2017-01-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Varför skulle det just vara ett S fenomen, hur har inte borgarna skött nya Karolinska och tilldelade inte Filippa Reinfeldt en vårdcentral till sina kompisar?
Menar bara att det är typiska Socialdemokratiska värderingar.
Finns säkert borgliga som gjort snetramp men när det gäller Sossar så tycker jag mig se ett starkare mönster där makten måste behållas till varje pris, just för att dryga ut sin privatekonomi med skattepengar.
Citera
2017-01-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Menar bara att det är typiska Socialdemokratiska värderingar.
Finns säkert borgliga som gjort snetramp men när det gäller Sossar så tycker jag mig se ett starkare mönster där makten måste behållas till varje pris, just för att dryga ut sin privatekonomi med skattepengar.

Jo jag är medveten om att S snyltar en hel del och makt korrumperar som sagt men samtidigt känns det mera som S sysslar med småmygel som Mona Sahlin medans Reinfeldtarna verkligen sabbade Sverige med 1 milj nya invånare, Nya Karolinska, bortskänkandet av vårdcentral till kompisar osv. I ena fallet några 100 tusen kronor och det blir polisutredning och i Reinfeldts fall 10tals miljarder och det blir axelryckningar...
Citera
2017-01-28, 11:04
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Jo jag är medveten om att S snyltar en hel del och makt korrumperar som sagt men samtidigt känns det mera som S sysslar med småmygel som Mona Sahlin medans Reinfeldtarna verkligen sabbade Sverige med 1 milj nya invånare, Nya Karolinska, bortskänkandet av vårdcentral till kompisar osv. I ena fallet några 100 tusen kronor och det blir polisutredning och i Reinfeldts fall 10tals miljarder och det blir axelryckningar...

Så du påstår alltså att "Reinfeldtarna" har snott åt sig tiotals miljarder i egen ficka?

Om inte så är det ju knappast korruption enligt ordets betydelse.
Citera
2017-01-28, 11:08
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primalstar
Insatt i Lou? Nej förmodligen inte.

Normalt tecknar man 4åriga, maxgräns, ramavtal för denna typ av löpande underhåll, ombyggnationer. Två st principer gäller Rangording eller Förnyad konkurrens utsättning. Vet ej hur det sett ut här men alt 1 är att RCB legat etta på rangordningen dvs har rätt till att tillfrågas på alla kommande arbeten som beställaren vill utföra inom ramavtalet. Men observera ofta friskriver sig beställaren och tar sig rätt att handla upp specifika projekt i separata upphandlingar. Alt 2 förnyad konkurrens utsättning, här ska uppdragen fördelas mellan de som har ramavtal med fasta principer som offentlig gjordes i den ursprungliga förfrågan.

TV4 beskrivning av anbudsförfarandet är lite oklart. Kan vara en total missuppfattning av den RCB fd anställde. Alla tidigare anbudshandlingar är offentliga när väl tilldelningsbeslut är taget. Dvs steg ett om man vill ha bästa underlag vid anbudsgivningen till offentlig verksamhet är att begära ut anbud från föregående upphandling. På det sättet har man full koll på vad som krävdes i föregående upphandling och därifrån kan lägga sig lite lägre. Vilket andra även kan göra. Så att RCB kontaktat Sackleen och bett om tidigare priser från konkurrenter kan vara en icke faktor.

Även att ta reda på priser i pågående upphandling är vanskligt. Normalt kommer de flesta anbud in sista dagen. Öppningen av anbuden Ska ske med två st personer närvarande och det sker alltså samlat efter sista anbudsdag/tid. Enda sättet att då fuska som beskrivs är att Sackleen efterdaterar ett anbud. Men då kommer nästa svårighet, även det anbudet ska in på öppningsprotokollet som redan är upprättat. Nja det är ngt som inte stämmer i beskrivningen.

Jag säger inte att det inte finns känsla av oegentligheter men det saknas bitar i beskrivningen.

Själva boendet kan vi glömma bort. Oetisk Ja, olagligt Nej.

Hyr man en bostad billigt av arbetsgivaren ska väl det beskattas som löneförmån.
Citera
2017-01-28, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Så du påstår alltså att "Reinfeldtarna" har snott åt sig tiotals miljarder i egen ficka?

Om inte så är det ju knappast korruption enligt ordets betydelse.

Nej jag sa att deras korruption omfattar 10-talsmiljarder...
Citera
2017-01-28, 11:11
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Det räcker väl med att ha Socialdemokratiska värderingar så suddas gränsen mellan skattepengar och egna pengar bort.

Att hantera andras pengar i förtroende är inte lätt. Lockande till något för egen vinning.
Avarten kan också vara småföretagare som kör "allt på firman" och inte ens äger de kalsonger de står och går i.

