2017-01-25, 23:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.
Hej! Jag har körkortsbehörigheterna BECE. Jag har jobbat som lastbilschaufför av och till i mitt 39-åriga liv.
Jag har kört timmerbil, lastväxlare, bulktransporter, fjärrbil och även kranbil. Men jag har aldrig kört buss, däremot har jag åkt buss.

I vilket fall som helst så har jag en kollega som har kört buss i stadstrafik. Han är en pojkvasker på runt 25-27 och han fick sin D-behörighet betalt av arbetsförmedlingen. Han har aldrig kört lastbil. Men! Han menar att det är svårare att köra buss än lastbil.

Finns det någon mer människa som anser att buss är betydligt svårare än att köra lastbil?
Jag tänker på manövreringen i första hand.

Lastbilar är ju betydligt tyngre än bussen. Även i de flesta fall längre än bussen. Lastbil drar tunga släp. Lastbilschaufförer måste även backa med släp. Lastbilar har betydligt krångligare varianter och kräver en viss kunskap, så som att manövrera kran eller kroken hos lastväxlarna.

Lastbilschaufförer tvingas oftast köra andra typer av fordon så som truck och lastmaskiner.

Så, hur kan buss vara svårare än lastbil?
Nu kör jag inget av dessa fordon. Har däremot släktingar som kört båda i hela sitt liv. Så lite insyn har jag samt ett tekniskt sinne.
En lastbil är ledad. Antingen genom att det är en dragbil utan egen lastkapacitet eller så är släpkopplingen en led. Detta gör den flexibel. Räcker med att se timmerbilar på vägar som är för kurviga för en SUV så förstår man.
Att sedan blanda in kranar o truckar har inget med att manövrera en lastbil.
En buss är en stel låda. Försök köra upp en linjebuss på ett hygge på Smålänska höglandet så förstår du skillnaden
Citera
2017-01-26, 01:19
Medlem
PlutoJs avatar
Buss kan vara knepigare, beroende på situation och miljö. Man sitter en bra bit framför framaxeln, motorn ofta monterad baktill, svårare om det är halt. Ledbuss är ett kapitel för sig, särskilt de med bakmonterad motor! Jag föredrar en stor lastbil, man sitter högre upp och har bättre koll. Men en stor coach är bekväm att köra om väglaget är fint.
Citera
2017-01-26, 01:52
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Buss kan vara knepigare, beroende på situation och miljö. Man sitter en bra bit framför framaxeln, motorn ofta monterad baktill, svårare om det är halt. Ledbuss är ett kapitel för sig, särskilt de med bakmonterad motor! Jag föredrar en stor lastbil, man sitter högre upp och har bättre koll. Men en stor coach är bekväm att köra om väglaget är fint.

Som du säger så sitter man en bit framför framaxeln och motorn nästan alltid placerad en bra bit bakom föraren. Det gör det även svårare att lyssna på motorljudet och veta när man ska växla.
Fast måste säga att jag föredrar ledbussar framför boggi alla dagar i veckan! Mycket mer lättmanövrerade.
En ledbuss är mer lik en lastbil med släp dessutom, där har ni en bra jämförelse om ni ska jämföra buss och lastbilskörning.
Senast redigerad av st0ckis 2017-01-26 kl. 01:59.
Citera
2017-01-26, 02:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Som du säger så sitter man en bit framför framaxeln och motorn nästan alltid placerad en bra bit bakom föraren. Det gör det även svårare att lyssna på motorljudet och veta när man ska växla.
Finns det fortfarande bussar med manuell växellåda?
Citera
2017-01-26, 02:20
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Finns det fortfarande bussar med manuell växellåda?
Ja då, väldigt många turistbussar kör manuell, om inte så kör de halvautomagisk. Automatväxlade finns ju såklart, men de flesta jag sett och kört har varit manuella.
Citera
2017-01-26, 06:59
Medlem
Offices avatar
Det finns ju massa olika lastbilar. Bör vara en markant skillnad att mellan en liten distributionsbil och ett link-ekipage exempelvis.

Men, givet att antal axlar och ledpunkter är lika mellan fordonen så bör det väl inte vara någon skillnad. Eller tänker du att det är jobbigt att höra allt kacklande från stissiga fjortisar när man kör?
Citera
2017-01-26, 07:00
Medlem
Dweezil78s avatar
Jag kör bägge och det är ingen större skillnad förutom då att du får tänka lite mer på överhänget bak och att du svänger något senare med bussen eftersom du sitter så mycket längre fram från framaxeln.

