2017-01-28, 16:06
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Anders Borg kan ju inte jobba som styrelsemedlem om han fälls för sina brott. Nu är ju vare sig Söderfjäll eller Carlström kvar i styrelsen.
Carlström lämnade sin anställning i Fingerprint Cards i oktober 2016 och Söderfjäll har precis avgått självmant. Att Söderfjäll avgår självmant känns helt naturligt med tanke på det vi vet idag.

Borg avgår med största säkerhet om han blir fälld. Men jag hävdar fortfarande att det Borg misstänks för är en småsak relativt sett till vad Söderfjäll misstänks för och just det är anledningen till att Borg i dagsläget sitter kvar.
2017-01-28, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Carlström lämnade sin anställning i Fingerprint Cards i oktober 2016 och Söderfjäll har precis avgått självmant. Att Söderfjäll avgår självmant känns helt naturligt med tanke på det vi vet idag.

Borg avgår med största säkerhet om han blir fälld. Men jag hävdar fortfarande att det Borg misstänks för är en småsak relativt sett till vad Söderfjäll misstänks för och just det är anledningen till att Borg i dagsläget sitter kvar.
Insiderbrott är allvarligt, så är även mutbrott.
2017-01-28, 16:19
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Insiderbrott är allvarligt, så är även mutbrott.
Helt rätt, men jämför summorna det handlar om i båda fallen.

Jag håller inte på något sätt på Borg, har han gjort fel skall han få sona för det. Men i det här fallet pratar vi om väldigt olika summor vilket ger lite olika effekter på vad media rapporterar om och vad dom inblandade, misstänkta och resp styrelser, anser sig behöva göra för någon sorts damage control.
2017-01-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Jag tänker mig:

Bolag X (nej jag tänker inte berätta vilket bolag, du får ta fram det själv)
Tillverkar kringprodukter till konsumentprodukter inom IT & teknik
Aktiekursen ligger på motsvarande 50 kr
P/E-tal som 10 - 15
Säljoption september på motsvarande 38 kr kostar motsvarande 20 öre

FPC
Tillverkar kringprodukter till konsumentprodukter inom IT & teknik
Aktiekursen ligger på 50 kr
P/E-tal som 10 - 15
Säljoption september på 38 kr kostar 1,50 kr

Var det en okej jämförelse? Eller är du bara ute efter att tracka folk på ett anonymt forum?

Nej bara det att man inte kan jämföra optionsprissättning så.

Det är volla o ränta som betingar den högre prissättningen för fing. Få bolag har samma volla och kostnad att låna aktier
2017-01-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
på 3 månader ner drygt 40%.
Måste kännas i magen för dom som köpt in sig vid fel tidpunkt.
Jag har legat 40% minus på aktier, men dom har vänt upp för det är stabila etablerade företag.

Jo gick in med ca 90 000 på 100. Jag har en fondväg ut som jag kan kvitta förlusten med så jag har inget problem egentligen. Frågan är bara när jag skall skjuta ut mig. Att vänta ut en vinst på det köpet känns kanske rimligt, men då på flera år. Känns fel att låsa upp så länge, om det nu tar så lång tid.
2017-01-29, 17:13
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Jo gick in med ca 90 000 på 100. Jag har en fondväg ut som jag kan kvitta förlusten med så jag har inget problem egentligen. Frågan är bara när jag skall skjuta ut mig. Att vänta ut en vinst på det köpet känns kanske rimligt, men då på flera år. Känns fel att låsa upp så länge, om det nu tar så lång tid.

Om man tror på bolaget så finns det en betydande uppsida i aktien. Kan bolaget visa att man fortsätter att prestera och växa så kan kursen utan problem uppnå ett nytt ath inom 1-2 år. Tror du att du hittar samma potential någon annan stans eller behöver pengarna nu så är det bara att sälja. Alternativt om du inte tror på bolaget såklart.

Men jag tror, som jag sagt tidigare, att det kommer att vara svajigt under våren och förbi Q1, JC rättegångar, stämman samt Q2. Det kan absolut dyka upp mer oroligheter som kan få aktien att dyka ytterligare. Det finns inga garantier någonstans. Dock så tror jag på biometrin framöver och FPC är helt klart en stor spelare i branschen för tillfället och bör ha goda möjligheter att även i fortsättningen ligga uppe i toppen.
2017-01-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
Om man tror på bolaget så finns det en betydande uppsida i aktien. Kan bolaget visa att man fortsätter att prestera och växa så kan kursen utan problem uppnå ett nytt ath inom 1-2 år. Tror du att du hittar samma potential någon annan stans eller behöver pengarna nu så är det bara att sälja. Alternativt om du inte tror på bolaget såklart.

