2017-01-26, 20:38
Medlem
https://vimeo.com/120901338
63 minuter in i klippet sägs följande:

- Jag tror att ansvar handlar mycket om vad man har fått för förutsättningar, så mycket förutsättningar man har fått så mycket kan man hållas till ansvar för.
Vad har dom fått för förutsättningar?, har dom fått samma förutsättningar som alla andra då kan dom hållas till ansvar precis som alla andra.
Men jag vet att ungdomar tyvärr asså vi pratar väldigt mycket om fritt val och om individualism och liknande men i verkligheten tror jag utifrån ett filosofiskt perspektiv, så är ungdomar väldigt lite fria.
Dom påverkas enormt av sin omvärld, av film, musik, media och allt möjligt, jag vet inte hur mycket man kan hålla dom till ansvar men inte jätte mycket, tror jag inte faktiskt.

Salahuddin Barakat om jihadisternas egna ansvar.

Ps. Är Malmö Moskén den ända sunni moskén i Sverige som inte är salafistisk?
Citera
2017-01-28, 02:05
Medlem
Johan Westerholm:

Citat:
Muslimska Brödraskapet: I Rosenbad med egna passerkort
----
Den åttonde februari gör Anna Carlstedt, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, ett framträdande inom ramen för ”Morgon Forum”. Projektledare är Anna Ardin som vid sidan av sin anställning i Forum – idéburna organisationer med social inriktning även sitter i Socialdemokrater för Tro och Solidaritet (ToS) förbundsstyrelse. Kopplingarna till Muslimska Brödraskapet, som står i begrepp att bli klassade som terroristorganisation, är besvärande.

Förbundets ordförande, professorn i statsvetenskap Ulf Bjereld, som vid sidan av sin professur och flitiga kommenterande av svensk inrikespolitik, är en av Ship to Gazas främsta företrädare och profilnamn. Ship to Gaza har bland andra Muslimska Brödraskapet som sponsor. Att Ardin har täta och nära kopplingar till Ibn Rushd-sfären är allmänt känt.
----
En av deltagarna i Morgon Forums seminarium under Ardins ledning är Mohamed Temsemani, ansvarig för tros frågor vid Ibn Rushd, som sedan hans kopplingar till Muslimska Brödraskapet uppmanats av Miljöpartiet i Stockholmsregionen att lämna sitt politiska uppdrag. Temsemani har vägrat.
----
Anna Carlstedt, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism, är numera att betrakta som att hon är etablerat sig under Muslimska Brödraskapets påverkanssvär och paraply. Seminariet är att betrakta som det slutgiltiga kvittot.
----
Ett Brödraskap som står i begrepp att, med viss rätt, slutligen bli klassat som den terroristorganisation det är, i vars stadgar ett utplånande av staten Israel finns med, står idag på tröskeln till Rosenbad. Med egna passerkort.
https://ledarsidorna.se/notis/muslim...na-passerkort/

Westerholm länkar till:

Citat:
Trump administration debates designating Muslim Brotherhood as terrorist group
http://www.reuters.com/article/us-us...Name=worldNews

Citat:
MP i Stockholmsregionen uppmanar Temsamani att avgå
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...samanis-avgang
Citera
2017-01-28, 09:28
Medlem
Vet inte om detta har framkommit tidigare i tråden.
Citat:
Polisen har på en kraschad laptop hittat nya fakta om terrorcellen som Osama Krayem från Malmö tillhörde – jihadisterna som mördade 165 människor i Paris och Bryssel. Ljudfiler visar att terroristerna stod i tät kontakt med IS-ledningen i Syrien.

