2017-01-24, 23:57
Medlem
Borde inte efterfrågan på aktier öka strax efter löneutbetalningar? Många månadssparar regelbundet. Eller är små privatsparare för små aktörer för att påverka aktiekurser?
Citera
2017-01-25, 00:37
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Kanske om du kollar på frimärkesaktier på aktietorget men inte på aktier som faktiskt har en hyfsad omsättning.
Citera
2017-01-25, 10:23
Medlem
Ställ hela börsens market cap, alternativt hela börsens dagliga omsättning, i relation till att några svenskar sätter in en tusenlapp den 25:e så kommer man se att det är felräkningspengar i sammanhanget.
Citera
2017-01-25, 10:55
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Det kallas Kalendereffekt!

Jo, det finns forskare som påstår att de hittar statistiskt signifikanta uppgångar vid månadskiften.
Andra kalendereffekter är vid eller runt högtider i almanackan.
Vissa menar att vinterhalvåret är en bättre del i kalendern att investera, för investerare tar tydligen långsemestrar på sommaren (sälj till midsommarsillen och köp till kräftorna är en svensk variant).

Finns dessa effekter är de nog inte så starka att det går att tjäna så värst mycket på dem.
Det finns varje dag många aktier som går ner så det gäller att hitta en bland de som stiger i alla fall.
Citera
2017-01-25, 11:01
Medlem
RostigHinks avatar
Just månadsskifteseffekten har försvunnit på senare tid. Det brukar bli så när allt fler uppmärksammar effekten och satsar på den. Det som då händer är att det slutar fungera. Detta gäller alla strategier, om en sådan sprids brett så slutar den fungera.
Citera
2017-01-26, 03:30
Medlem
Börsen upp 1,2% idag
Citera
2017-01-26, 04:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derauto
Börsen upp 1,2% idag
...och du menar då att det finns ett kausalsamband med att det var lönedag?
Citera
2017-01-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
...och du menar då att det finns ett kausalsamband med att det var lönedag?
Vi måste se nästa månad innan vi kan dra några slutsatser men jag tror vi är inne på något med min teori här
Citera
2017-01-26, 13:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Vi måste se nästa månad innan vi kan dra några slutsatser men jag tror vi är inne på något med min teori här
Du bör se effekten varje månad i 2-3 år innan du kan säga något med statistisk säkerhet.
Citera
2017-01-26, 13:56
Medlem
RedXs avatar
Eftersom löneutbetalning den 25:e funnits ett par år borde det räcka alldeles utmärkt med att analysera historisk data.
Citera
2017-01-26, 16:44
Medlem
Citat:
Så två observationer är vad som krävs för att dra statistiska slutsatser?
Senast redigerad av _Baste_ 2017-01-26 kl. 16:46.
Citera
2017-01-26, 18:15
Medlem
Bucketshops avatar
Av brist på annat att göra på jobbet drog jag ner all omx data sen 1990 och kom fram till att det inte är någon statistisk skillnad på avkastningen den 25e jämfört med avkastning alla andra dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in