Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Din syn på Turkiets roll i konflikten är ganska utdaterat. Relationer har förändrats och deras intressen har förändrats. Numera verkar Turkiet endast intresserad av att minimera kurdernas inflytande.
Vilka källor använder du när du skriver att Assad är en shia kurd?
Nej, min syn på Turkiet är aktuellt, relationerna har ändrats mellan Turkiet och ISIS samt Turkiet och Ryssland men Turkiets relation med jihadisterna är densamma vilket var det jag pratade om.
Turkiet är fortsatt anknutna precis som tidigare till Jihadisterna och stödjer dom fortfarande med logistiken, vapen, medicin, mat mm.
Det enda som är nytt är Turkiets "krig" mot IS och slutat blunda för IS och fri lejd samt den förbättrade relationen.
Det är trots allt Turkiet som representerar som garanten för oppositionen samt jihadisterna medans Iran ska vara garanten för shia styrkorna och Ryssland någon medlare i det hela. Det finns en anledning till att Turkiet är garanten då dom har samröre med oppositionen och jihadisterna.
Det är Turkiet dom samtalar med och det är Turkiet dom blivit besvikna med när Turkiet inte samtalat med dom och agerat självmant i vissa frågor som dykt upp och det är Turkiet som "läxar" upp dom i beteende och avgör mycket då dom är beroende av Turkiet. I Astana, oppositionen satt inte tillsammans men dagen efter, efter att "någon" hade talat med dom att det inte fungerar/ser bra ut om dom inte sitter tillsammans vilket ledde till rubrikerna "framgång" dagen efter då dom började bara sitta bredvid varandra.
Du kanske också kan titta på det nedan om du tycker det är intressant, jag tyckte det iaf.
Nu säger inte jag att han verkligen är det men det pekar faktiskt på det efter att ha grävt efter att Assads farbror bekänt det privat.
Kakai kurder, shitisk minoritet.
Innan Syrien och Turkiet bildades, dvs osmanska riket.
Sulayman al-Wahhish som fick namnet "al-Wahhish" efter att lokalbefolkningen kallade honom för det, "vild best". = farfars far till Assad
Ali Sulayman al-Assad, bytte till namnet al-assad efter att ha blivit kallad för "al Assad" (lejonet) = Assads farfar.
Här skrev jag sist om det:
(FB) Konflikten i Syrien