2017-01-23, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Rätt på Möller !
Yup.

FB: https://www.facebook.com/profile.php?id=1*0009415204532&fref=ts
* = 0
Citera
2017-01-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattungemamman
Kom hem från Island i fredags och hela befolkningen är påverkade av detta - tänk Lisa Holm-fallet och multiplicera med typ 400.000. Varje affär har haft en "Missing"-lapp och bilder på Birna i fönstret och vid kassan, islänningar har bytt ut sina profilbilder på Tinder till att ha en "Missing"-bild på henne, osv. Något sånt här har inte hänt på 20 år på Island, så inte så konstigt att folk har chockats.

Läser i tråden att några tyckte att det var konstigt att hon gick hem ensam, men det ÄR inte farligt att gå ensam hem i Reykjavik, det sker ytterst få brott och våldtäkter, därav hur det här har chockat islänningarna.

Angående vädret i veckan så snöade det alla dagar, onsdag-torsdag var det dessutom snöstorm. Det är ett under att de har lyckats hitta nånting och jag är full av beundran för alla frivilliga som har hjälpt till att leta. Väldigt sorgligt slut på historien, men ändå skönt att hon hittades så att familj och vänner får ett slags avslut.

Islands president har påmint islänningarna om att inte låta sina “fördomar” ta över trots att de misstänkta är från Grönland.
Grönlänningarna ska även I fortsättning betraktas som islänningarnas “bröder” säger polischefen Grimur Grimsson.

Om man jämför Island och Grönland så finns det dock intressant statistik att läsa.

På Island bor ca 330.000 invånare. Årligen inträffar ca 1,8 mord.

På Grönland bor ca 57 000 invånare varav ca 8st mördas varje år.

Den grönländske mannen lever bara i 65 år och den grönländska kvinnan i 71 år. Medan männen på Island lever upp till 79år och kvinnorna 83.

Själv är jag benägen att tro att alkoholkomsumtionen på Grönland har något med livslängden att göra. Och även brottsstatistiken.

Islanningarna tycks inte heller spotta I glaset, men de tycks inte bli lika aggressiva när de är fulla. Eller åtmintone har de bättre problemlösningsmetoder än sina bröder på Grönland.

Väldigt sorgligt att lära om stackars Birna. Mina tankar går till hennes närmaste.
Citera
2017-01-23, 22:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Är det vanligt att man visar bild och namn på MGM på Island innan åtal väckts osv? Någon som har koll?

Det vet jag inte, dock så har jag förvånats över hur mycket information som har läckt ut sedan Birna försvann, är ens det vanligt?

Polisen har varit mycket öppen med det ena och det andra, inte likt svenska förhållanden.

I övrigt så undrar jag hur man får ihop det där med att Birna skulla ha dumpats från en bro. Om det har blåst SV, V, är det möjligt att kroppen då driver söderut, därefter väster ut, och slutligen norrut och upp på stranden?

En kropp sjunker väl till botten ganska omgående? Dröjer tills den börjar flyta med strömmarna?
Citera
2017-01-23, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prupplisa
MGM:
https://m.facebook.com/profile.php?id=100009415204532&pn_ref=friends_sear ch

https://m.facebook.com/Nikkulaat93?lst=655663320%3A100000455813794%3A1485 204506&pn_ref=about_tab

Båda verkar ha flickvän å kanske barn.

Inzoomningar på övervakningsfilmerna. Två videor finns på sidan. De ni säkert redan sett men tyckte det var intressant. Börjar fundera ändå om inte de två som hon går in i är de två misstänkta.. varför dra upp luvan och stå och titta så efter henne..senare i nästa bild ser man några följa henne eventuellt..

http://stundin.is/frett/myndskeid-fra-skolavordustig-hjalpar-logreglu-ad-kortleggja-ferdir-birnu/
Citera
2017-01-23, 22:09
Bannlyst
Var hittade de henne?
Citera
2017-01-23, 22:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det vet jag inte, dock så har jag förvånats över hur mycket information som har läckt ut sedan Birna försvann, är ens det vanligt?

