Citat:
Ursprungligen postat av
tank77
Två sydkoreaner i topp och resten av toppen är japaner, tyskarna är under medel som väntat
http://teknikensvarld.se/kia-och-hyundai-haller-bast-enligt-svensk-statistik-389557/
Jag är med i den statistiken då jag hjälpte till att sänka Volvo.
Men jag är inte förvånad. De senaste åren har märken med höga prislappar åkt på rejäla avslöjanden om kvalitetsbrister.
Sedan ska jag säga emot mig själv nu då även systerbilen Hyundai ligger bra till.
Om jag fattat detta rätt så är detta statistik från Länsförsäkringars siffror.
Tar vi då Kia så har de sju års garanti eller 15 000 (?) mil. Ett spann där de flesta försäkringsbolags maskinskada har fallit. Minns jag rätt så ligger just LF på sju år eller 15 000mil.
Ta då ett haveri som täcker maskinskada på en Kia. Detta haveri täcks då oftast för kunden även av garantin.
Nu är inte en garanti något som tillverkaren står för utan detta har de i sin tur försäkringar för. I Kias fall så använder de sig av Trygg Hansa.
Med de premisserna så ställer jag mig frågande till om inte statistiken är missvisande.
Men då faller vi tillbaka på Hyundai som borde ha samma kvalitet. Deras garantier är inte på långa vägar lika bra som Kia.
Skit samma. Vad vi ser i statistiken är att de bilar som hyllas på FB visar sig vara skit i jämförelse.