Citat:
På en av de ljudfiler som nu räddats av polisens IT-forensiker hyllar Laachraoui och Bakraoiu inte bara Belkaid, utan klagar också över att en annan jihadist – Salah Abdeslam – vid en polisrazzia den 18 mars inte följde Belkaids exempel och blev "martyr", utan gav upp till polisen efter en lätt skottskada i benet.
https://www.sydsvenskan.se/2017-01-2...ingen-i-syrien
Citera
2017-01-28, 11:33
Medlem
Vimurs avatar
Debatten om samvetsfrihet inom vården de senaste veckorna är intressant även ur ett islamistiskt perspektiv. Igår publicerade t.ex. Expressen ett debattinlägg av Staffan Lindberg, som är professor vid GUs statsvetenskapliga institution, om det aktuella fallet med den kristna sjuksköterskan under rubriken "Det offentliga har ingen religionsfrihet". Lindberg skriver bland annat:
Citat:
Detta är bara några exempel på hur argumentet om samvetsfrihet på ett område är ett sluttande plan som leder till urholkning av likhet inför lagen och individens rättigheter.
Men det är naturligtvis inte avsikten i det förekommande fallet. Avsikten är att med stöd av ”Alliance Defending Freedom” i det långa loppet kringskära rättigheter som abort så mycket som möjligt, och i förlängningen få in mer och mer av kristen konservativ teologi i hur samhället styrs, och ta oss tillbaka till en tid när kvinnors kroppar och liv styrs av män i hög grad.
http://www.expressen.se/debatt/det-o...ligionsfrihet/
Här finns onekligen en parallell till vissa muslimers krav på att kunna bära slöja och långärmat inom sjukvården trots att det strider mot fastställda hygienföreskrifter. De vägrar också utföra arbetsuppgifter som de är utbildade till/anställda för med hänvisning till religiös tro om inte sjukvården förändras och anpassas till deras krav. I Lindbergs sista stycke om särkrav skulle kristen kunna bytas ut till islamistisk och lyda "få in mer och mer av islamistisk konservativ teologi i hur samhället styrs, och ta oss tillbaka till en tid när kvinnors kroppar och liv styrs av män i hög grad", vilket är exakt vad islamisterna sysslar med.

Det är intressant ändå att den vänster som nu flippar ur över sjuksköterskans särkrav inte ser de uppenbara likheterna. Om någon drar parallellen i den offentliga debatten blir det svårt för samma vänsterdebattörer att förklara varför islamisternas särkrav ska tillåtas. "Det offentliga har ingen religionsfrihet" precis som Lindberg skriver.
Senast redigerad av Vimur 2017-01-28 kl. 11:36.
Citera
2017-01-28, 13:12
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Debatten om samvetsfrihet inom vården de senaste veckorna är intressant även ur ett islamistiskt perspektiv. Igår publicerade t.ex. Expressen ett debattinlägg av Staffan Lindberg, som är professor vid GUs statsvetenskapliga institution, om det aktuella fallet med den kristna sjuksköterskan under rubriken "Det offentliga har ingen religionsfrihet". Lindberg skriver bland annat:

Här finns onekligen en parallell till vissa muslimers krav på att kunna bära slöja och långärmat inom sjukvården trots att det strider mot fastställda hygienföreskrifter. De vägrar också utföra arbetsuppgifter som de är utbildade till/anställda för med hänvisning till religiös tro om inte sjukvården förändras och anpassas till deras krav. I Lindbergs sista stycke om särkrav skulle kristen kunna bytas ut till islamistisk och lyda "få in mer och mer av islamistisk konservativ teologi i hur samhället styrs, och ta oss tillbaka till en tid när kvinnors kroppar och liv styrs av män i hög grad", vilket är exakt vad islamisterna sysslar med.

Det är intressant ändå att den vänster som nu flippar ur över sjuksköterskans särkrav inte ser de uppenbara likheterna. Om någon drar parallellen i den offentliga debatten blir det svårt för samma vänsterdebattörer att förklara varför islamisternas särkrav ska tillåtas. "Det offentliga har ingen religionsfrihet" precis som Lindberg skriver.
Vi ska nog vara tacksamma att den kristna "barnmorskan" och de som står bakom henne är så tanklösa att de redan nu försöker rida på den islamistiska särbehandlingsvågen.

