2017-01-18, 17:21
Bannlyst
Tjena, när jag köpte min slider så hade den två stora problem, den fick nästan som ett gas häng när man körde. Alltså när man körde i låg fart var det inget problem för den gasade bara lite då men när man gasade på så stannade den på dom varven och man behövde strypa den med bromsen tills den kom ner på låga varv igen, men den FRIKOPPLADE ändå aldrig.

Det andra problemet var att den dog när man kört ettag, det började blöddra och sen stängdes den av. Jag misstänkte att tändspolen var körd och blev överhettad så jag bytte den.

Min lösning på första problemet var att jag rengjorde förgasaren och för jag tänkte att det var problem med den. Andra orsaken tänkte jag kunde vart att trottellocksröret var av och att det sabbade. Så jag bytte det också.

Inget av detta funkade (möjligtvis att den inte dör efter man kört ettag nu men har inte kunnat testat nu p.g.a all is). Jag gjorde också nya packningar vid reedsen och insuget då den packningen var sketen men den går fortfarande dåligt .

Någon moppekunnig som skulle kunna veta varför den aldrig frikopplar eller går ner på tomgångsvarv igen och har j**ligt skum gång. Stiftet ser bra ut.

Setup:
70cc
17,5mm dellorto (inte orginal tror jag)
Stage 6 pro replica rör
Citera
2017-01-19, 18:04
Bannlyst
Moped har ojämn tomgång

halloj, man blir ju lite trött på ens moped när inget verkar fungera. Jag har spammat lite här på sistone men jag uppskattar verkligen all hjälp.

nu till problemen, moppen startar på första eller andra kicken och är responsiv på gasen men problemet kommer när jag inte gasar för då varvar den ner sen upp och sedan fortsätter det så. Eftersom det är en scooter (yamaha slider) så gasar den också när den varvar upp. Problemet är inte att gasen hänger sig för den stannar inte på samma varv som jag gasade upp till, den går bara förbannat ojämnt.

Jag har sprutat startgas runt packningarna vid insuget men dom bytte jag själv nyligen så de verkar inte läcka. Jag sprutade också startgas runt om förgasaren och cylindern så jag tror inte att tjuvluft är problemet, är inte säker dock.

Enda gången den går helt okej är när man har låg tomgång då den inte gasar då fast dör efter en liten stund av puttrande.

Jag kör med 70cc, cyllen är ny och knappt inkörd och med en dellorto 17,5mm fögge. Moppen är luftkyld så tänkte att att den kan ha något att göra med att det är för jävla kallt ute? och att den inte för nån förvärme.
Citera
2017-01-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khopter
halloj, man blir ju lite trött på ens moped när inget verkar fungera. Jag har spammat lite här på sistone men jag uppskattar verkligen all hjälp.

nu till problemen, moppen startar på första eller andra kicken och är responsiv på gasen men problemet kommer när jag inte gasar för då varvar den ner sen upp och sedan fortsätter det så. Eftersom det är en scooter (yamaha slider) så gasar den också när den varvar upp. Problemet är inte att gasen hänger sig för den stannar inte på samma varv som jag gasade upp till, den går bara förbannat ojämnt.

Jag har sprutat startgas runt packningarna vid insuget men dom bytte jag själv nyligen så de verkar inte läcka. Jag sprutade också startgas runt om förgasaren och cylindern så jag tror inte att tjuvluft är problemet, är inte säker dock.

Enda gången den går helt okej är när man har låg tomgång då den inte gasar då fast dör efter en liten stund av puttrande.

Jag kör med 70cc, cyllen är ny och knappt inkörd och med en dellorto 17,5mm fögge. Moppen är luftkyld så tänkte att att den kan ha något att göra med att det är för jävla kallt ute? och att den inte för nån förvärme.

