2017-01-22, 22:57
Medlem
Vimurs avatar
Det var som...! Nu angrips Rashid Musa av företrädare för pk-sajten interasistmen.se i debattinlägget "Vi kan inte blunda för antisemitismen." Skribenterna har tydligen kontaktat Musa för att ställa frågor om varför SUM gång på gång bjuder in antisemitiska föreläsare. Ibn Rushd och Islamiska förbundet har tydligen redan tagit avstånd från antisemitismen, (för vad det nu är värt), men Musas svar uteblir och skribenterna skönjer ett mönster.
Citat:
Borttagna och ignorerade frågor, bortförklaringar och till och med anklagelser om islamofobi har varit de vanligaste reaktionerna de gånger vi tidigare försökt att få förklaringar till varför SUM och Rashid Musa gång på gång kopplas till dessa problematiska personer.
De tar upp flera suspekta föreläsare som SUM bjudit in, inklusive Yvonne Ridley som Musa personligen tog i försvar.
Citat:
Det är hög tid att seriösa aktörer slutar bjuda in Musa för samtal om rasism. Kan han och hans organisation inte tydligt markera mot antisemitism och homofobi har de inget i antirasistiska forum att göra. Ett exempel på ett sådant forum är när Musa gästade Black Coffees arrangemang ”Afrikansvensk organisering – nya och gamla strategier” under ABF-flagg.

Vi som antirasistiska opinionsbildare och företrädare för media måste också våga markera tydligare mot den här typen av inkonsekvent beteende. Vi kan inte nöja oss med att man gång på gång viftar bort beteendet som ogenomtänkta misstag när de snarare bildar ett mönster – en antisemitisk röd tråd hos en förening som påstår sig jobba mot rasism.

Att ifrågasätta en person i maktposition, som Musa, när han uppvisar ett stöd för intoleranta åsikter måste vara möjligt. Vi måste kunna kritisera eller rikta frågor till SUM utan att anklagas för att angripa en redan utsatt grupp.
(...)
Det är också oerhört viktigt att vi accepterar att rasism kan förekomma inom alla grupperingar. Som antirasister bör vi vara konsekventa i vår bedömning, oavsett avsändare.
http://www.aftonbladet.se/debatt/a/1...mpaign_id=A100
Musa måste implodera av rasifierad indignation när han från vänsterhåll inte bara anklagas för att vara maktmissbrukare och antisemit utan därmed också en antirasist utan trovärdighet som drar islamofobikortet i strategiskt syfte. Till råga på allt är skribenterna vita blonda etniska svenskar. Det är bara att börja poppa popcorn. Antingen blir det silent treatment eller så hamrar Musa på tangentbordet i detta nu.
Ok, Kaplan och SUM down. Kan Ibn Rushd stå på tur eller blir det till slut källarskäggen i SFM?
Citera
2017-01-22, 23:15
Medlem
Vimurs avatar
Samtidigt skriver Bassam Al-Baghdady och Soheila Fors ett debattinlägg i Nyheter24 med rubriken "Till dig som är ung tjej och muslim: Bränn din slöja – vägra bli förtryckt".
Citat:
Enligt Kübler Ross fem-faser-modellen befinner sig svenska debatten angående religiöst kvinnoförtryck fortfarande i sin första fas, förnekelse.

Många förnekar att det existerar kvinnoförtryck i religiösa sammanhang i våra skolor, badhus och förorter. Många vill gärna tro att slöjan är ett frivilligt val som vilken sexårig flicka som helst gör.

Ännu värre, man blundar helt för att just slöjan används som hedersmarkör i våra förorter. Markör för vilka flickor som är ”fina” nog och vilka som är ”billiga och tillgängliga”.
(...)
Hur många andra artiklar i barnkonventionen vi bryter mot när vi accepterar dessa övergrepp på helt oskyldiga barn? Det är inget värdigt samhälle som accepterar att en del av sina helt försvarslösa medborgare, barn, lider i det tysta.

Det är en farlig idé som började sätta sina klor i vår vardag, att små flickor ner till sex års ålder lindas i tyg, paketeras i religiösa termer, och skickas ut för att signalera avhållsamhet.

