2016-11-05, 20:45
Medlem
I en veckas tid har detta företag ringt mig varje dag. Jag struntar i att svara. Egentligen så bryr
jag mig inte så värst. Det som stör mig är att detta jävla företag verkar låtsas som
att det är en myndighet . Varför håller ett privatägt företag på och leker myndighet?
Senast redigerad av mangne 2016-11-05 kl. 20:59.
Citera
2016-11-05, 21:27
Medlem
Andersdamaans avatar
Dom där är envisa som satan! Ibland så ringde dem även på väldigt obekväma tider, som t.e.x kl tio på kvällen eller klockan sju på morgonen.
Dom lade inte ned telefonterrorn även fast jag ett flertal gånger påpekade för dem att jag inte var intresserad av att deltaga i deras undersökningar, så till slut blev jag tvungen att registrera mitt mobilnummer hos NIX. Först då lade dom av.

Att dom leker myndighet är inget som jag har lagt märke till dock, men det låter logiskt för dom är lika irriterande att ha och göra med som Försäkringskassan!
Citera
2016-11-06, 02:10
Medlem
Detta privata företag är mycket väl medvetna om att många svenskar lever i tron att SIFO är en myndighet. Och det försöker de fula fiskarna dra maximal nytta av.
Deras intervjuare har riktiga skitlöner. Donken betalar bättre. Och de viktigaste personerna i den här apparaten, svarandena, får... just det, ingenting. Kräv betalt för att svara. Det gjorde jag. Sedan har jag inte hört av dem.
Det glädjer mig alldeles oerhört att SIFO är en oprioriterad fordringsägare i Stampenhärvan, där de har en fordran på 951 000 kr. Ni vet de här SIFO-undersökningarna om svenskarnas partisympatier som publiceras i många tidningar varje månad. Där får de ut 248 000 och blir således blåsta på 703 000 kr. Bra jobbat Hjörne...
Citera
2017-01-23, 12:46
Medlem
Mr.Swedens avatar
SIFO. Vilket undersökningsresultat vill ni köpa?

När det nu visar sig att SIFO som enda opinionsundersökningsinstitut konsekvent rapporterar ett viss icke önskvärt politiskt parti långt under övriga mätningar inställer sig ett par frågor.

1/ Hur ser deras kunder i näringsliv och samhälle på sina köpta undersökningar? Är de valida? Ger de underlag för planering? Är det en affärsrisk att anlita ett institut med uppenbara problem att gissa rätt? Kan detta ständiga misslyckande innebära ett hot mot Sifos framtida existens.

2/ Är det i själva verket så att SIFO levererar för statsmakten behagliga resultat? Och innebär det då en affärsidé väl värd att utveckla? Kanske kan vi företagare också beställa riggade resultat, mot viss extra ersättning naturligtvis?

Har du köpt eller läst någon undersökning från SIFO. Kan du mot bakgrund av ovanstående känna att du litar på den?
Senast redigerad av Mr.Sweden 2017-01-23 kl. 12:49.
Citera
2017-01-23, 18:46
Medlem
godboys avatar
SIFO är väl ett av de institut jag litar minst på. Om jag inte missminner mig hade de superfel i mätningarna inför förra riksdagsvalet. De gav SD bottensiffror, och MP jättesiffror. Nu var det ju i o f många som hade mycket fel i sina spådomar, även SKOP. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&ua ct=8&ved=0ahUKEwj50oGc5djRAhWEjSwKHZ_UDkUQFggaMAA& url=https%3A%2F%2Fmaktochpolitik.wordpress.com%2F2 014%2F09%2F19%2Fvilket-opinionsinstitut-lyckades-b ast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata%2F&usg=AFQjCNEGT8OFgiQiLxI23yWFNTYj5YE7Rg

Men jag vill minnas att SIFO fortfarande håller på att slå sig för bröstet på hur bra de är och de har ju under lång tid försökt att dra ner SD.s resultat. Är det ens någon som tror att SD har under 20%? Kanske. Hela problemet med SIFO är att de är politiskt korrekta. Typ DN, TV4, SVT, Aftonhoran vill inte visa att SD är så stort som partiet verkligen är.

Som med alla undersökningar kan man manipulera svaret. Detta genom att fråga rätt personer. T ex skulle jag kunna ge M abnormalt höga siffror genom att i huvudsak fråga individer i Hovås - Särö - Onsala - Täby - Vaxholm.
På samma sätt kan man göra för att få upp MP. Fråga i Majorna och på Södermalm. osv osv.