Kör varm den, min Aerox 2016 har också en förbannat ojämn tomgång när det är kallt, hög och ojämn. Men när den är varmkörd går den fint. Prova det och återkom
Citera
2017-01-22, 09:19
Medlem
Avva66s avatar
Den kanske går snålt, har du testat att justera tomgångsmunstycket? Har du rätt bestyckning i förgasaren för det trim du har? Kolla tändstiftet, är det vitt så är det fel bränsleblandning.
Vinter och kyla kan kräva en ombestyckning av förgasaren.
Citera
2017-01-22, 21:39
Medlem
Gasvajern kan ha hängt sig om den inte går ner i varv. Så var det på min. Kolla hur bestyckningen ligger till, har tändstiftet en fin oboy brun färg?
Citera
2017-01-24, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Den kanske går snålt, har du testat att justera tomgångsmunstycket? Har du rätt bestyckning i förgasaren för det trim du har? Kolla tändstiftet, är det vitt så är det fel bränsleblandning.
Vinter och kyla kan kräva en ombestyckning av förgasaren.

vad innebär ombestyckning? En polare märkte att det läckte från utloppet vid avgassystemet också, kan det bero på det? tror själv att det är munstycke..
Citera
2017-01-24, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2gopey
Gasvajern kan ha hängt sig om den inte går ner i varv. Så var det på min. Kolla hur bestyckningen ligger till, har tändstiftet en fin oboy brun färg?

tändstiftet är rätt sotigt men ser fint ut men jag har liksom inte hunnit köra speciellt länge så att man skulle kunna bedömma stiftet
Citera
2017-01-24, 21:02
Bannlyst
Dör vid gaspådrag

Problemet med moppen är att den antingen aldrig frikopplar men att den då kan gasa fullt. eller att den kan frikoppla fast man kan inte gasa fullt för då dör den. Jag har redan hittat ett problem vilket är att det läcker från avgasutloppet (2takt) så tänkte om det kan ha något med det att göra. (btw tros den här sitta vid ljuddämparen eller funkar den mellan cylinder adaptern och röret också? http://www.twostroke.se/product.asp?product=40128 )

Min polare säger att jag ska köpa huvudmunstycken, lågfartsmunstycken och en ny adapter men jag har inte speciellt mycket pengar nu så jag skulle uppskatta om någon visste vad jag skulle prioritera.

Setup:
Stage 6 pro replica rör
70cc
Citera
2017-01-24, 21:41
Medlem
BNCs avatar
Jag vågar lova dig att problemet med att mopeden dör vid gaspådrag, inte har med lite avgasläckage att göra.

Vad menar du egentligen med
Citat:
antingen aldrig frikopplar men att den då kan gasa fullt. eller att den kan frikoppla fast man kan inte gasa fullt för då dör den
?
Kan inte för mitt liv tolka den texten, vad har frikopplingen med gasen att göra?

Hur som helst, har du bytt till en större cylinder och/eller ostrypt avgasrör utan att byta munstycken i förgasaren, så har du garanterat problemet där.

Byt munstycken innan motorn skär istället.
Citera
2017-01-25, 03:19
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khopter
vad innebär ombestyckning? En polare märkte att det läckte från utloppet vid avgassystemet också, kan det bero på det? tror själv att det är munstycke..
Ombestyckning, alltså att du har rätt storlek på munstyckena i förgasaren till det trim du har.
Det är som du skrev kallt ute, sålunda mer tät luft som kommer in i motorn. Dvs mer syre. Motorn vill ev ha mer bränsle.

Att det läker vid kröken som jag misstänker är heller inte bra, fixa det felet. Men det är inte det som är problemet i detta fall.
Citera
2017-01-25, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Jag vågar lova dig att problemet med att mopeden dör vid gaspådrag, inte har med lite avgasläckage att göra.

?
Kan inte för mitt liv tolka den texten, vad har frikopplingen med gasen att göra?

Hur som helst, har du bytt till en större cylinder och/eller ostrypt avgasrör utan att byta munstycken i förgasaren, så har du garanterat problemet där.

Menar att man kan ställa in tomgången på två sätt, variatorn (tror att det är den) ligger och hackar liksom på tomgången. Jag har beställt huvudmunstycken nu iaf tack för svar
Citera
2017-01-25, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BNC

?

Jag köpte moppen så för att jag fick en bra deal men han har bytt fögge till en 17.5 men vet ej om han bytte munstyckena, ska testa iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in