Sen när det gäller automat/manuell på bussar så är nästan allt nyare på vägarna idag automat. Den bussfirman jag kör för har inte fått in något manuellt sista 5 åren och då är det både turist och linjebussar.
Citera
2017-01-26, 08:20
Medlem
Oddballs avatar
Velar mellan att skicka den till Övriga fordon eller till Trafik och körkortsfrågor...får bli det förstnämnda.

Bilar --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2017-01-26, 13:35
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Fast måste säga att jag föredrar ledbussar framför boggi alla dagar i veckan! Mycket mer lättmanövrerade.
En ledbuss är mer lik en lastbil med släp dessutom, där har ni en bra jämförelse om ni ska jämföra buss och lastbilskörning.
Ledbuss är lättare att backa med än lastbil med släp, ungefär som dragbil och trailer, men i vinterväglag kan ledbussen vara hemsk. Av alla bussar föredrar jag en rejäl Volvo coach med I-shift och 13-litersmotor.

Med det sagt föredrar jag lastbil framför buss.
Citera
2017-01-26, 20:09
Medlem
toby79s avatar
Tycker inte att jag upplevt några större svårigheter att köra vare sig bussar jämfört mot lastbilar.

Blandar man in släpkörning med lastbil så var det lite ovant i början, men är egentligen inte heller så svårt om man inte direkt utsätts för situationer som kräver erfarenhet.
Så jag skulle inte säga att vare sig det ena eller det andra är svårare eller enklare på ett sätt där man ställer fordonens egenskaper mot varandra. Vissa gillar äpplen, andra gillar päron, en del gillar båda eller inget alls.

Oavsett vad man kör så måste man använda skallen och förstå var riskerna är, både för fordonets egenskaper, men också för de ofta skilda trafikmiljöerna. Det gäller även för arbetsplatsen i sig. En del gillar gamla gnälliga kärringar som klagar, andra skyr det som pesten. I ett sånt läge kanske det är enklast att köra lastbil, men om man är lite halvklen så kanske bussen är att föredra där lastningen oftast löses av sig själv.

Oavsett vad så tycker jag inte att man ska vara rädd för att testa vare sig det ena eller det andra om man får chansen, eller att mäta kukar för ingen lär vinna.
Citera
2017-01-26, 20:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Ledbuss är lättare att backa med än lastbil med släp, ungefär som dragbil och trailer, men i vinterväglag kan ledbussen vara hemsk. Av alla bussar föredrar jag en rejäl Volvo coach med I-shift och 13-litersmotor.

Med det sagt föredrar jag lastbil framför buss.
Hört att dom nya ledbussarna med drivning på bakaxeln kan vara lattjo när det är halt, fram o mittaxeln kan spåra bra men bakaxeln dra iväg vid gaspådrag.
Citera
2017-01-26, 22:04
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hört att dom nya ledbussarna med drivning på bakaxeln kan vara lattjo när det är halt, fram o mittaxeln kan spåra bra men bakaxeln dra iväg vid gaspådrag.
Det kan bli tok med både mittdrivande och bakdrivande axel. En bakdrivande buss kan absolut trycka hela bussen så att den överstyr framför leden. Samtidigt kan till exempel en mittdrivande buss lura en att tro att väglaget är bättre än det faktiskt är och det i sin tur kan ge följden att man bromsar och får se lite för mycket av släpet i spegeln. Det i sin tur kan orsaka olyckor eftersom det i regel inte går att kompensera med gas för att räta upp. Det löser man med att följa upp i antingen inner eller ytterspegel. Jag kollade ofta i innerbackspegeln eftersom jag då såg båda sidor samtidigt. Ytterspegeln kollade man mest för att säkra upp så att det inte var nåt skräp för nära sidan som kunde gå sönder. Av förklarliga skäl är det inget man roar sig med om det finns åskådare. Men tar man det lite lugnt så funkar det och de flesta kärror är ju inga raketer direkt.

Man vänjer sig rätt snabbt om man testar lite hur de olika bussarna beter sig. De beter sig i princip likadant, men utslaget blir större med mer fart och mer kraft.

Något som däremot kan vara ett problem året runt, om man tittar på konstruktion, är ledbussar med styrande sista axel. Tvivlar väl på om det finns många såna i trafik numera med tanke på krav om låggolvsfordon.
Men där gäller det att tänka rätt om man står trångt och ska svänga tvärt eftersom släpet kommer styra åt höger när man själv är på väg åt vänster. Så det kräver lite mer planering eller en vettig försäkring. I gengäld så får man väldigt bra svängradie på en sån kärra när svängen är påbörjad.

Dom kan även vara lite trixiga att backa med, men tar man svängaxeln i beräkning så är det ett hjälpmedel istället för hinder. Men enklast är att backa med en som är stel. Så kan man backa med släpet från Statoil så kan man backa ledbuss.
Senast redigerad av toby79 2017-01-26 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in