Avhållsamhet ifrån vad? Man undrar med all rätt, vad lider dessa föräldrar av som har sexuella tankar om sina sexåriga flickor. Var kom denna illavarslande idé om små flickor som sexuella objekt över huvud taget ifrån?
http://nyheter24.se/debatt/873694-ti...-bli-fortryckt
De sista styckena verkar förespråka ett reellt slöjförbud för barn.
Citat:
I Sverige kunde vi förbjuda könsstympning på små flickor år 1982 och förhoppningsvis snart könsstympning på små pojkar. Fenomenet med könsstympade flickor försvann inte helt, men man signalerade väldigt tydligt för föräldrarna som kan tänka sig att begå ett sådant avskyvärt brott.

Att beslöja ett barn är att beröva henne all sin barndom. Just därför, ska dessa flickor skyddas och åtminstone erbjudas en väg ut. Vi ska aldrig acceptera att ett barn far illa på grund av sina föräldrars religiösa eller kulturella övertygelser. Barn ska få vara barn.
Ord och inga visor. Ja, vad säger man? Något har definitivt hänt med debattläget.
Citera
2017-01-22, 23:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Det är hög tid att seriösa aktörer slutar bjuda in Musa för samtal om rasism.

Sreriösa aktörer har aldrig bjudit in Musa till något som helst. Det ligger liksom i deffntionen av vad som kan räknas som seriöst och inte.
Citera
2017-01-22, 23:18
Moderator
Tinuviels avatar
Somar al Naher kritiserar nu på Aftonbladets ledarsida Ibn Rushd, Islamiska förbundet samt SUM för att dessa bjöd in antisemiten Zaghloul El-Naggar.

Hon avslutar:
Citat:
De flesta öppensinnade liberala muslimer vet att det finns gott om progressiva lärda muslimer som lär ut omdömesgill kunskap om Islam. I Sverige finns det flera kända namn, imamen Salahuddin Barakat ordförande i Islamakademin är en av många.
http://www.aftonbladet.se/ledare/a/2...imerar-judehat

Jag undrar om Somar al Naher är medveten om att Salahuddin Barakat var inbjuden och hade accepterat att tala på samma konferens som Zaghloul El-Naggar trots att denne måste varit medveten om Zaghloul El-Naggars tidigare uttalanden.

Salahuddin Barakat hör därmed till dem som legitimerar sådana som Zaghloul El-Naggar och borde få samma kritik som Somar al Naher nu riktar mot SUM, Ibn Rushd och Islamiska förbundet.
Citera
2017-01-23, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Nej, det är snarare mycket troligt. Ahmad Qadan och Bilal Borchali startade tidigare IIC - Islamisk information center som har sin bas i Malmö, där man ägnar sig åt dawa och anordnar föreläsningar med salafistiska shejker.
https://www.facebook.com/iicsweden/

Numera verkar IIC lobba för LÄS-projektet vars motsvarighet förbjöds i Tyskland efter att föreningen bakom projektet, Die wahre religion (DWR), visat sig rekrytera jihadister till Syrien.
https://www.facebook.com/iicsweden/p...53144821486719

I Sverige etablerades LÄS!-projektet av Sveriges förenade muslimer och Omar Elturk är en av projektets frontfigurer. Inlägg om DWR:
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige

Att det inte skulle finnas några beröringspunkter mellan denna "Amjads" krets och de salafistiska trådkändisarna i Malmö är rätt osannolikt. Jag tror faktiskt inte att kretsen av aktiva salafister som startar egna föreningar och föreläser över hela landet är särskilt stor, även om anhängarna är desto fler. Kärnan verkar utgöras av personerna vi har kartlagt här - Abo Raad, Anas Khalifa, Bilal Borchali och Ahmad Qadan.

Sedan finns det förstås föreläsare man ligger väldigt lågt med och som vi inte känner till. Salafisterna i tråden har ofta en "hemlig gäst" på sina event och ett skäl till det kan ju vara att gästen är så pass extrem att namnet inte kan publiceras i förväg. Det vi gräver fram här är antagligen ingenting mot det som propageras för genom de ovannämnda Skype-föreläsningarna.

