Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Vad menar du med psykologin här?
En möjlighet är att när folk ser att bostadspriserna stiger så gör dom ett känslobaserat ställningstagande om att prisökningen inte är baserat på fundamenta, utan att någon mystisk överprissättning har uppstått. Dock handlar det om personer som inte har tillgång till fundamenta. Så det blir väsentligen en trosfråga. Och det kan man kalla psykologi.
När folk som kan ta emot fundamenta får fundamenta klart för sig så brukar tron försvinna och man konstaterar att pris för nyproduktion dragit iväg och det dragit upp prisnivån.
Men de som inte klarar detta lever kvar i sin tro. Och längden på denna tråd är ett bevis för den saken.
Konkurrensen pressar ned priserna till nivån för produktionskostnad (inkl påslag för R&D).
Behöver dom inte vara heller. Det räcker med att leverantörerna försöker behålla sina marknadsandelar.
Kontrollfråga: vad är det som gjort att priser på platt-tv fallit så drastiskt de senaste 15 åren?
(Trots att det blivit billigare att låna, och att pengar är "gratis").
Och det här är väl ett så bra exempel på det som jag kallade psykologin ovan. Eremona, som flera konstaterat, tolererar bara sina egen preferenser. Folk som har andra preferenser är "galna" och "tokiga". Och här så tar det känslostyrda över helt. Fundamenta ignoreras fullständigt.
Och de som tillhandahåller fundamenta avfärdas med personangrepp. Som "analt styrda nördar".
Det jag gör är lite som att berätta för ett litet barn att tomten inte finns. Det "fundamentat" accepteras inte. Känslomaskineriet är inställt på att det ska finnas en tomte.
Barn brukar dock komma över det där med tiden. Värre då med de som "bestämt sig för" att det finns en bostadsbubbla.
Du är en mästare på att låtsasbemöta och skapa sk halmgubbar

Du är en ordbajsare av guds nåde.
Du svarar ju inte på det jag skriver, utan snöar direkt in på helt egna, ointressanta grejer.
Fö så är jag inte principiellt emot andras preferenser, vilket alla vet som verkligen läser mina inlägg, men jag anser mig ha rätten att kritisera vissa konsumtionsval som medmänniskor gör.
Om inte den rätten finns så blir vi ju alla lika dumma i huvudet som trådens dummaste debattörer
Och återigen: lönerna kryper sakta uppåt, längs en nästan vågrät linje, som vanligt, och bostadspriserna åker upp i himlen ... det sker en divergens, och till slut kommer skiten att krascha.
Detta är inte subtilt. Det är fundamentalt.
Men vi
tror att det ska gå bra. Det är vår övertro som skapar bubblan osv.
Och fö har det aldrig funnits en glödande het spekulationsmarknad utan en bubbla.
Hur stor den är och hur den hanteras är en annan sak.