2017-01-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om Orban och Ungrarna hade något mod och integritet bakom sina högljudda vrål om nationalism och självbestämmande så hade de naturligtvis gjort en Hunxit dvs lämnat EU. Då hade man åtminstone kunnat respektera dem.

I stället så fortsätter Ungern gladeligen ta emot mest bidrag/capita i hela EU (dvs drygt 40 miljarder SEK/år, motsvarande hela Sveriges bruttobidrag), samtidigt som man aktivt arbetar för att underminera hela EU och Orban öppet glorifierar Ryssland och Putin.

Ungrarna är ett hycklande pack, och om Östeuropéerna i stort nu är så ivriga att få Putins dase uppkörd i arslet och bli Ryska federationssubjekt (igen) så kan de ju få bli det.

Sparka ut Ungern ur EU som ett varnande exempel om de inte har självrespekten att lämna på eget initiativ.

De drygt 40 miljarderna per år EU sparar på detta kan lämpligtvis läggas på försvaret i bland annat Sverige.

Helt rätt! Ingen större anhängare av EU, men tycker att det är dags att sätta pajaser på plats genom att säga: Ni får välja - 40 miljarder per år fr EU eller fortsatt rövslickeri mot putin. Punkt!
Citera
2017-01-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Sparka ut Ungern ur EU som ett varnande exempel om de inte har självrespekten att lämna på eget initiativ.
Visst, men nu är det ju så att även EU saknar självrespekt. Det allra allra viktigaste för Bryssel är att utöka sitt katolsk-protestantiska lebensraum så långt österut som möjligt, och därför blundar man för nästan vilka missförhållanden som helst i de nyligen erövrade territorierna - om det så är bidragsutnyttjande i Ungern, hejdlös korruption i Bulgarien, etnisk diskriminering i Rumänien, eller fiffel med statsbudgeten i Grekland.
Citera
2017-01-24, 21:28
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Helt rätt! Ingen större anhängare av EU, men tycker att det är dags att sätta pajaser på plats genom att säga: Ni får välja - 40 miljarder per år fr EU eller fortsatt rövslickeri mot putin. Punkt!

Ja, det börjar bli dags för EU att skärpa tonläget mot stöddiga och olydiga bidragsländer. Det kan hänga på EU's överlevnad, att visa styrka eller bli nedsänkt i Orbans och Le Pens träskmarker.

Jag tänker nu också på Serbien, och hoppas verkligen inte att det blir allvar om deras möjligheter att bli EU-medlem. Detta Lill-Ryssland försöker nu starta Krimliknande ockupationshyss av grannstaten Kosovo.
Citera
2017-01-24, 22:50
Medlem
Nog borde sanktionerna mot Ryssland, då främst mot fler av Putins oligarker och deras företag. EU är trots allt den starkare parten gentemot Ryssland och behöver knappast oroa sig för rysk åtstramning av energiflödet till Europa, den exporten har inte Ryssland råd att avvara i nuvarande ekonomiska kris i landet. London är väl ryska oligarkers finanscentrum där stora ryska summor investeras och förräntas. Sanktionerna har utan tvivel ställt till det för skumrasket i dom ryska oligarkleden men tyvärr även för helt vanliga ryska affärsmän och småföretagare. Svårt politiskt kanske men ännu mera målinriktade sanktioner som slår direkt mot sårbar rysk ekonomi och infrastruktur kanske skulle få polletten att trilla ner för lille Putin att han faktiskt är i underläge och har så varit under lång tid. Inte ens storljugarn i vita huset kan han stödja sig på eftersom Trump anses att USA skall var världens största oljeproducent och därmed hålla oljepriset nere. Trösten för Putin är nog att Trump lär få svårt att infria sina löften till sina väljare. Men vem vet, Putin kanske har något ess eller lättfotad dam i rockärmen som gör Trump mer medgörlig.
Citera
2017-01-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det vet nog inte Xelious heller. Notera hur han slänger ur sig saker ("plastämnen i osten") utan några länkar eller detaljerade fakta som backar upp vad han påstår.

Alla ryssar? De jag personligen hört uttala sig var snarare missnöjda med finska storfabriks-produkter, vars kvalitet inte kan mäta sig med närproducerade varor av högre kvalitet.

Sedan är ju just ost inte lika populärt över huvud taget, medan man istället konsumerar mycket mer kvarg, kefir, smetana, osv. Var hittar du kvarg av hög kvalitet i Sverige? Det har visserligen blivit populärt på sistone, men det som säljs på ICA är ju bara skit, med väldigt liten likhet med originalet.