Hur kan de vara så naiva att de tror att bara för att muslimska aktivister gång på gång vinner allehanda diskrimineringsmål så skulle detta gälla för kristna??
Naturligtvis kommer såväl samhället och media att slå tillbaka, tokigheten i kraven blir så uppenbara när västerlänningar ställer dem, det är plötsligt inte exotiskt och spännande med krav på särbehandling.

Förhoppningsvis kan det få någon att börja tänka!
Citera
2017-01-28, 13:24
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vi ska nog vara tacksamma att den kristna "barnmorskan" och de som står bakom henne är så tanklösa att de redan nu försöker rida på den islamistiska särbehandlingsvågen.

Hur kan de vara så naiva att de tror att bara för att muslimska aktivister gång på gång vinner allehanda diskrimineringsmål så skulle detta gälla för kristna??
Naturligtvis kommer såväl samhället och media att slå tillbaka, tokigheten i kraven blir så uppenbara när västerlänningar ställer dem, det är plötsligt inte exotiskt och spännande med krav på särbehandling.

Förhoppningsvis kan det få någon att börja tänka!

Om du kan tänka kanske du snabbt kan visa på vilket vis dessa debattörer har försökt rida på någon islamistvåg, samt hur du och professor cuck jämställer de olika önskemålen på ett trovärdigt sätt.
Citera
2017-01-28, 13:51
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Om du kan tänka kanske du snabbt kan visa på vilket vis dessa debattörer har försökt rida på någon islamistvåg, samt hur du och professor cuck jämställer de olika önskemålen på ett trovärdigt sätt.
Vem är professor Cuck?

Det kanske har undgått dig att islamister på senare år har krävt särbehandling pga religion i flera år men jag kan ju nämna ett par exempel på rak arm, en tandläkare/tandsköterska/student som ville vägra kortärmat i tjänsten, en lärare/förskolelärare/student som krävde att få jobba iförd burkha/niquab.

Islamister som vägrar att behandlas av läkare av motsatt kön osv osv och visserligen kan jag inte tala för professor Cuck men naturligtvis är krav på särbehandling pga religion lika absurt oavsett om det är kristendom eller islam som är religionen.

Det är ju bara att läsa den kristna tidningen dagens entusiasm över de särkrav som islamisterna ställer och vilken förhoppning de har att själva få gehör för sina krav om man vill se hur de kristna försöker rida på islamistvågen.
Citera
2017-01-28, 14:16
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Vem är professor Cuck?

Det kanske har undgått dig att islamister på senare år har krävt särbehandling pga religion i flera år men jag kan ju nämna ett par exempel på rak arm, en tandläkare/tandsköterska/student som ville vägra kortärmat i tjänsten, en lärare/förskolelärare/student som krävde att få jobba iförd burkha/niquab.

Islamister som vägrar att behandlas av läkare av motsatt kön osv osv och visserligen kan jag inte tala för professor Cuck men naturligtvis är krav på särbehandling pga religion lika absurt oavsett om det är kristendom eller islam som är religionen.

Det är ju bara att läsa den kristna tidningen dagens entusiasm över de särkrav som islamisterna ställer och vilken förhoppning de har att själva få gehör för sina krav om man vill se hur de kristna försöker rida på islamistvågen.
Så du kan inte visa något som styrker vad du påstår.
Det jag själv hittar på Dagen baseras inte alls på någon nymodig mångkulturalism utan på en 30 år gammal parallel från värnplikten: http://www.dagen.se/ledare/samvetsfr...fraga-1.916923

Jag tror inte du kan tänka eller resonera. Jag tror du kan snusa Grov lös och säga ytliga svennigheter som att allt är lika absurt oavsett vilken religion blaha blaha. Sad!
Ett sidospår kanske, men jag önskar sådana som du kunde låta bli sidospåren när ni inte har något förutom era egna fördomar att komma med. Detta är en kvalitetstråd.
Citera
2017-01-28, 14:40
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Så du kan inte visa något som styrker vad du påstår.
Det jag själv hittar på Dagen baseras inte alls på någon nymodig mångkulturalism utan på en 30 år gammal parallel från värnplikten: http://www.dagen.se/ledare/samvetsfr...fraga-1.916923

Jag tror inte du kan tänka eller resonera. Jag tror du kan snusa Grov lös och säga ytliga svennigheter som att allt är lika absurt oavsett vilken religion blaha blaha. Sad!
Ett sidospår kanske, men jag önskar sådana som du kunde låta bli sidospåren när ni inte har något förutom era egna fördomar att komma med. Detta är en kvalitetstråd.
Här har du ett exempel när Dagens Elisabeth Sandlund försvarar könsuppdelade lektioner i muslimska friskolor.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...j9RcyPaKUiiPYw

Hon har i egenskap av ledarskribent i Dagen ofta debatterat i diverse paneler just frågor om särbehandling pga religion och det är ganska tydligt att naturligtvis inte bara hon men kristna fundementalister i stort vädrar morgonluft i samband med islamisternas framstötar. De tar alltid ställning för muslimernas krav.

Ledsen att jag drar ner denna kvalitetstråd och får dessutom skamset erkänna att jag inte ens skulle klara av att snusa utan att må illa
Senast redigerad av orrtupp 2017-01-28 kl. 14:43.
Citera
2017-01-28, 14:56
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Här har du ett exempel när Dagens Elisabeth Sandlund försvarar könsuppdelade lektioner i muslimska friskolor.

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...j9RcyPaKUiiPYw

Hon har i egenskap av ledarskribent i Dagen ofta debatterat i diverse paneler just frågor om särbehandling pga religion och det är ganska tydligt att naturligtvis inte bara hon men kristna fundementalister i stort vädrar morgonluft i samband med islamisternas framstötar. De tar alltid ställning för muslimernas krav.

Ledsen att jag drar ner denna kvalitetstråd och får dessutom skamset erkänna att jag inte ens skulle klara av att snusa utan att må illa
Okej, ursäkta men jag ser inte att Sandlund försvarar något orimligt utifrån mångkulturalism. Tvivlar också på att hon är representent för någon fundamentalistisk reaktionär rörelse i islamisters kölvatten. Det låter som helt grundlösa påståenden du kommer med, förutom en dum jämställelse.
Citera
2017-01-28, 15:15
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Okej, ursäkta men jag ser inte att Sandlund försvarar något orimligt utifrån mångkulturalism. Tvivlar också på att hon är representent för någon fundamentalistisk reaktionär rörelse i islamisters kölvatten. Det låter som helt grundlösa påståenden du kommer med, förutom en dum jämställelse.
Ja vi har förmodligen olika värderingar du och jag.
Själv har jag svårt att tro att den här "barnmorskehistorien" skulle ha drivits så hårt och kommit så långt för tjugo år sedan innan rättsväsendet hade mjukats upp av de senaste årens diskrimineringsärenden men det är ju inget som jag kan bevisa.
Citera
2017-01-29, 13:00
Medlem
Vimurs avatar
Rashid Musa och SUM startar en egen insamling till föreningen som enligt klippet i inlägget är "bidragsberoende" (no shit).
Citat:
Det är många som har frågat om hur man kan stötta SUM's arbete. Vi har därför lanserat kampanjen #GeTillbaka som syftar till att backa upp SUM, precis som SUM alltid har backat upp vårt folk. Målet är att få 2000 bidragsgivare som ger 50 kr i månaden. Fyll i autogiroformuläret redan nu. Let's do this! 💪🏿
https://www.facebook.com/rashid.musa...54787205820049
Ja, det är ju så de flesta föreningar finansierar sig verksamhet så varför inte. Då blir det i alla fall frivilligt i stället för att svenska skattebetalare ska sponsra Musas uppbackande att sitt "folk" (läs muslimer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in