Var det inte bocken till trädgårdsmästare Göran Persson som snodde X antal miljarder från pensionärerna när han behövde bättra på finanserna.
Utbildningsminister - noll koll på pedagogik, söndrade svensk skola genom kommunaliseringen. Svår, nästan irreparabel skada. Pisa måste kännas som en pinne i röven. Men troligtvis fattar han själv inte den skada han ställt till med.
Finansminister - kunde knappt räkna. Ingen som helst utbildning eller fallenhet
Statsminister . behöver man säga mer. Rörelsen hoppades på något. Det blev platt fall.

Omvärlden baxnade över vilka mongos SAP Sverige mobiliserade som företrädare för nationen. Med rätta.
Citera
2017-01-28, 11:14
Medlem
Citat:
Nej jag sa att deras korruption omfattar 10-talsmiljarder...

Du har missförstått vad korruption innebär.

Citat:
Korruption är enligt Världsbankens arbetsdefinition missbruk av offentlig makt för privat vinning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruption
Citera
2017-01-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du har missförstått vad korruption innebär.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Korruption

Du kunde väl ha läst lite mera än första meningen:
"Korruption innebär att personer i offentlig förtroendeställning skor sig illegalt genom sin politiska eller offentliga maktställning. Detta kan både avse personer med politisk makt och personer i statens tjänst. För att definieras som korruption är detta väsensbetingande, att staten är inblandad i handlingen. När personer som representerar staten missbrukar sin makt för privat vinning är det korruption."

Förresten vart jobbar Filippa Reinfeldt nu och just det Fredrik fick väl ett specialprogram på SVT, hur många tidigare politiker har haft det...
Citera
2017-01-28, 11:22
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Svetsaren Löfven med "Mitt Europa har inga gränser" tillåt mig att småle... M-ledaren Reinfeldt gjorde nog tillräcklig skada under sina 8 år vid makten och 1 miljon nya medborgare.

Löfven har iaf haft ett riktigt jobb tidigare. Vilka av hans företrädare de 50 senaste åren har haft det?
Och invandring är ingenting som nån statschef kan skyllas för.
Det är en följd av gammal naivitet att kunna kombinera "folkhemmet" med öppna gränser.
Bägge har vid det här laget visat sig haverera.
Citera
2017-01-28, 11:22
Medlem
Citat:
Du kunde väl ha läst lite mera än första meningen:
"Korruption innebär att personer i offentlig förtroendeställning skor sig illegalt genom sin politiska eller offentliga maktställning. Detta kan både avse personer med politisk makt och personer i statens tjänst. För att definieras som korruption är detta väsensbetingande, att staten är inblandad i handlingen. När personer som representerar staten missbrukar sin makt för privat vinning är det korruption."

Förresten vart jobbar Filippa Reinfeldt nu och just det Fredrik fick väl ett specialprogram på SVT, hur många tidigare politiker har haft det...

Jag har läst hela sidan och är mycket väl medveten om vad ordet betyder.

Varför ber du mig läsa vidare när texten du länkar till bekräftar att du har missförstått ordet korruptions innebörd?

Citat:
När personer som representerar staten missbrukar sin makt för privat vinning är det korruption."

Förtydligande: PRIVAT VINNING.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2017-01-28 kl. 11:25.
Citera
2017-01-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Hyr man en bostad billigt av arbetsgivaren ska väl det beskattas som löneförmån.

Så kan det vara, absolut. Men jag anar att hyran var satt "marknadsmässigt" -10% pga att hyresgästen inte har besittningsrätt. Men kan absolut finnas felaktigheter i vem som har godkänt/attesterat diverse renoveringar. Men då blir det mer en fråga för interna attestregler än lagar.
Citera
2017-01-28, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Var det inte bocken till trädgårdsmästare Göran Persson som snodde X antal miljarder från pensionärerna när han behövde bättra på finanserna.
Utbildningsminister - noll koll på pedagogik, söndrade svensk skola genom kommunaliseringen. Svår, nästan irreparabel skada. Pisa måste kännas som en pinne i röven. Men troligtvis fattar han själv inte den skada han ställt till med.
Finansminister - kunde knappt räkna. Ingen som helst utbildning eller fallenhet
Statsminister . behöver man säga mer. Rörelsen hoppades på något. Det blev platt fall.

Omvärlden baxnade över vilka mongos SAP Sverige mobiliserade som företrädare för nationen. Med rätta.

Pensionsöverföringen var en del av ett större omfördelningsprogram där staten övertog ansvar från pensionsfonden och kompenserades därför. Nästan alla partier var överens om detta så knappast en S grej. Ja för allting gick ju så himla bra för Sverige under Ms 8 år med 1 miljon nya medborgare och no go areas som poppade upp ur marken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in