2017-01-23, 20:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Lön ska väl i första hand användas för konsumption om jag kommer ihåg rätt??

Vem har bestämt det, är det en lag?
2017-01-23, 20:43
Medlem
Det har ingen bestämt och det är ingen lag.
2017-01-23, 20:56
Medlem
Citat:
Var ser du kopplingen mellan lön och belåning på hus?
Lön ska väl i första hand användas för konsumption om jag kommer ihåg rätt??
Kopplingen är att näringslivet jobbar för att sänka priser på varor/tjänster, och det leder till stigande levnadsstandard och reallöneökning.

När du i stället vill göra något av hushållens utgifter dyrare så kan det ses som en strävan efter det motsatta. Dvs reallönesänkning.

Är inte det ganska uppenbart?
2017-01-23, 21:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det har ingen bestämt och det är ingen lag.

Varför skrev du så då?
2017-01-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Kopplingen är att näringslivet jobbar för att sänka priser på varor/tjänster, och det leder till stigande levnadsstandard och reallöneökning.

När du i stället vill göra något av hushållens utgifter dyrare så kan det ses som en strävan efter det motsatta. Dvs reallönesänkning.

Är inte det ganska uppenbart?

Tänker du inte svara på min hypotetiska 2,3% KPI fråga?
2017-01-23, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför skrev du så då?

Jag menade brukar.
2017-01-23, 21:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag menade brukar.

Man får väl använda sin lön på precis vilket sätt man vill, så länge man inte bryter mot lagen. Kommentaren kändes rätt meningslös.
2017-01-23, 22:08
Medlem
Trillskes avatar
Ytterligare en månad, och det visar sig att Alpha fortfarande tror att svensk bostadsmarknad är en fri marknad. Heja.
2017-01-23, 22:26
Medlem
Citat:
Tänker du inte svara på min hypotetiska 2,3% KPI fråga?
Du har redan fått två svar så det räcker väl. (Även om det andra svaret inte innehöll något).

Men detta kan ju vara ett problem för RB.
http://www.di.se/nyheter/sa-stark-blir-kronan-i-ar/
2017-01-24, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vad menar du med psykologin här?

En möjlighet är att när folk ser att bostadspriserna stiger så gör dom ett känslobaserat ställningstagande om att prisökningen inte är baserat på fundamenta, utan att någon mystisk överprissättning har uppstått. Dock handlar det om personer som inte har tillgång till fundamenta. Så det blir väsentligen en trosfråga. Och det kan man kalla psykologi.

När folk som kan ta emot fundamenta får fundamenta klart för sig så brukar tron försvinna och man konstaterar att pris för nyproduktion dragit iväg och det dragit upp prisnivån.

Men de som inte klarar detta lever kvar i sin tro. Och längden på denna tråd är ett bevis för den saken.

Konkurrensen pressar ned priserna till nivån för produktionskostnad (inkl påslag för R&D).

Behöver dom inte vara heller. Det räcker med att leverantörerna försöker behålla sina marknadsandelar.

Kontrollfråga: vad är det som gjort att priser på platt-tv fallit så drastiskt de senaste 15 åren?
(Trots att det blivit billigare att låna, och att pengar är "gratis").

Och det här är väl ett så bra exempel på det som jag kallade psykologin ovan. Eremona, som flera konstaterat, tolererar bara sina egen preferenser. Folk som har andra preferenser är "galna" och "tokiga". Och här så tar det känslostyrda över helt. Fundamenta ignoreras fullständigt.

Och de som tillhandahåller fundamenta avfärdas med personangrepp. Som "analt styrda nördar".

Det jag gör är lite som att berätta för ett litet barn att tomten inte finns. Det "fundamentat" accepteras inte. Känslomaskineriet är inställt på att det ska finnas en tomte.
Barn brukar dock komma över det där med tiden. Värre då med de som "bestämt sig för" att det finns en bostadsbubbla.

Du är en mästare på att låtsasbemöta och skapa sk halmgubbar Du är en ordbajsare av guds nåde.

Du svarar ju inte på det jag skriver, utan snöar direkt in på helt egna, ointressanta grejer.

Fö så är jag inte principiellt emot andras preferenser, vilket alla vet som verkligen läser mina inlägg, men jag anser mig ha rätten att kritisera vissa konsumtionsval som medmänniskor gör.

Om inte den rätten finns så blir vi ju alla lika dumma i huvudet som trådens dummaste debattörer

Och återigen: lönerna kryper sakta uppåt, längs en nästan vågrät linje, som vanligt, och bostadspriserna åker upp i himlen ... det sker en divergens, och till slut kommer skiten att krascha.

Detta är inte subtilt. Det är fundamentalt.

Men vi tror att det ska gå bra. Det är vår övertro som skapar bubblan osv.

Och fö har det aldrig funnits en glödande het spekulationsmarknad utan en bubbla.

Hur stor den är och hur den hanteras är en annan sak.
2017-01-24, 08:56
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta är inte subtilt. Det är fundamentalt.

Det är inte alls fundamentalt. Lönerna har stigit mycket kraftigt också. Skatterna har sjunkit mycket kraftigt.

Vår goda cornucopia har skärpt till sig och börjat intressera sig lite för löner på sista tiden. Han har gjort en lättsmält sammanställning.

http://cornucopia.cornubot.se/2017/01/loner-i-sverige-2015-28-600-sek-i.html

Dvs snittlön samtliga yrken 28600 kr (dvs 21.900 kr efter skatt per månad)

Vi drämmer till med ett extremt exempel på 5 miljoner i bolån.

Inkomst 1. +21.900 kr
Inkomst 2. +21.900 kr
Räntor: -8.333 kr (2%)
Räntesub: +2.500 kr
Fastighetsskatt: -640 kr
--------------------------
Kvar till övrigt: 37.327 kr

Men det är ett extremt exempel. Snittlånet är betydligt lägre än 5 miljoner per familj.
2017-01-24, 10:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och återigen: lönerna kryper sakta uppåt, längs en nästan vågrät linje, som vanligt, och bostadspriserna åker upp i himlen ... det sker en divergens, och till slut kommer skiten att krascha.

Du glömde en sak: bokostnaderna har fallit till mycket låga nivåer i förhållande till inkomsterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in