Polisen har varit mycket öppen med det ena och det andra, inte likt svenska förhållanden.

I övrigt så undrar jag hur man får ihop det där med att Birna skulla ha dumpats från en bro. Om det har blåst SV, V, är det möjligt att kroppen då driver söderut, därefter väster ut, och slutligen norrut och upp på stranden?

En kropp sjunker väl till botten ganska omgående? Dröjer tills den börjar flyta med strömmarna?
Tidvattenströmmarna har större betydelse för kroppens riktning än vinden, och strömmarna byter riktning två gånger per dygn.

Det är riktigt att en kropp sjunker omgående, och ju kallare det är, desto längre tid tar det för den att flyta upp.
Citera
2017-01-23, 22:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11217
Var hittade de henne?
Selvogsvita
Citera
2017-01-23, 22:15
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Den skulle kunna vara en bild på offret, jag tror att det är det.

Hur kan polisen dra slutsatsen att Birna har dumpats i havet bara för att hon hittades på en strand?

Notera att polisen tror att KIA:n har framförts i eländig terräng vid sidan av vägnätet. Någonstans så läste jag att föraren har lyckats undvika diverse kameror utmed vägarna, sant eller inte, men det finns ju omständigheter som talar för att kroppen faktiskt dumpades på land, från land.

Att ställa bilen vid en bro utmed en hyfsat stor väg och där bära ut ett lik och kasta i havet, låter lite väl vågat. Om det är en person som har gjort det här så blir det ännu mer osannolikt, men visst, det kan vara så det gick till.

Om det är offret på bilden, hur kan man så snabbt veta att kroppen har legat i havet? Hur ser vattenståndet ut, skiftar det, och hur högt upp på stranden når vattnet vid högt vattenstånd? Hur långt upp når vågarna? Det blåste kraftigt någon av dagarna om jag inte minns fel.

I så fall underskattar du vad andra tror. Det är väl för h*lvetes j*vla f*n bara att bildgoogla skiten.

http://www.gruppotv7.com/ireporter/news/padova/2015/07/15/SOTTOMARINA_CADAVERE_DI_DONNA_TROVATO_IN_MARE__132 515.html
Citera
2017-01-23, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det är riktigt att en kropp sjunker omgående, och ju kallare det är, desto längre tid tar det för den att flyta upp.

Ja, jag har för mig att det har dryftats en del om det i andra liknande trådar. Så kroppen sjunker till botten och bör således inte flyttas väldigt mycket på ett bra tag om jag har förstått saken rätt. Jag har ett svagt minne av att jag har läst att en drunknad oftast hittas ungefär där personen drunknade även om det är i ett strömt vattendrag. Så hur förklarar man att Birna har färdats från den namngivna bron till fyndplatsen?
Citera
2017-01-23, 22:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
I så fall underskattar du vad andra tror. Det är väl för h*lvetes j*vla f*n bara att bildgoogla skiten.

http://www.gruppotv7.com/ireporter/news/padova/2015/07/15/SOTTOMARINA_CADAVERE_DI_DONNA_TROVATO_IN_MARE__132 515.html

Ja, jag tänkte göra det, men skrev först.

Jag kan ju inte tro något bara för att någon annan tror, det är ju dumt, för de kan tro fel. Men nu har du visat information som talar för att bilden inte har med fallet att göra, och jag baserar min tro på den informationen. Nej, bilden har inte med fallet att göra, tror jag.
Citera
2017-01-23, 22:23
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet

Det står 2015 ovanför bilden? Är du säker på att det är rätt?
Citera
2017-01-23, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Rätt på Möller !

https://www.facebook.com/profile.php?id=100009415204532&hc_ref=SEARCH&fref= nf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto