Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Hur stor andel av den totala ryska möbelmarknaden tror du IKEA står för? Skulle förvåna mig om det överstiger en procent. Varende möbel i min lägenhet är tillverkad i Ryssland och av utmärkt kvalitet.
IKEAs enorma popularitet i Ryssland talar för sig självt vet du. Alla kan inte ha råd med nordisk kvalitet. Samma med er vad gäller fordon också, de som inte har råd kör runt i Lada 2103 och liknande, dricker träsprit, slår frun och dör vid 50-55. Varken IKEA eller bilar är det några sanktioner på, jo Putin försökte vad gäller begagnade bilar men det hade inte så stor effekt. När Putin införde dessa sanktioner mot det ryska folket trodde han diktatorn att folket skulle köpa de bilar som produceras i Ryssland, ofta i fabriker ägda av GM, Renault-Nissan. Så blev det inte. Ryssen är fattig och svag, staten måste spendera miljarder för att hålla bilindustrin vid liv.
Citat:
Russia's Incredibly Shrinking Auto Industry
The Russian government allocated 50 billion rubles last year for the automotive sector and spent around 43 billion ($651 million).
Three years ago, BCG said Russia's auto industry was coming back from the brink. Even then they warned that Russia's auto industry has only moved a few feet from the precipice. Now, it seems they're facing a cliffhanger situation once more.
In 2013, BCG forecast Russia's car sales to reach as much as four million by 2020. Last year's sales were 1.5 million and the current baseline scenario at BCG today is 1.9 million.
http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2016/05/10/russias-incredibly-shrinking-auto-industry/
Värst ute är Avtovaz, som ägs till hälften av ryska staten, andra hälften Renault-Nissan, GM gjorde sig av med ägandet har jag för mig.
Citat:
Net losses for Russian car manufacturer AvtoVAZ have ballooned by 800 percent in the first half of 2016, reaching some 27.15 billion rubles ($404 million).
https://themoscowtimes.com/articles/losses-for-lada-manufacturer-avtovaz-balloon-800-percent-54786
Ryssarna vill inte köpa ryskt skräp. Ingen prestige, ingen kvalitet. 2012 såldes det nästan 3 miljoner bilar i Ryssland, sedan Putin angrep Ukraina har det snabbt gått utför. 2015 såldes bara 1,6 miljoner bilar. Trots Putins sanktioner mot det ryska folket vad gäller begagnade bilar.