Det är mer fusk och båg med detta än vi tror.
Citera
2017-01-24, 09:01
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
SIFO är väl ett av de institut jag litar minst på. Om jag inte missminner mig hade de superfel i mätningarna inför förra riksdagsvalet. De gav SD bottensiffror, och MP jättesiffror. Nu var det ju i o f många som hade mycket fel i sina spådomar, även SKOP. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&ua ct=8&ved=0ahUKEwj50oGc5djRAhWEjSwKHZ_UDkUQFggaMAA& url=https%3A%2F%2Fmaktochpolitik.wordpress.com%2F2 014%2F09%2F19%2Fvilket-opinionsinstitut-lyckades-b ast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata%2F&usg=AFQjCNEGT8OFgiQiLxI23yWFNTYj5YE7Rg

Men jag vill minnas att SIFO fortfarande håller på att slå sig för bröstet på hur bra de är och de har ju under lång tid försökt att dra ner SD.s resultat. Är det ens någon som tror att SD har under 20%? Kanske. Hela problemet med SIFO är att de är politiskt korrekta. Typ DN, TV4, SVT, Aftonhoran vill inte visa att SD är så stort som partiet verkligen är.

Som med alla undersökningar kan man manipulera svaret. Detta genom att fråga rätt personer. T ex skulle jag kunna ge M abnormalt höga siffror genom att i huvudsak fråga individer i Hovås - Särö - Onsala - Täby - Vaxholm.
På samma sätt kan man göra för att få upp MP. Fråga i Majorna och på Södermalm. osv osv.

Det är mer fusk och båg med detta än vi tror.

Håller med, mycket underligheter. Och då måste man fråga sig, är det bara etablisemanget som kan beställa önskade resultat från Sifo eller kan vem som helst göra business med dem? Var betalar man?
Citera
2017-01-24, 11:14
Medlem
Jag tror nog att SIFO har som målsättning att leverera det kunden vill ha precis som alla andra företag. Kom ihåg: "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik."
Citera
2017-04-24, 20:35
Medlem
paperboy85s avatar
Hur arbetar Sifo?

Jag blev nyligen uppringd av en kvinna som bröt på svenska och sa sig representera Sifo. Telefontäckningen var inte den bästa som om samtalet kom från utlandet. Hon frågade i alla fall om jag var intresserad av att träffa en person från Sifo för en intervju nästa månad. Det skulle alltså handla om ett fysiskt möte och inte en telefonintervju vilket lät märkligt. Jag var såklart inte intresserad av detta.
Citera
2017-10-31, 20:52
Medlem
barkenarots avatar
Ett nummer 0*57-280 05 ringde upp mig och ville ha ett löfte att jag skulle besvara alla frågorna i en undersökning för att få vara med i den. Ungefärligt replikskifte, ur minnet:

Citat:
— Kommer du att svara på alla frågorna då?
— Jaa, det beror väl på vad det är för frågor. Om du läser upp dem så får vi se om jag svarar på dem.
— Men du kan inte avbryta mitt i för då fördärvar du undersökningen.

Med det förbehållet exkluderas personer som håller löften och som inte är naïva. Det är kanske ingen slump att den gruppen också saknar representation i Riksdagen just nu.
Citera
2017-11-03, 17:17
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Ett nummer 0*57-280 05 ringde upp mig och ville ha ett löfte att jag skulle besvara alla frågorna i en undersökning för att få vara med i den. Ungefärligt replikskifte, ur minnet:

Med det förbehållet exkluderas personer som håller löften och som inte är naïva. Det är kanske ingen slump att den gruppen också saknar representation i Riksdagen just nu.

Hahaha! En Sifo-idiot ringde nyligen upp mig på uppdrag åt ett företag jag anlitat för att undersöka kundnöjdhet. Flera orsaker gjorde att jag inte lade på vilket jag vanligtvis skulle göra. Men hon sa inget i förväg om det du skriver. Men efter en stund började jag tröttna, det drog ju ut nåt så in i helvete på tiden.

"Nej, du kan inte avbryta innan vi är klara!"
"Jo, det kan jag visst! Fråga mig!"
*klick*

En gång förra århundradet blev jag tillfrågad av en Sifo-person i lokaltrafiken om att besvara en undersökning. Jag blev uppriktigt häpen över hur dåligt han utförde utfrågningen. Hade jag betalat för den undersökningen skulle jag... tja, inte betalat. Rent skitdåligt jobb är vad de gör. Det går fan i helvete inte att lita på Sifo-siffror. Betalar du pengar till dem är du en idiot!
Citera
2018-06-04, 23:03
Medlem
Sifo

Hej, blev uppringd idag utav SIFO. Han snackade något om en undersökning där jag och min familj ska gå runt med små dosor som ska visa hur mycket vi lyssnar på radio. Låter väldigt skumt... För varje 10:de minut så får man 1 poäng och sedan i slutet, ju mer poäng man har ju dyrare grejer kan man få som ersättning. Väldigt fundersam över den där dosan.

Någon annan som har fått samma samtal eller kanske testat på det här?
Citera
2018-06-05, 10:48
Medlem
Som-Gjutens avatar
Ska denne dosa då "lyssna av" om ni lyssnar på radio då eller?

Låter ju som en helt korkad ide att tacka ja till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in