Jag såg de många ryssarna nära gränsen i finska Karelen och hörde finnarna kommentera saken. Journalisten Anna-Lena Laurén skrev också om de finska mjölkprodukterna för några månader sedan. Hon menade att de är mycket populära i Ryssland. Just mjölkprodukterna lider av sanktionerna, så hon har troligen rätt, trots att hon, som finländska, talar i egen sak. Ditt vittnesbörd är också viktigt, eftersom du kan Ryssland. Det är möjligt att folket i den ryska delen av Karelen har preferenser, som inte finns i andra delar av Ryssland.

Sanktionerna och mot-sanktionerna fick flera svenska mjölkbönder att lägga av och Arla varslar för prishöjningar. Det är alltid folket som betalar för felaktiga politiska beslut.
Citera
2017-01-25, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag såg dem komma i flock i finska Karelen före sanktionerna. Flock.
Obegripligt vad du menar. Turister brukar komma "i flock". Det kallas gruppresor.
Citera
2017-01-25, 03:10
Medlem
Citat:
Obegripligt vad du menar. Turister brukar komma "i flock". Det kallas gruppresor.

Finska Karelen har en speciell visum-överenskommelse med Ryssland. Finnarna köper billig bensin i Ryssland och många kan språket, det vet jag säkert, jag har varit där. Ryssarna kommer inte som turister, de kommer i sina egna bilar - eller gjorde det tills problemen började (speciellt kvinnorna i flock). De handlade hej vilt och väckte uppmärksamhet. Jag såg dem nära finska gränsen år 2012 och jag såg finnarna köpa billig bensin i Ryssland.

Sanktionerna skadar dessa fredsskapande åtgärder.
Citera
2017-01-25, 05:50
Medlem
Citat:
Finska Karelen har en speciell visum-överenskommelse med Ryssland. Finnarna köper billig bensin i Ryssland och många kan språket, det vet jag säkert, jag har varit där. Ryssarna kommer inte som turister, de kommer i sina egna bilar - eller gjorde det tills problemen började (speciellt kvinnorna i flock). De handlade hej vilt och väckte uppmärksamhet. Jag såg dem nära finska gränsen år 2012 och jag såg finnarna köpa billig bensin i Ryssland.

Sanktionerna skadar dessa fredsskapande åtgärder.
Nu förstår jag ännu mindre. Du menar att ryssar åkte "i flock" till Finland för att köpa finsk ost tidigare, men efter sanktionerna så slutade de komma? Obegripligt i så fall. Innan sanktionerna kunde de ju köpa finsk ost i Ryssland.

Gränshandel är annars ett globlat fenomen. Norrmän kommer (ofta i flock, till och med) till Strömstad för att handla, svenskar åker till Lubeck och lastar skåpbilar fulla med sprit, osv, osv.
Citera
2017-01-25, 23:28
Medlem
Citat:
Nu förstår jag ännu mindre. Du menar att ryssar åkte "i flock" till Finland för att köpa finsk ost tidigare, men efter sanktionerna så slutade de komma? Obegripligt i så fall. Innan sanktionerna kunde de ju köpa finsk ost i Ryssland.

Gränshandel är annars ett globlat fenomen. Norrmän kommer (ofta i flock, till och med) till Strömstad för att handla, svenskar åker till Lubeck och lastar skåpbilar fulla med sprit, osv, osv.

Jag tror nog att du förstår vad jag menar. Sanktionerna, mot-sanktionerna, rubelfallet och andra ekonomiska problem skadade handeln och gränshandeln med början år 2014.

Ryssarna köpte inte bara ost, jag tror inte att jag någonsin har påstått det, men rätta mig, om jag har fel. Som jag minns det köpte de många olika varor. De finnar som klagade på invasionen, som ålänningarna brukar klaga på svenska turister, ångrar sig nog nu. Arbetstillfällen försvann. Ryssarna var förvånansvärt köpstarka. Enligt en gammal undersökning, spenderade de ungefär lika mycket per capita som svenskarna på de ryska IKEA-varuhusen räknat i den gamla rubelkursen innan eländet började. Finland lider av sanktionerna.

Alltså, om finska mjölkprodukter har vi olika åsikter, men det är ett faktum att det finska jordbruket lider av sanktions-kriget. Exporten måste ha varit omfattande.
Citera
2017-01-25, 23:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag tror nog att du förstår vad jag menar. Sanktionerna, mot-sanktionerna, rubelfallet och andra ekonomiska problem skadade handeln och gränshandeln med början år 2014.

