2017-01-28, 04:04
Medlem
Hej!

Efter ett långt argument med en polare som tyckte att jag var dum i huvet som snackade om äzi och gåsar kl 03.40 på natten när det gick förbi en man som var 50 år gammal för att vi "kunde torskat" undrar jag lite.

Jag sa att folk som inte röker som är runt 40-50 år gamla inte förstår ett ord av vad jag babblar om när jag säger "nej de va 3 gåsar typ" eller "dunder äzi [...]".
Ni som inte röker mycket eller inte alls, hade ni förstått att det jag pratade om när jag sa "nej de va 3 gåsar typ" var om att jag röker cannabis?

Var det jag som var dum i huvet eller är min polare bara jävligt nojjig?

tack för svar
Citera
2017-01-28, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balditroNN
Hej!

Efter ett långt argument med en polare som tyckte att jag var dum i huvet som snackade om äzi och gåsar kl 03.40 på natten när det gick förbi en man som var 50 år gammal för att vi "kunde torskat" undrar jag lite.

Jag sa att folk som inte röker som är runt 40-50 år gamla inte förstår ett ord av vad jag babblar om när jag säger "nej de va 3 gåsar typ" eller "dunder äzi [...]".
Ni som inte röker mycket eller inte alls, hade ni förstått att det jag pratade om när jag sa "nej de va 3 gåsar typ" var om att jag röker cannabis?

tack för svar

Söderortspolisen genomförde för några år sedan en stor polisiär insats riktat mot området kring Liljeholmen/Trekantssjön. Operationen var ganska väl uppmärksammad i media och hade givits namnet "Operation Gåsen."

Jag röker inte, kan mycket av slanget ändå. Jag är visserligen inte så gammal som 50, men faktum kvarstår att ditt slang inte skyddar dig många promille.
Självklart hade jag, polisen, och alla människor som inte är han puckot "Det börjar med en joint, går över till hasch" förstått när du säger gås till jolle.

/L
Citera
2017-01-28, 04:24
Medlem
Ja polisen såklart, de förstår jag ju, men jag pratar om att gå runt kl 03.30 i en håla i söderort där det inte är en jävel ute, och ska man verkligen nojja då?

Visst om jag skriker "Nej det var 3 marijuana joints vi rökte", men vafan liksom, tror inte majoriteten av de som går förbi förstår slang som "gås, äzi, zutt" osv. Möjligen gås isåntfall låter realistiskt.
Citera
2017-01-28, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ja polisen såklart, de förstår jag ju, men jag pratar om att gå runt kl 03.30 i en håla i söderort där det inte är en jävel ute, och ska man verkligen nojja då?

Visst om jag skriker "Nej det var 3 marijuana joints vi rökte", men vafan liksom, tror inte majoriteten av de som går förbi förstår slang som "gås, äzi, zutt" osv. Möjligen gås isåntfall låter realistiskt.
Klart du inte behöver oroa dig om det är folktomt. Jag tror inte heller någon slumpmässig 50-åring vet vad "äzi" är. Förutom att det ät ett fjantigt ord.

Man kan dock enkelt greppa att gås och liknande är uppenbar kod för något.
Citera
2017-01-28, 08:12
Medlem
Tror dem flesta förstår, varför säger du inte "rökte" istället? Kan vara allt från cig till horse men din polare fattar nog
Citera
2017-01-28, 08:35
Medlem
l150s avatar
Hade jag gått förbi två nervösa småpojkar mitt i natten så:

Först och främst hade jag inte brytt mig, men oavsett vilka slangord som användes så skulle jag förmodligen fattat att det rörde sig om droger.
Citera
2017-01-28, 08:49
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

tack för svar

Även om man inte är bekant med vissa slangord så är jag rätt säker på att de flesta förstår sammanhanget.

En 50-åring borde varit som minst 18 år 1984 då cannabis var utbrett men bruk fortfarande lagligt.

Wikipedia om Cannabis i Sverige.

Citat:
Hasch sågs inte som så allvarligt under 1960- och i början av 1970-talet, men mot slutet av det senare årtiondet började även narkotikainnehav i små mängder bekämpas mer konsekvent; bland annat justerade riksåklagaren kontinuerligt ned gränsen för straffunderlåtelse av innehav för eget bruk för att till slut upphöra med sådana rekommendationer över huvud taget. I slutet av 80-talet blev även bruk av cannabis, liksom all annan narkotika, i sig olagligt. Lagändringen fick dock till en början i huvudsak bara en symbolisk betydelse; det dröjde ett antal år innan vanliga poliser började få någon utbildning om yttre kännetecken på narkotikapåverkan.

Han har säkert hört vartenda slangutryck för cannabis som någonsin har hamnat i såväl ordbok som parlör, vuxit upp och gått vidare med sitt liv.
Citera
2017-01-28, 13:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l150
Hade jag gått förbi två nervösa småpojkar mitt i natten så:

Först och främst hade jag inte brytt mig, men oavsett vilka slangord som användes så skulle jag förmodligen fattat att det rörde sig om droger.
Känner detsamma. Hade inte en aning om uttrycket "gåsar", men därifrån till att inte förstå att det antagligen handlar om droger är långt.

Skulle inte heller brytt mig.
Citera
2017-01-28, 14:25
Medlem
Jag har fått lära mig dom här orden och några till efter lite missförstånd: Deg= Pengar. "Ta en hövding"= röka CB. Strut= hemrullat som betyder både hemladdad ammunition och ett tobakspapper som innehåller nåt rökbart. Man förstår oftast när orden finns i en mening.
Citera
2017-01-29, 14:28
Bannlyst
Det känns som att TS är en hobby-blatte jag menar vem fan använder ordet "äzi" liksom. Finns mängder med "svenska" slangord så varför anamma araber och andra avarters ordförråd?
Citera
2017-01-29, 14:40
Medlem
borrizs avatar
Skulle farbror blå ta in alla som pratar lite skumt, så hade det inte räckt med att återupprätta Berdeskapspolisen.
Citera
2017-01-29, 14:49
Medlem
Jag har aldrig brukat någon drog och vet endast vad Gås betyder. Ingen aning vad äzi och zutt innebär.

Kan för övrigt tycka att just språket runt narkotika är det löjligaste som finns. Vuxna människor som har en massa kodord och slanguttryck. Låter som att folk fortfarande är 15 år mentalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in