2017-01-21, 11:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Sjukt hur media okritiskt basunerar ut den avgående administrationens propaganda om att arbetslösheten minskat drastiskt under Obama från ca 10 till 4%. Det är enbart statiskt dribblande. Ca 95% av alla de personer som försvunnit ur arbetslösheten under Obamas tid som president är personer som staten inte vet vad de sysslar medan enbart ca 5% av de arbetslösa registrerats som att de åter är i arbete. Allt på grund av att man infört att man försvinner i arbetslöshetsstatistiken om man inte har något registrerat sökt arbete de senaste 4 veckorna. Utan denna statistiska bluff beräknas arbetslösheten till 23%.

Du får gärna länka till lite vederhäftiga källor annat än dina påståenden. Jag misstänker att du inte förstår hur statistik fungerar.
2017-01-21, 11:33
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Vilka/Vilken var er favorit stund under presidentvalet?

Min var helt klart när president Trump talade på välgörenhetsgalan och "roastated" Hillary.
https://www.youtube.com/watch?v=JOUFsCS7xYE
2017-01-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du får gärna länka till lite vederhäftiga källor annat än dina påståenden. Jag misstänker att du inte förstår hur statistik fungerar.

http://www.shadowstats.com/article/c810x.pdf
2017-01-21, 12:02
Medlem
Citat:
Sjukt hur media okritiskt basunerar ut den avgående administrationens propaganda om att arbetslösheten minskat drastiskt under Obama från ca 10 till 4%. Det är enbart statiskt dribblande. Ca 95% av alla de personer som försvunnit ur arbetslösheten under Obamas tid som president är personer som staten inte vet vad de sysslar medan enbart ca 5% av de arbetslösa registrerats som att de åter är i arbete. Allt på grund av att man infört att man försvinner i arbetslöshetsstatistiken om man inte har något registrerat sökt arbete de senaste 4 veckorna. Utan denna statistiska bluff beräknas arbetslösheten till 23%.

Finns ingen anledning att registrera typ hemmafruar eller personer med god ekonomi som inte söker arbete som arbetslösa för?
2017-01-21, 12:03
Avstängd
Citat:
http://www.shadowstats.com/article/c810x.pdf

Det är så OECD-länderna räknar, med variationer länder emellan. Att bara räkna U3 och säga att USA har "23 % arbetslöshet" är inte seriöst. Det finns många olika anledningar till att folk inte vill eller kan ta ett jobb.

Enligt den här publikationen är participation rate på arbetsmarknaden i USA 62,7 % dec 2016 (sidan 6):

https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf

Som jämförelse har Sverige 81,1 % men då ska man veta att här i Sverige räknas "arbete" som minst en timme per vecka. Också det en väldigt oseriös statistikföring. Många jobb i Sverige är dessutom låtsasjobb inom den offentliga sektorn med olika former av lönebidrag.
Man räknar alltså inte på samma sätt som i USA där siffrorna förmodligen är mer ärliga i det fallet.
2017-01-21, 12:12
Medlem
Moderatorn stängde den andra tråden samtidigt som jag ville belysa följande:

Jag skulle vilja ge ett annat perspektiv på Trump och hans administration.

I prinicp så har 95% av etablissemangspolitiker samt hela massmedia i västvärlden utmålat Trump som den nye Hitler och/eller som en rysk agent.

T ex Chris Matthews på MSNBC kallar Trumps tal för "Hitlerian" för att han sa America First.

https://www.youtube.com/watch?v=FZgCH2_iNrM

Det verkar dessutom som om en majoritet av Europeer har valt att anamma den verklighetsbskrivningen.

Det jag ville fokusera på är den otroligt stora risk som det politiska etablissemanget samt MSM tar genom att göra detta.

Om nu Trump visar sig att inte vara Hitler och om hans administration dessutom är framgångsrik och lyckas höja levnadsstandarden för vanliga amerikaner så är det Game Over för Status Quo för i västvärlden.

Om Trump lyckas, vem kommer någonsin fortsättningsvis att lyssna eller rösta på de politikerbroilers som ockuperar de politiska systemen i västvärlden?

Om Trump lyckas, vem kommer någonsin fotsättningsvis att lita på massmedia i västvärlden?

Jag undrar om etablissemanget och MSM begriper att de har gått All-In mot Trump.

Hursomhelst, så lever vi i otroligt intressanta tider. Om Trumps administration är framgångsrik så tror jag att effekterna på västvärlden kommer att vara nästintill revolutionära.
2017-01-21, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogberry
Finns ingen anledning att registrera typ hemmafruar eller personer med god ekonomi som inte söker arbete som arbetslösa för?

Nej, urvalet är inte perfekt. Obamas administrations dribblande med statistiken gör att det inte går att korrekt särskilja mellan självvalda arbetslösa och arbetssökande arbetslösa. Samtidigt gick Obama till val på att man skulle bli den mest transparenta administrationen i historien. Istället omöjliggjorde man att korrekt mäta arbetslösheten för att kunna lura befolkningen att man infriat sina vallöften.
2017-01-21, 12:26
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jketzetera
Om Trump lyckas, vem kommer någonsin fortsättningsvis att lyssna eller rösta på de politikerbroilers som ockuperar de politiska systemen i västvärlden?

Om Trump lyckas, vem kommer någonsin fotsättningsvis att lita på massmedia i västvärlden?

Jag undrar om etablissemanget och MSM begriper att de har gått All-In mot Trump.