Ryssarna köpte inte bara ost, jag tror inte att jag någonsin har påstått det, men rätta mig, om jag har fel. Som jag minns det köpte de många olika varor. De finnar som klagade på invasionen, som ålänningarna brukar klaga på svenska turister, ångrar sig nog nu. Arbetstillfällen försvann. Ryssarna var förvånansvärt köpstarka. Enligt en gammal undersökning, spenderade de ungefär lika mycket per capita som svenskarna på de ryska IKEA-varuhusen räknat i den gamla rubelkursen innan eländet började. Finland lider av sanktionerna.

Alltså, om finska mjölkprodukter har vi olika åsikter, men det är ett faktum att det finska jordbruket lider av sanktions-kriget. Exporten måste ha varit omfattande.
Eftersom Ryssland inte klarar sig utan Europa (men Europa klarar sig utan Ryssland) så köper ryssarna fortfarande vad de behöver från Europa. Fina bilar, reservdelar till dessa, de lånar pengar, köper möbler på IKEA ja det mesta köper de eftersom de inte kan producera själva då de är ett svagt folk.

Putins sanktioner mot det ryska folket är ett straff det ryska folket inte förtjänar. Vi å andra sidan har ställt om oss och mjölk, grädde ser starkt ut har vi läst i tidningarna. Efterfrågan på grädde och smör är hög. Du behöver inte oroa dig alls för de finska mjölkbönderna.

För övrigt är Ryssland ett grovt korrupt land. Smuggling av våra fina varor från Sverige men främst Finland är stor Och det kan man förstå för de porösa ryska gränserna kan inte bara vara porösa åt ett håll så de släpper igenom hundratals stridsvagnar och tusentals soldater till Ukraina, nej det är väldigt mycket varor som kommer via Ukraina, Vitryssland, Finland. Det ryska folket ger diktator Putin fulfingret.
Citera
2017-01-26, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Eftersom Ryssland inte klarar sig utan Europa (men Europa klarar sig utan Ryssland) så köper ryssarna fortfarande vad de behöver från Europa. Fina bilar, reservdelar till dessa, de lånar pengar, köper möbler på IKEA ja det mesta köper de eftersom de inte kan producera själva då de är ett svagt folk.
Hur stor andel av den totala ryska möbelmarknaden tror du IKEA står för? Skulle förvåna mig om det överstiger en procent. Varende möbel i min lägenhet är tillverkad i Ryssland och av utmärkt kvalitet.
Citera
2017-01-26, 17:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Hur stor andel av den totala ryska möbelmarknaden tror du IKEA står för? Skulle förvåna mig om det överstiger en procent. Varende möbel i min lägenhet är tillverkad i Ryssland och av utmärkt kvalitet.
IKEAs enorma popularitet i Ryssland talar för sig självt vet du. Alla kan inte ha råd med nordisk kvalitet. Samma med er vad gäller fordon också, de som inte har råd kör runt i Lada 2103 och liknande, dricker träsprit, slår frun och dör vid 50-55. Varken IKEA eller bilar är det några sanktioner på, jo Putin försökte vad gäller begagnade bilar men det hade inte så stor effekt. När Putin införde dessa sanktioner mot det ryska folket trodde han diktatorn att folket skulle köpa de bilar som produceras i Ryssland, ofta i fabriker ägda av GM, Renault-Nissan. Så blev det inte. Ryssen är fattig och svag, staten måste spendera miljarder för att hålla bilindustrin vid liv.

Citat:
Russia's Incredibly Shrinking Auto Industry

The Russian government allocated 50 billion rubles last year for the automotive sector and spent around 43 billion ($651 million).

Three years ago, BCG said Russia's auto industry was coming back from the brink. Even then they warned that Russia's auto industry has only moved a few feet from the precipice. Now, it seems they're facing a cliffhanger situation once more.

In 2013, BCG forecast Russia's car sales to reach as much as four million by 2020. Last year's sales were 1.5 million and the current baseline scenario at BCG today is 1.9 million.
http://www.forbes.com/sites/kenrapoza/2016/05/10/russias-incredibly-shrinking-auto-industry/

Värst ute är Avtovaz, som ägs till hälften av ryska staten, andra hälften Renault-Nissan, GM gjorde sig av med ägandet har jag för mig.

Citat:
Net losses for Russian car manufacturer AvtoVAZ have ballooned by 800 percent in the first half of 2016, reaching some 27.15 billion rubles ($404 million).
https://themoscowtimes.com/articles/losses-for-lada-manufacturer-avtovaz-balloon-800-percent-54786

Ryssarna vill inte köpa ryskt skräp. Ingen prestige, ingen kvalitet. 2012 såldes det nästan 3 miljoner bilar i Ryssland, sedan Putin angrep Ukraina har det snabbt gått utför. 2015 såldes bara 1,6 miljoner bilar. Trots Putins sanktioner mot det ryska folket vad gäller begagnade bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in