. De flesta äldre jag känner har flyttat från hus till medelstora lägenheter.

Eftersom fördelningspolitik är ett nollsumma spel så kommer någon annans köpkraft försämras med motsvarande summa. Ska det hela betalas inom bostadsmarknaden så bör effekten på totala marknaden också bli noll. Vissa bostäder ökar med andra minskar.

Ja det var precis det jag skrev, jag tror inte på några betydande effekter på priserna rent generellt pga en sänkning av reavinstskatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in