Citat:
Ursprungligen postat av
Kattungemamman
Kom hem från Island i fredags och hela befolkningen är påverkade av detta - tänk Lisa Holm-fallet och multiplicera med typ 400.000. Varje affär har haft en "Missing"-lapp och bilder på Birna i fönstret och vid kassan, islänningar har bytt ut sina profilbilder på Tinder till att ha en "Missing"-bild på henne, osv. Något sånt här har inte hänt på 20 år på Island, så inte så konstigt att folk har chockats.
Läser i tråden att några tyckte att det var konstigt att hon gick hem ensam, men det ÄR inte farligt att gå ensam hem i Reykjavik, det sker ytterst få brott och våldtäkter, därav hur det här har chockat islänningarna.
Angående vädret i veckan så snöade det alla dagar, onsdag-torsdag var det dessutom snöstorm. Det är ett under att de har lyckats hitta nånting och jag är full av beundran för alla frivilliga som har hjälpt till att leta. Väldigt sorgligt slut på historien, men ändå skönt att hon hittades så att familj och vänner får ett slags avslut.
Islands president har påmint islänningarna om att inte låta sina “fördomar” ta över trots att de misstänkta är från Grönland.
Grönlänningarna ska även I fortsättning betraktas som islänningarnas “bröder” säger polischefen Grimur Grimsson.
Om man jämför Island och Grönland så finns det dock intressant statistik att läsa.
På Island bor ca 330.000 invånare. Årligen inträffar ca 1,8 mord.
På Grönland bor ca 57 000 invånare varav ca 8st mördas varje år.
Den grönländske mannen lever bara i 65 år och den grönländska kvinnan i 71 år. Medan männen på Island lever upp till 79år och kvinnorna 83.
Själv är jag benägen att tro att alkoholkomsumtionen på Grönland har något med livslängden att göra. Och även brottsstatistiken.
Islanningarna tycks inte heller spotta I glaset, men de tycks inte bli lika aggressiva när de är fulla. Eller åtmintone har de bättre problemlösningsmetoder än sina bröder på Grönland.
Väldigt sorgligt att lära om stackars Birna. Mina tankar går till hennes närmaste.