2017-01-22, 10:07
Medlem
Crimsonsouls avatar
Om man glömmer feminism som en ren "symbol." Och ser bort ifrån varumärket feminism samt hashtags på twitter. Och istället fokuserar på det som feminister verkligen tycker och tänker. Ett exempel skulle vara abortfrågan. Svenska kvinnor stödjer kanske abort. Medans en kvinna utomlands kanske inte ens tycker att barn ifrån våldtäkter borde få aborteras. Läste en artikel på ROK som hävdar att alla svenska kvinnor är feminister. Är de det?

http://www.returnofkings.com/78360/8-things-terribly-wrong-with-swedish-girls

Vill åter igen förtydliga. Jag snackar inte om att de kallar sig själva för feminister. De kan lika gärna kalla sig för anti-feminist. Jag snackar om feministiska punkter som de håller med om.
Citera
2017-01-22, 14:34
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimsonsoul
Om man glömmer feminism som en ren "symbol." Och ser bort ifrån varumärket feminism samt hashtags på twitter. Och istället fokuserar på det som feminister verkligen tycker och tänker. Ett exempel skulle vara abortfrågan. Svenska kvinnor stödjer kanske abort. Medans en kvinna utomlands kanske inte ens tycker att barn ifrån våldtäkter borde få aborteras. Läste en artikel på ROK som hävdar att alla svenska kvinnor är feminister. Är de det?

Vill åter igen förtydliga. Jag snackar inte om att de kallar sig själva för feminister. De kan lika gärna kalla sig för anti-feminist. Jag snackar om feministiska punkter som de håller med om.

Har inte träffat en svensk tjej sedan 80-talet som inte stämmer in på de feministiska punkterna. De sista kvinnor som överlag var icke-feminister på riktigt var i min erfarenhet födda på 30-talet. Vi snackar 50-talets rock'n'roll-spättor och unga hemmafruar.

Läskigt vad ROK-artikeln korrekt beskrev läget i Sverige. Skribenten svensk?
Citera
2017-01-22, 14:40
Medlem
Röstar man som kvinna är man feminist. Har man en egen åsikt som kvinna är man feminist.

Det är nog svårt att hitta en kvinna som inte är feminist i Sverige.
Citera
2017-01-22, 14:48
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Röstar man som kvinna är man feminist. Har man en egen åsikt som kvinna är man feminist.

Det är nog svårt att hitta en kvinna som inte är feminist i Sverige.

Det är ju tvärtom bristen på egna åsikter hos er kvinnor som är det stora problemet. Min mor försökte exempelvis motsätta sig marschen ut på arbetsmarknaden och den påtvingade kvinnosakshetsen i början av 70-talet. Hon menade att en mor nog hellre ville vara med sina barn än vara ute och arbeta. Det tog fan hus i helvete bland de kvinnliga kollegorna. Så fick man absolut inte tycka!
Citera
2017-01-22, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Det är ju tvärtom bristen på egna åsikter hos er kvinnor som är det stora problemet. Min mor försökte exempelvis motsätta sig marschen ut på arbetsmarknaden och den påtvingade kvinnosakshetsen i början av 70-talet. Hon menade att en mor nog hellre ville vara med sina barn än vara ute och arbeta. Det tog fan hus i helvete bland de kvinnliga kollegorna. Så fick man absolut inte tycka!

Vad pratar du om? Varannan tråd här handlar ju om hur feminister tänker när de inte kan enas om hur något ska vara, hur feminister inte kan bestämma sig.
Citera
2017-01-22, 14:57
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vad pratar du om? Varannan tråd här handlar ju om hur feminister tänker när de inte kan enas om hur något ska vara, hur feminister inte kan bestämma sig.

Antar att du menar feministers brist på kongruenta resonemang och oförmåga att undvika självmotsägelser? Det är inte samma sak som att bara hysa en enda åsikt, vara gruppkonditionerat hypnotiserad och kollektivt hjärntvättad.
Citera
2017-01-22, 14:59
Medlem
Citat:
Antar att du menar feministers brist på kongruenta resonemang och oförmåga att undvika självmotsägelser? Det är inte samma sak som att bara hysa en enda åsikt, vara gruppkonditionerat hypnotiserad och kollektivt hjärntvättad.

Ja, för alla feminister är ju samma personer. Eller hur.
Citera
2017-01-22, 15:02
Bannlyst
Ja, 99% av alla svenska kvinnor är för abort och att kvinnor ska ha samma rättigheter som män inom alla övriga områden.

Det är därför som extremt konservativa mäns prio nummer ett är att ta ifrån kvinnor deras rösträtt.
Citera
2017-01-24, 00:42
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:

Eftersom du preciserar dig på slutet i det fetstilta, är vi kvinnor åtminstone till 90% eniga om agendan. Vi anser männen vara en underlägsen art av homo sapiens, och vi är övertygade om vår egna förträfflighet. Sedan kan vi vara oense på enskilda punkter, men i de stora dragen agerar vi kvinnor som en enad front.
Citera
2017-01-24, 00:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är ju tvärtom bristen på egna åsikter hos er kvinnor som är det stora problemet.
Nyttjade din mor sin rösträtt?

Citat:
Min mor försökte exempelvis motsätta sig marschen ut på arbetsmarknaden och den påtvingade kvinnosakshetsen i början av 70-talet. Hon menade att en mor nog hellre ville vara med sina barn än vara ute och arbeta. Det tog fan hus i helvete bland de kvinnliga kollegorna. Så fick man absolut inte tycka!
Så din mors problem var alltså att andra kvinnor inte tyckte likadant som henne ...
Citera
2017-01-24, 08:35
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

Den här skiljelinjen har inte mycket med feminism att göra tror jag.
Abortfrågan handlar om något annat.
Att feminismen tangerar de reproduktiva rättigheterna räcker inte för att göra frågan till en fråga om feminism för den besvaras precis lika väl eller bestämt av personer som inte har något med feminism att göra. En falsk dikotomi således.
Feminism äger inte frågan.
Citera
2017-01-24, 10:55
Medlem
Det går ju inte att säga något om det här eftersom en högljudd skara feminister springer omkring med målstolparna kors och tvärs.

Till en början är man feminism om man tycker att män och kvinnor ska ha samma möjligheter att själva bestämma över sina liv. Och då är i princip alla sunda människor feminister.

Men sen springer de iväg och så blir man 'anti-feminist' om man påpekar något absurt i en hatisk världsbeskrivning eller ifrågasätter kvotering eller något annat de bestämt definierar vad feminism är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in