2017-01-25, 22:34
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
I vissa delstater finns det bara ett ställe att hämta ut ID. Inte som i Sverige att ID finns på varje polisstation. Så har iaf jag fått uppfattningen av de som kritiserar förslag om voter-ID
Jag tror inte det finns en enda stad som saknar ett DMV, men du kanske vet bättre. Vilka stater har bara ett?
2017-01-25, 22:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Är det extra svårt för fattiga, svarta och latinos att stå och vänta på kontorstid?

Antar att du inte bott i USA. Arbetsreglerna är hårda i det landet, jobbar du har du ofta enbart en lunchpaus som räcker till att åka till en lunchrestaurant och tillbaka, inte två-tre timmar som ofta krävs för såna här grejer i fattigare samhällen.

En anekdotisk historia: jag skulle hämta ut mitt körkort på DMV, motsvarigheten till Trafikstyrelsen och fick vänta i mer än 1.5 timmar tills de gick fram och sa till oss som väntade att de inte hade tid med oss den dagen och fick återkomma någon annan dag. Två dagar senare blev jag betjänad inom 1.5 timmar men då var jag där betydligt tidigare på dagen. Detta var i ett mellanrikt county med en genomsnittlig inkomst på ca 19k USD.
2017-01-25, 22:46
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
I vissa delstater finns det bara ett ställe att hämta ut ID. Inte som i Sverige att ID finns på varje polisstation. Så har iaf jag fått uppfattningen av de som kritiserar förslag om voter-ID
I vilka delstater är det så enligt de som kritiserar voter-ID?
2017-01-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Muren, terrorländer och så "sanctuary cities":

http://nypost.com/2017/01/25/trump-to-strip-federal-funding-from-sanctuary-cities/

Snacka om att leverera. Snacka om att göra det med en gång. "Pajasen" Trump, den första verkligt seriösa politikern som lett ett västland sedan -45.

Han kommer totalt splittra landet, ingen kompromissvilja alls. 4år med att köra över/försöka köra över alla andra kommer leda till mycket missnöje och hat.
2017-01-25, 22:57
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Antar att du inte bott i USA. Arbetsreglerna är hårda i det landet, jobbar du har du ofta enbart en lunchpaus som räcker till att åka till en lunchrestaurant och tillbaka, inte två-tre timmar som ofta krävs för såna här grejer i fattigare samhällen.
Då är som sagt frågan: Är detta problem extra stort för fattiga, svarta och latinos?

Citat:
En anekdotisk historia: jag skulle hämta ut mitt körkort på DMV, motsvarigheten till Trafikstyrelsen och fick vänta i mer än 1.5 timmar tills de gick fram och sa till oss som väntade att de inte hade tid med oss den dagen och fick återkomma någon annan dag. Två dagar senare blev jag betjänad inom 1.5 timmar men då var jag där betydligt tidigare på dagen. Detta var i ett mellanrikt county med en genomsnittlig inkomst på ca 19k USD.
Det har varit liknande problem i Sverige t ex när det gäller att få ut pass. Jag säger inte att amerikansk offentlig förvaltning fungerar särskilt bra, men det är absolut inte omöjligt eller ens svårt att i god tid innan valet skaffa ett ID-kort i USA. I staterna jag räknade upp tidigare (South Carolina, North Carolina och Texas) är det dessutom gratis att skaffa ett ID-kort för att kunna rösta om man inte har det.
2017-01-25, 22:59
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Då är som sagt frågan: Är detta problem extra stort för fattiga, svarta och latinos?

Ja. Rika samhällen har oftast bättre service och rika brukar ofta ha lättare att komma ifrån för att göra såna här saker på arbetstid p.g.a bättre arbetsvillkor.
2017-01-25, 23:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det har varit liknande problem i Sverige t ex när det gäller att få ut pass. Jag säger inte att amerikansk offentlig förvaltning fungerar särskilt bra, men det är absolut inte omöjligt eller ens svårt att i god tid innan valet skaffa ett ID-kort i USA. I staterna jag räknade upp tidigare (South Carolina, North Carolina och Texas) är det dessutom gratis att skaffa ett ID-kort för att kunna rösta om man inte har det.

Visst, säger inte heller att det alltid är ett problem men i Sverige brukar det inte vara något större problem att komma ifrån arbetet för att göra viktiga saker. I USA kan du få sparken om du försöker göra såna här saker på arbetstid.
2017-01-25, 23:04
Medlem
Japhys avatar
DÅ var ordern signad. Muren ska byggas, ni vet den där muren som är helt omööööööjlig att bygga. Bara en gaaalning som kan komma på nåt sånt.

Trump fortsätter leverera.
2017-01-25, 23:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
DÅ var ordern signad. Muren ska byggas, ni vet den där muren som är helt omööööööjlig att bygga. Bara en gaaalning som kan komma på nåt sånt.

Trump fortsätter leverera.

Du har antagligen missat att kongressen måste godkänna beslutet först. Du vet, de som betalar.
2017-01-25, 23:07
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ja. Rika samhällen har oftast bättre service och rika brukar ofta ha lättare att komma ifrån för att göra såna här saker på arbetstid p.g.a bättre arbetsvillkor.
De flesta har semester, om än något kort. Men visst kan detta ställa till med problem för den lilla grupp som saknar körkort och som vill rösta och har rätt till det. Lösningen är givetvis att skita i dessa fåtal människor, alternativt låta DMV ha öppet på lördagar och söndagar i någon månad innan nästa val. Det viktiga är att förtroendet för valsystemet återupprättas. Annars riskerar USA enorma slitningar om dems lyckas fuska till sig valet nästa gång de försöker.

Hur som haver måste något göras åt detta problem. Kanske de kan doppa fingret i färg, som de gör i mellanöstern och vissa andra länder. Det verkar ju fungera bra.
Senast redigerad av Japhy 2017-01-25 kl. 23:11.
2017-01-25, 23:09
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Han kommer totalt splittra landet, ingen kompromissvilja alls. 4år med att köra över/försöka köra över alla andra kommer leda till mycket missnöje och hat.

"You can't win em all". Trump är inte ute efter något gillande från en högljudd klick. För det är vad det handlar om. Målet är att den stora massan av amerikaner ska bli nöjda och det har Trump alla möjligheter att uppnå. Sen är det ju inte så Clinton hade kompromissat heller om hon hade vunnit.
2017-01-25, 23:10
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Du har antagligen missat att kongressen måste godkänna beslutet först. Du vet, de som betalar.
Nä. Trump kör ju på Obama style - executive orders. Pengarna är bara en bisak, eftersom allt kommer tillbaks från Mexico.

Finansieringen var för övrigt klar innan 20:e jan, efter överläggningar med republikanska partiet, som ju har majoritet i kongress, senat och snart i högsta domstolen. Muren kommer byggas, tro inget annat. Trump säger och kongressen lyder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in