Anas Khalifa är för övrigt mycket aktiv på sociala medier och tipsar ofta om sina kommande "livesändningar". Han jobbar även på ett föreläsningsprojekt tillsammans med Rechan Rafat. Den senare är alltså dömd för brott tillsammans med Mirsad Bektasevic som själv stred för al Qaidas grupperingar i Syrien. Nyligen skrev Rafat på sin facebooksida:

Det är alltså inte "religion of peace" som gäller för Khalifa och hans bröder.

Jag har sett det där LÄS-bordet men det är precis lika öde i verkligheten som på fotot....
Även mitt under Eid-firandet då det var fullt av muslimer, kön till grillspetten bredvid var 50 meter...

Anas Khalifa har knappt några Gilla heller....

Jag tror inte hotet från "islamismen" är så särskilt stor, iaf inte i Malmö... vet själv ingen muslim som stöttar det eller ens hört talats om någon. Inte för att jag direkt umgås i sådana kretsar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag undrar om Somar al Naher är medveten om att Salahuddin Barakat var inbjuden och hade accepterat att tala på samma konferens som Zaghloul El-Naggar trots att denne måste varit medveten om Zaghloul El-Naggars tidigare uttalanden.

Har Salahuddin sagt eller gjort något olämpligt?
Jag tycker han skriver mycket bra grejer. Sen kanske inte allt är 100% vad en västerlänning skulle önska (som att han inte tar kvinnor i hand), men det är väl upp till honom.
Senast redigerad av grelin1999 2017-01-23 kl. 00:09.
Citera
2017-01-23, 00:44
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag har sett det där LÄS-bordet men det är precis lika öde i verkligheten som på fotot....
Även mitt under Eid-firandet då det var fullt av muslimer, kön till grillspetten bredvid var 50 meter...

Anas Khalifa har knappt några Gilla heller....

Jag tror inte hotet från "islamismen" är så särskilt stor, iaf inte i Malmö... vet själv ingen muslim som stöttar det eller ens hört talats om någon. Inte för att jag direkt umgås i sådana kretsar.

Jag tycker han skriver mycket bra grejer. Sen kanske inte allt är 100% vad en västerlänning skulle önska (som att han inte tar kvinnor i hand), men det är väl upp till honom.
Jag fetade nyckelmeningen i ditt inlägg. Då är det ju inte alls märkligt att du inte känner till de islamistiska kretsarna i Malmö. Det är också möjligt att en del undviker LÄS-projektets bord efter att organisationen bakom förbjudits och ledaren sitter häktad i Tyskland.

Anas Khalifas officiella sida gillas av 4 687 och följs av 4 607. Då ska man betänka att han är kontroversiell och en dömd brottsling med mycket suspekta kontakter så alla kanske inte vågar visa sitt gillande öppet. Khalifa skrev själv ett inlägg om hur mycket support han får inofficiellt eftersom människor är oroliga för att förknippas med honom, vilket han ansåg vara hyckleri.

Tillägg: Du har inte lust att prata med killarna från Läs!-projektet för att blida dig en egen uppfattning och återge den här?
Senast redigerad av Vimur 2017-01-23 kl. 00:57.
Citera
2017-01-23, 01:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Somar al Naher kritiserar nu på Aftonbladets ledarsida Ibn Rushd, Islamiska förbundet samt SUM för att dessa bjöd in antisemiten Zaghloul El-Naggar.

Hon avslutar:

Salahuddin Barakat hör därmed till dem som legitimerar sådana som Zaghloul El-Naggar och borde få samma kritik som Somar al Naher nu riktar mot SUM, Ibn Rushd och Islamiska förbundet.

I en radiointerjuv så menar ju Salahuddin Barakat i dåligt förtäckta ordalag att Sverige bör bli en stat styrd av sharia lagar. Men jag antar att det ligger helt i linje med Somar al Naher's idéer. Islam är islam. Det finns liksom inget "nästan islam". Själva ideologin syftar ju till att allt skall bli islam, överallt. Så Salahuddin Barakat är väl kanske mest ärlig egentligen bara....
Citera
2017-01-23, 06:49
Medlem
Jag hörde ett exempel på islamisering i morse: Morgonandakten var en muslimsk sådan, inte kristen som det tidigare alltid var.

