2017-01-24, 22:02
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waraahbe
Det är en bubbla för att det krävs lånade pengar. Extrema mängder lånade pengar för att hålla liv i marknaden. När lånen slutar ges ut i samma omfattning som nu dör bostadsmarknaden.

Egentligen borde det kanske kallas en bubbla i bostadsfinansiering. En bostadsbubbla i bemärkelsen fysiska bostäder finns inte så länge allt utbud går att sälja eller hyra ut.
2017-01-24, 22:15
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kvar till mat och livets nödtorft: 36.987 kr
Hahaha, "livets nödtorft"!!! Längtar tills LuktenUtavBajs kommer tillbaks och gör någon rolig spin på detta.

OT: varför tar du inte med kostnad/utgift (vad du nu vill kalla det, det minskar iaf vad som är kvar till nödtorftet) som amortering, avgift till bostadsklubben (eller var det driftskostnaden, lågt räknat för ett 3,4M-lån isf) samt räntor för blancolånet som två svensson med de låga lönerna du har med i exemplet måste ta? Eller tänker du att de har en halv mille plus sparade på banken från vilken de stoppar in HELA beloppet och kör livet från länecheck till lönecheck utan buffert där efter? Menar, de flesta av oss vill ha lite backup så att man har till nödtorftet om det skulle hända oförutsedda saker i ens liv.

Men du räknar väl såklart med att dessa två svenssons har en bostadskarriär bakom sig, "precis som alla andra"...
2017-01-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Skulle sthlm växa med 100 000 personer per år menar han?
Jag tror att det är en miss av VA. Dom har klipp ihop citaten lite hjärndött.
Han avser nog tillväxt i termer av BNP.
Dvs den ekonomiska tillväxten är så stark att det motiverar befolkningsökningen.

Man får vara försiktig med att läsa och dra förhastade slutsatser ur vad murvlar snickrar ihop.
2017-01-25, 02:46
Medlem
http://www.husmanhagberg.se/objekt/?objectid=OBJ30479_1530290415
Denna uppe i ca 2,2miljoner just nu , detta renoveringsobjekt på 20 kvadrat...

Är inte så inne på stockholms priser heller men detta ser ganska sjukt ut.
2017-01-25, 06:42
Medlem
Trillskes avatar
Men vad i självaste helvete Alpha. Nytt rekord igen - du sitter och citerar en stand up-komiker och sväljer idiotsiffrorrna med hull och hår. Då jäklar vill man att det ska vara sant.

Det ska bli jätteroligt att höra ditt försvarstal här.

Du läser inte dina källor? hmm, nej så kan du ju inte säga. Du tänker inte en sekund på rimligheten i sådant du läser? ajaj, det blir ju inte heller så bra. Vad ska vi hitta på?

Du bör ju åtminstone förstå och acceptera att du är den där "murverln" som snickrar ihop saker man ska vara försiktig med att lyssna på.
Senast redigerad av Trillske 2017-01-25 kl. 06:46.
2017-01-25, 06:54
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz

Av anekdoter att döma har vi ett riktigt race i (bland annat) innerstan under månaden. Marknaden (Stockholm) har ju nära på stått stilla i svaga SEK i ett halvår, men mig förvånar det ändå med tanke på tillfället i övrigt.
2017-01-25, 07:11
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vad sa vi Berra, blev din situation bättre för att du låtsas tillhöra oss som har det rätt bra? Viktigare så blir inte tråden bättre av det heller.

Angående råd så kan jag inte minnas att jag givit någon investeringsråd här. Bortom att hålla sig ifrån assymetriska dumheter, men det är rätt omöjligt att härleda till specifika användare (även i de udda fall någon skulle redogöra för sin privatekonomi på det sättet skulle jag inte orka läsa det).

Min situation är mycket bra, innan du använder ord som är svåra för dig såsom asymmetrisk så bör du lära dig stava. Alla uttalanden som kommer från mig är helt symmetriska. Kryp tillbaks till din andrahandsetta nu. Dags att växa upp.
2017-01-25, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Men vad i självaste helvete Alpha. Nytt rekord igen - du sitter och citerar en stand up-komiker och sväljer idiotsiffrorrna med hull och hår. Då jäklar vill man att det ska vara sant.

