2017-01-25, 21:15
Medlem
ThePopcorns avatar
God kväll damer och herrar.
Nu är ThePopcorn tillbaka efter alla dessa år.

Har länge funderat på att elda med spilolja som jag har över från verkstaden. ( ca 800liter ) i huset har jag en gammal kombi panna stående i källaren som förra ägaren har eldat med. Kan både elda med ved och olja.

Har sökt runt en del på både Google och Youtube
Hittade intressanta videos på några amerikanare som använder sig av ett droppar system. Verkar va väldigt enkelt att bygga och bränner oljan. väldigt bra utan att det ger ifrån sig rök från skorstenen. Länk kommer längre ner.

Det andra jag har kollat mycket efter är att bygga om en vanlig gammal oljebrännare till spilolja brännare. Värkar va det mest säkraste och bästa alternativet.

Så min fråga till er där ute som har erfarenhet av elda med spilolja är:

# Hur upplever ni det funkar att elda med spilolja?

# Söker efter en ritning eller guide hur man bygger om en gammal oljebrännare till att använda spilolja ?

# Nån som har provat drop systemet så som amerikanarna gör ?

(Mer frågor kommer komma under diskussioner.)

Själv klart så vill jag höra fördelar och nakdelar.
För er lag nissar där ute så är detta ett så kallas
"skol projekt" ska bara testa men inte brukar

Några videos på "drop systemet"
https://youtu.be/AiKcx7ghtHk
https://youtu.be/2I8WnSM0Sbg
https://youtu.be/9l5g-ww6D4U
https://youtu.be/7y4u9x3DreU
https://youtu.be/WsnSFEF8E3I

Mvh
ThePopcorn
Citera
2017-01-26, 00:07
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns att köpa färdiga pannor som använder spillolja, populär bland verkstäder, som du själv förstår!

I Sverige får vi naturligtvis inte elda spillolja!
Men vem ska kolla?

Kan man inte sälja en så stor mängd och köpa ren och lämplig olja?
Då slipper du köpa ny panna.
Citera
2017-01-26, 00:14
Medlem
tigerrakets avatar
Borde inte din panna som är byggd för "ren" olja sota igen? Tror att det smakar mer än det kostar att konvertera den, och i slutändan så kommer väl någon miljönisse gnälla över att du eldar med spillolja.

Ligger verkstan i samma hus? Annars så kan det ju bli relativt otympligt att föra över oljan från verkstan och huset, och 800 liter låter inte som så mycket bränsle

Edit: Borde inte spillolja kräva ett annat tryck i pannan? Typ som diesel och bensin.
Citera
2017-01-26, 10:54
Medlem
Bongomans avatar
Jänkarna filtrerar och neutraliserar spillolja för att blanda in den i sina dieselbilar. Har man en gammal bil eller maskin utan elektronik och högtrycksspridare kan man bränna den där. Kallas black diesel.

Alloljebrännare fungerar utmärkt och kräver bara filtrering. Kostar en del så frågan är om det är lönt för 800 liter. Om man har 800 liter om året kanske.
Citera
2017-01-26, 11:29
Medlem
ThePopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns att köpa färdiga pannor som använder spillolja, populär bland verkstäder, som du själv förstår!

I Sverige får vi naturligtvis inte elda spillolja!
Men vem ska kolla?

Kan man inte sälja en så stor mängd och köpa ren och lämplig olja?
Då slipper du köpa ny panna.
Vill helst hålla mig till spilolja eftersom jag får in ett gång liter hela tiden. Sen är spilolja svårt att göra sig av med på annats sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Borde inte din panna som är byggd för "ren" olja sota igen? Tror att det smakar mer än det kostar att konvertera den, och i slutändan så kommer väl någon miljönisse gnälla över att du eldar med spillolja.

Ligger verkstan i samma hus? Annars så kan det ju bli relativt otympligt att föra över oljan från verkstan och huset, och 800 liter låter inte som så mycket bränsle

Edit: Borde inte spillolja kräva ett annat tryck i pannan? Typ som diesel och bensin.
Man får ju upp och sota 2-3 gånger om året. Men vad gör det . Har ett hus på landet och pannan nära garaget. Så det är inga problem att ta hem 200 liter åt gången.
Jo det gäller ju att ha rätt mängd luft så man får en bra förbränning på oljan. Kolla på Youtube klippen jag länkade så ser du.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jänkarna filtrerar och neutraliserar spillolja för att blanda in den i sina dieselbilar. Har man en gammal bil eller maskin utan elektronik och högtrycksspridare kan man bränna den där. Kallas black diesel.

Alloljebrännare fungerar utmärkt och kräver bara filtrering. Kostar en del så frågan är om det är lönt för 800 liter. Om man har 800 liter om året kanske.
800 liter är ju nått jag har fått in nu på några månader. Kan säkert komma över 1500 liter om året. Så min fråga lyder ju hur konverterar jag en gammal oljebrännare till spilolja brännare? Eller ska jag prova med drop systemet som Jänkarna gör ?
Citera
2017-01-26, 11:44
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePopcorn
800 liter är ju nått jag har fått in nu på några månader. Kan säkert komma över 1500 liter om året. Så min fråga lyder ju hur konverterar jag en gammal oljebrännare till spilolja brännare? Eller ska jag prova med drop systemet som Jänkarna gör ?

Det är inte lätt att konvertera en brännare. Du behöver värmare, annan pump, andra oljerör, ny spridare, nytt reglersystem och allt det kostar samma som en alloljebrännare. För du kan inte lyckas första gången!

Blir du påkommen med spillolja i pannan väntar extrema böter. Kör du med skit i tanken märker ingen det. Om ingen får för sig att kolla färgen förstås och då är det bara lite "förorening" eftersom du hade inte tvättat ur dunkarna så bra. Spillolja bränns normalt i fartyg eller värmekraftverk med bra rening.
Citera
2017-01-26, 15:26
Medlem
ThePopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det är inte lätt att konvertera en brännare. Du behöver värmare, annan pump, andra oljerör, ny spridare, nytt reglersystem och allt det kostar samma som en alloljebrännare. För du kan inte lyckas första gången!

Blir du påkommen med spillolja i pannan väntar extrema böter. Kör du med skit i tanken märker ingen det. Om ingen får för sig att kolla färgen förstås och då är det bara lite "förorening" eftersom du hade inte tvättat ur dunkarna så bra. Spillolja bränns normalt i fartyg eller värmekraftverk med bra rening.
Jag vill endå försöka mig på att konvertera en oljebrännare till huset. Med tanke på att jag bor en bit upp i Sverige och det blir riktigt kallt här uppe på vinter halv året kan jag lova. Räkningen ligger över 3000 kr i månaden för uppvärmning . Så jag är villig att ge mig på att bygga om en brännare. Spilolja kostar mig 0kr. Asså grattis uppvärmning. Det kan inte bli bättre. Och grannar har jag ej eftersom jag bor en bit ut på landet
Citera
2017-01-27, 00:27
Medlem
Oddballs avatar
Korrigerade rubriken lite, "spilolja" ---> "spillolja". Det stavas med två "l".

Oddball
Moderator
Citera
2017-01-29, 16:52
Medlem
Jag kör en kombinerad variant till min kamin där ett rör går in i mitten på kaninen och på röret sitter det en plåt som jag eldar med ved under och när plåten glöder så öppnar jag en ventil så att olja rinner ut på den. Brinner som fan och allt förbränns. Ingen svart rök eller lukt. Om oljan är för tjock så värmer jag upp den eller späder ut den med lite diesel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in