Hursomhelst, så lever vi i otroligt intressanta tider. Om Trumps administration är framgångsrik så tror jag att effekterna på västvärlden kommer att vara nästintill revolutionära.

Någonting ligger det i ditt resonemang. Oavsett utfall så får Trumps presidentskap närmast ses som ett gigantiskt socialt och politiskt experiment.

Notera dock det dubbeleggade svärdet: om Trumps presidentskap blir ett misslyckande så kommer detta att skapa en avskräckningseffekt som tar död på (höger) populistiska rörelser och partier inte bara i USA, utan hela världen, för mycket lång tid framöver.

Personligen tror jag att GOP i tyst samförstånd med den s.k Deep State tålmodigt inväntar Trumps första stora politiska debacle och därefter gör sig av med honom.

Tippar alltså på att Pence tar över presidentposten om 2019, dvs ordningen återställd.
Senast redigerad av DaEzz 2017-01-21 kl. 13:04.
2017-01-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är så OECD-länderna räknar, med variationer länder emellan. Att bara räkna U3 och säga att USA har "23 % arbetslöshet" är inte seriöst. Det finns många olika anledningar till att folk inte vill eller kan ta ett jobb.

Enligt den här publikationen är participation rate på arbetsmarknaden i USA 62,7 % dec 2016 (sidan 6):

https://www.bls.gov/news.release/pdf/empsit.pdf

Som jämförelse har Sverige 81,1 % men då ska man veta att här i Sverige räknas "arbete" som minst en timme per vecka. Också det en väldigt oseriös statistikföring. Många jobb i Sverige är dessutom låtsasjobb inom den offentliga sektorn med olika former av lönebidrag.
Man räknar alltså inte på samma sätt som i USA där siffrorna förmodligen är mer ärliga i det fallet.

Det stämmer att Sverige fuskar rejält med sysselsättningsgraden.

Den som är intellektuellt hederlig skulle i denna diskussion i sådana fall titta på hur utvecklingen i USA har varit över tiden.

Eftersom du är den Bättre Vetande, så är jag oerhört nyfiken på din förklaring om vad som föranlett den drastiska minskingen i sysselsättningsgrad i USA sedan 2008.

http://www.zerohedge.com/news/2016-06-03/americans-not-labor-force-soar-record-947-million-surge-664000-one-month

Kan det vara p g a alltfler könsbyten ala Caitlin Jenner som därefter bestämt sig att bli hemmafruar?
2017-01-21, 12:33
Avstängd
Citat:
Nej, urvalet är inte perfekt. Obamas administrations dribblande med statistiken gör att det inte går att korrekt särskilja mellan självvalda arbetslösa och arbetssökande arbetslösa. Samtidigt gick Obama till val på att man skulle bli den mest transparenta administrationen i historien. Istället omöjliggjorde man att korrekt mäta arbetslösheten för att kunna lura befolkningen att man infriat sina vallöften.

Som sagt, det är OECD som anger riktlinjer för statistikföringen, inte "Obamas administration". Du får nog sluta läsa breitbart, det verkar inte vara nyttigt för dig.

I Sverige definierar man en person som arbetslös på samma sätt:

Citat:
En person räknas som arbetslös om denna inte är sysselsatt men kan börja ett arbete inom 14 dagar och aktivt sökt arbete under de senaste 4 veckorna eller inväntar att börja ett arbete inom tre månader efter mätveckan

http://www.ekonomifakta.se/globalassets/fakta-om-jobben.pdf
2017-01-21, 12:44
Avstängd
Citat:
Det stämmer att Sverige fuskar rejält med sysselsättningsgraden.

Den som är intellektuellt hederlig skulle i denna diskussion i sådana fall titta på hur utvecklingen i USA har varit över tiden.

Eftersom du är den Bättre Vetande, så är jag oerhört nyfiken på din förklaring om vad som föranlett den drastiska minskingen i sysselsättningsgrad i USA sedan 2008.

http://www.zerohedge.com/news/2016-06-03/americans-not-labor-force-soar-record-947-million-surge-664000-one-month

Kan det vara p g a alltfler könsbyten ala Caitlin Jenner som därefter bestämt sig att bli hemmafruar?

Det vet jag inte men jag misstänker att USA står sig inte bra i konkurrensen med låglöneländerna, främst då Kina.
Det jag vet är att om Sverige skulle räkna bort bidragsjobben och definierar sysselsättning mer ärligt, åtminstone 25 timmar per vecka imo, så skulle vi inte ha några fina 81,1% i sysselsättningsgrad.
2017-01-21, 12:49
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Vänd även på det så får du svaret på din egna fråga, det handlar inte om att de har lagt alla sina kort på att Trump ska vara en dålig ledare, vilket han tekniskt sett redan har börjat visa sig vara det genom att han inte bara rev upp AcA igår utan att sätta in en ersättning utan han ska även stoppa lagar som rör både miljöförstöring i såväl luft som vatten (det senare som vi redan vet är en extremt viktig fråga i USA tack vare hur man nyligen bevisade att fracking var en av de anledningar till att man riskerar att göra vanligt kranvatten odrickbart för att man riskerar att kontaminera sötvattnet som finns i backen)

Om Trump verkligen river upp lagen kring hanteringen av vattenreserverna utan att se till att det finns en ersättande lag som verkligen skyddar folkets rätt att dricka rent vatten så kommer han att bli den absolut mest hatade presidenten i USAs historia.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in