Nu är det förstås inte alltid en muslimsk andakt men det är ett steg fram för islam i Sverige.
Citera
2017-01-23, 09:29
Medlem
another-devils avatar
Citat:

Hon avslutar:

Ibn Rushd är ett sk studieförbund med adress SUNDBYBERGSVÄGEN 1C 171 73 SOLNA

the usual suspects:
Mohammad Albacha IT-chef /-ansvarig
Emina Bektas Ekonomiassistent
Majna Ciber Administrativ chef /-ansvarig
Rashid Musa Informations-, PR-chef /-ansvarig
Omar Mustafa Rektor
Alena Smajlagic Ekonomichef /-ansvarig
Mustafa Tumturk Utbildningschef /-ansvarig
Dzenana Vitkovic Kvalitetschef /-ansvarig

Huvudfigur är Omar Mustafa som blivit särskilt uppmärksammad för att han kort efter invalet i Socialdemokraternas partistyrelse i april 2013 lämnade samtliga uppdrag inom partiet efter omfattande kritik mot honom. Kritiken innehöll bland annat att han – i sin roll som ordförande i Islamiska förbundet – bjudit in flera personer med antisemitiska och homofoba åsikter som föreläsare till olika konferenser som förbundet anordnat. The Global Muslim Brotherhood Daily Report anser att Omar Mustafa är muslimska brödraskapets representant i Sverige. Muslimska brödraskapet anser även att FIOE är deras representant i Europa och att Abdirizak Waberi företräder dem

OM pnr 850*2*-11*9 *=3

AW pnr 660*07-083* *=5
Citera
2017-01-23, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
I en radiointerjuv så menar ju Salahuddin Barakat i dåligt förtäckta ordalag att Sverige bör bli en stat styrd av sharia lagar. Men jag antar att det ligger helt i linje med Somar al Naher's idéer. Islam är islam. Det finns liksom inget "nästan islam". Själva ideologin syftar ju till att allt skall bli islam, överallt. Så Salahuddin Barakat är väl kanske mest ärlig egentligen bara....

Kan du vara mer specifik vad Barakat sa?
Citera
2017-01-23, 11:50
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Salahuddin Barakat framställs gärna i media som en moderat röst och medan han ofta håller sig på rätt sida menar jag att han förtjänar kritik för att han legitimerar krafter som Zaghloul El-Naggar. Skulle en svensk politiker ställa upp i ett sammanhang där det förekom talare med den synen på judar skulle den politikern varit död politiskt. Ett annat samarbete man kan ställa sig tveksam till är det med Salih Tufekciouglu, en man med kopplingar in i extremistkretsar och IS-terroristen Mikael Skråmo i sin vänlista.

Hans uttalanden om sharia finns i den här föreläsningen https://www.youtube.com/watch?v=8vzqdiy4uoA och återberättas är av Mohamed Omar https://detgodasamhallet.com/2015/11...t-for-fornuft/

Sedan har vi det du själv tar upp. Att han inte tar kvinnor i hand, islamakademins försvar av uppdelning utifrån kön och att det på hans föreläsningar förekommit att kvinnor och män suttit åtskilda. Samma akademi som på sin sida informerar om det tveksamma i att ha vänner som är kritiska till islam.
http://www.islamakademin.se/fragor-s...am-om-vanskap/

Allt detta sammantaget gör att det är tveksamt om den här mannen förtjänar att hyllas på Aftonbladets ledarsida. Bara för att någon inte står för våldsam islamism behöver inte betyda att den personen förtjänar att lyftas fram som ett exempel på något gott.
Citera
2017-01-23, 13:01
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Kan du vara mer specifik vad Barakat sa?

I korthet att svenskarna skall anpassa sig till islam och islamska regeler och att dom msulimer som bor i Sverige skall agera under sharia.
Det var en sådan där P1s lördagsinterjuv, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in