Men jag tror, som jag sagt tidigare, att det kommer att vara svajigt under våren och förbi Q1, JC rättegångar, stämman samt Q2. Det kan absolut dyka upp mer oroligheter som kan få aktien att dyka ytterligare. Det finns inga garantier någonstans. Dock så tror jag på biometrin framöver och FPC är helt klart en stor spelare i branschen för tillfället och bör ha goda möjligheter att även i fortsättningen ligga uppe i toppen.

Bra post. Vad jag tror är att det är en rejäl dipp nu, det tror jag inte att jag är ensam om att tro heller. Så kursen kommer att räta upp sig, köpläge nu med andra ord. Frågan är bara när och inte om kursen går upp mot 100 igen.
2017-01-29, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Bra post. Vad jag tror är att det är en rejäl dipp nu, det tror jag inte att jag är ensam om att tro heller. Så kursen kommer att räta upp sig, köpläge nu med andra ord. Frågan är bara när och inte om kursen går upp mot 100 igen.

Några positiva PM och några bra kvartalsrapporter kommer kursen vara över 100:- innan året är slut.
2017-01-29, 18:39
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbeGubben
Några positiva PM och några bra kvartalsrapporter kommer kursen vara över 100:- innan året är slut.
http://www.bilddump.se/bilder/20170129183933-85.229.110.204.PNG
2017-01-29, 19:03
Medlem
Gaphalss avatar
Här är en som är helt körd.
Köpte mina allra första aktier någonsin för 3 år sedan. Fing var det som köptes mest.
Provade trada som alla proffsen man läser om gör.. å det gick så där.. 1 gång av 3-4 så blev det +. Var med på tokracet upp mot 674:- Alla sa att nu jävlar åker vi mot 1300-1500:- ..
Jag var då all in på bara fing..
Tog ett lån och dubblade innehavet på 671:-.
Sen BooM Smack gick det snabbt utför, nu finns det knappt kosing kvar att lösa lånet med.. Och fing har jag sålt bort allt av....
Hoppas för er andra som är inne att det drar upp igen.
Själv ligger jag i lite olika fonder nu och hoppas avkastningn ska bli mer än räntan på lånet.
Aja det var kul så länge det gick uppåt.
Vad tillför det här? Inget alls antar jag.. ville bara skriva av mig lite.
2017-01-29, 19:58
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom

frågan är om bolaget finns kvar om 1-2år
2017-01-29, 20:03
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaphals
Här är en som är helt körd.
Köpte mina allra första aktier någonsin för 3 år sedan. Fing var det som köptes mest.
Provade trada som alla proffsen man läser om gör.. å det gick så där.. 1 gång av 3-4 så blev det +. Var med på tokracet upp mot 674:- Alla sa att nu jävlar åker vi mot 1300-1500:- ..
Jag var då all in på bara fing..
Tog ett lån och dubblade innehavet på 671:-.
Sen BooM Smack gick det snabbt utför, nu finns det knappt kosing kvar att lösa lånet med.. Och fing har jag sålt bort allt av....
Hoppas för er andra som är inne att det drar upp igen.
Själv ligger jag i lite olika fonder nu och hoppas avkastningn ska bli mer än räntan på lånet.
Aja det var kul så länge det gick uppåt.
Vad tillför det här? Inget alls antar jag.. ville bara skriva av mig lite.

Riktigt trist att höra. Du är inte ensam utan det är många småsparare som köpte haussen hösten 2015. Glömmer aldrig Carnegies "så mycket stiger kursen..." Sedan när prognosen som var bra kom så tvärvänder man och sänker riktkursen istället för att höja som man gjort sken av dagarna innan.

Många ligger back i aktien inklusive jag själv. Har vid några tillfällen funderat på att sälja med förlust för att man inte pallar med skiten längre. Men har ändå kommit fram till att jag tror på bolaget på sikt så jag ligger kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in