Det ska bli jätteroligt att höra ditt försvarstal här.

Du läser inte dina källor? hmm, nej så kan du ju inte säga. Du tänker inte en sekund på rimligheten i sådant du läser? ajaj, det blir ju inte heller så bra. Vad ska vi hitta på?

Du bör ju åtminstone förstå och acceptera att du är den där "murverln" som snickrar ihop saker man ska vara försiktig med att lyssna på.
Det verkar som du är missnöjd över något. (Som vanligt).
Men du lyckas ju inte förklara vad det är. (Som vanligt).
Börjar det inte bli dags att du lär dig citera så att folk iaf kan se vilken textsnutt du hakat upp dig på.

Det sista jag skrev var lite tolkningshjälp ang vad VA skrev. Var det det som fick dig att bryta ihop.
Kanske var det Nordströms påstående att BRP-tillväxten i Stockholm var så pass hög. Att det motiverade befolkningstillväxten.
Fungerande människor förstår att det var Nordströms påstående och inte mitt.
2017-01-25, 07:55
Bannlyst
Citat:

Ja vem fan vill bo vid Hornstull i en källare och ha betalat 2,300,000? En desperat d-l som betalar vad som helst för ett vanligt kneg i huvudstaden, föräldrarna tar lån, eller en student, samma upplägg. Ja det är sjukt, det är ingen vidare bostad utan ett stort förråd snarare.
2017-01-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Hahaha, "livets nödtorft"!!! Längtar tills LuktenUtavBajs kommer tillbaks och gör någon rolig spin på detta.

OT: varför tar du inte med kostnad/utgift (vad du nu vill kalla det, det minskar iaf vad som är kvar till nödtorftet) som amortering, avgift till bostadsklubben (eller var det driftskostnaden, lågt räknat för ett 3,4M-lån isf) samt räntor för blancolånet som två svensson med de låga lönerna du har med i exemplet måste ta? Eller tänker du att de har en halv mille plus sparade på banken från vilken de stoppar in HELA beloppet och kör livet från länecheck till lönecheck utan buffert där efter? Menar, de flesta av oss vill ha lite backup så att man har till nödtorftet om det skulle hända oförutsedda saker i ens liv.

Men du räknar väl såklart med att dessa två svenssons har en bostadskarriär bakom sig, "precis som alla andra"...
Nu var det Hartarbete som gjorde den första beräkningen. Där kan man se fastighetsskatt. Så då förstår jag inte hur du tänker med en bostadsklubb. Borde väl vara klart att det gäller en fastighet.

Hur de här personerna skaffat sin kontantinsats är ovidkommande. För att kunna köpa behöver dom ha det. Annars är dom inte ägare. Och det var det ekonomiska läget för maxbelånade ägare det handlade om. (Och så la jag till när räntan ändras). Inte hur dom blev ägare.

Oklart vilket blancolån du talar om. Borde tydligt framgå att det handlar om bostadslån.
Hur den här familjen använder sina 36 KSEK har jag inte gått in på. Det är deras sak. Finns inget som hindrar att det går en del i sparande.
2017-01-25, 10:11
Medlem
J.Ks avatar
Citat:

Alltså seriöst, 2,2 mille för det där?

Folk har ju tappat all rim och reson, maken till sunkhål får man ju leta efter.

Säljaren lär ju vara nöjd iaf.
2017-01-25, 10:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.K
Alltså seriöst, 2,2 mille för det där?

Folk har ju tappat all rim och reson, maken till sunkhål får man ju leta efter.

Säljaren lär ju vara nöjd iaf.
Det här är problemet med den extrema sthlms-inflyttningen. Vad är det för skitliv folk får egentligen? Inte ens som höginkomsttagare kan man bo trevligt längre. Lev i en källare eller i en tråkig charmlös förort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in