2017-01-29, 13:16
Medlem
Lernia låter på sin hemsida meddela att:

Citat:
Den 31 januari lanseras en ny rikssvenska - ett initiativ från Lernia i samarbete med språkforskaren Mikael Parkvall. Den nya rikssvenskan är en röstprototyp framtagen av de vanligaste dialekterna och brytningarna idag. Syftet är att ge en mer representativ bild av hur Sverige låter 2017 för att belysa att människors uttal inte har med deras kompetens att göra.

Mikael Parkvall:

Citat:
– Rikssvenskan har varit en norm för hur människor ska tala när de talar så kallad "felfri svenska", men för oss lingvister finns överhuvudtaget inget som är rätt eller fel. Den nya rikssvenskan visar på ett aningen absurt sätt att det inte finns något som är felfri svenska, iallafall inte om vi vill låta människor i hela Sverige vara representerade och inte bara låta något ursvenskt fantasifoster vara måttstocken, berättar Mikael Parkvall, språkforskare vid Stockholms Universitet.

Lernia:

Citat:
Lernia erbjuder företag och organisationer att använda sig av den nya rikssvenskan, till exempel genom att ersätta rösten på sina telefonsvarare och andra taltjänster. Detta är ett effektivt sätt att bidra till att bryta normen kring hur svenska ska låta.

Från och med den 31 /1 kan man på kampanjens hemsida lyssna på vår nya rikssvenska:

170131 - Lyssna på den nya rikssvenskan

~

Vad är Flashbacks tankar kring detta?
Senast redigerad av Blygdrasil 2017-01-29 kl. 13:19.
Citera
2017-01-29, 13:32
Medlem
grovslangs avatar
Bryr mig inte så noga. Känns märkligt att baka ihop alla dialekter och brytningar till en ett språk ingen pratar och hävda att det är rikssvenska. Lite som som att göra en kompromiss mellan lunda- och kiruna-mål och hävda att det blir jämtländska. "Två fel gör inte ett rätt" känns som en passande sammanfattning.

Dock har jag ju inte hört hur det låter än, man kanske blir positivt överraskad.
Citera
2017-01-29, 13:47
Moderator
Siegfrids avatar
Inte politik.

Politik: inrikes --> Språk
/Moderator
Citera
2017-01-29, 14:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdrasil

Att det är ett bra initiativ.
Citera
2017-01-29, 14:32
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Detta är ett effektivt sätt att bidra till att bryta normen kring hur svenska ska låta.

Så jäkla märkligt. Är det inte majoriteten som bestämmer hur svenska skall låta? De flesta svenskar anpassar sig efter en viss form av svenska för man vill göra sig begriplig för så många som möjligt, speciellt i storstadsmiljöer där det är viktigast. Hur Lernia och linguisterna missat detta är ofattbart, men är väl ett typexempel på svensk statlighet att försöka tränga sig på människor hela tiden.
Citera
2017-01-29, 14:33
Moderator
pudelluss avatar
Innan jag sätter mig in i ämnet på allvar så är den spontana tanken att de flesta av oss ändå avslöjar någon form av geografiskt ursprung. Då är det värdefullt om man också inser det.

De flesta reklamröster pratar någon sorts modifierad stockholmska. Det är lika lokalfärgat som allt annat. Den riktiga rikssvenskan (vilket förskräckligt ord) har inte den förskjutningen mot Mälarens östra delar. De senaste två Fröken Ur har pratat på det sättet så det är ingen nymodighet.

Vi är så vana vid det idag att den gamla rikssvenskan framstår som dialektal -- den också.

Det är ett begrepp som egentligen nått vägs ände. De är de röster som tar plats i etermedierna som, ofta omedvetet, blir rikslikare för de invigda och irritationsmoment för andra.
Citera
2017-01-29, 14:44
Medlem
Sen när bestämmer Lernia hur svensken ska prata och vad ska vi prata om när vi inte har något röstprov att lyssna på?
Citera
2017-01-29, 14:57
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det hade kanske varit en bra tanke om man inte hade tänkt blanda in brytningar. Men rikssvenskan är så pass genomarbetad att den nya versionen kommer att misslyckas.
Citera
2017-01-29, 15:24
Medlem
psflaxs avatar
Tråd finns:

(FB) Rinkebysvenska ska bli ny rikssvenska (inget aprilskämt)
Citera
2017-01-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Tråd finns:

Jag diskuterar hellre frågan ur språkperspektiv med språkintresserade personer än ur rasistperspektiv med rasister som inte förmår skriva annat än samma gamla rasistplattityder som finns i alla I&I-trådar.

OnT: Rikssvenska är ingenting folk faktiskt talar utan vårt standardiserade skriftspråk och normen att i officiella sammanhang tona ner lokala och sociokulturella särdrag i talspråket. Inpirerarad som jag är av Hobspawn m.fl., har jag alltid uppfattat visonen om ett standardspråk som i grunden egalitär, åtminstone ur historisk synvinkel.

Jag misstänker att Lernia sammanblandar rikssvenskans höga status med den status som kommer av att bo i Stockholmsområdet och tala en viss sociolekt.
Senast redigerad av Aethelred 2017-01-29 kl. 22:03.
Citera
2017-01-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdrasil
Lernia låter på sin hemsida meddela att:

Mikael Parkvall:

Lernia:

Från och med den 31 /1 kan man på kampanjens hemsida lyssna på vår nya rikssvenska:

170131 - Lyssna på den nya rikssvenskan

~

Vad har de fått i skattepengar för att leka duktig? Man kan samla ihop alla möjliga hjölpmedel men det kommer aldrig att hjälpa. detta är löss och kackerlackor. om de inte kan sina egna språk hur ska de kunna svenska?
Citera
2017-01-29, 22:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Tråd finns:

Japp. För det första har den prioritet, och för det andra finns det inget att lyssna på än. Den här tråden låser vi så länge.

/Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in