2017-01-20, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
et al = med andra, d. v. s. de som hör till samma "falang" i åsikterna i just denna tråd.

Nu argumenterar du ju in absurdum, oavsett hur urbota dumt du landar.

Man skulle kunna säga att utopin består i att hävda att ens val inte har konsekvenser. Allt som inte är rättsligt giltigt är inte per automatik "utopi", rättsväsendet och juridiken sorterar och definierar bara en del av den mänskliga tillvaron. Det är klart att vuxna människor i ett hyfsat fritt land har ett eget ansvar för sitt väl och ve även om ingen domstol kommer döma dem som "skyldig" om de råkar illa ut?!?

Där ser man, då lärde jag mig något nytt. et al, alltså.

Du, med et al, inser/erkänner alltså inte uttrycket "oanade konsekvenser".
Det var det Lotta drabbades av, oanade konsekvenser.
Förstår du?
Citera
2017-01-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ja, det är obegripligt.

Jag har ställt raka frågor till våra "antagonister" i tråden. Men de verkar inte kunna svara på vad de egentligen vill, eller tycker borde göras. Att det satsas pengar på utsatta, eller att media skriver uppgifter man inte tycker om, kan ju knappast Lotta klankas för.

Jag förstår inte vad de är ute efter?

Visst kan man vara oförstående för att kvinnor faller för Martinar. Men alla som varit kära vet ju att känslor går före förnuft, när man faller. Man är inte objektiv, alls. Martin, precis som andra som han, är oerhört medvetna om vad de gör. De har gjort samma resa förut och vet hur man gullar in sig, för att sedan kapa offrets band till sin trygghet. Offret märker ingenting, till att börja med. Och när de gör det, är de redan fast i en serie av manipulation, där de sakta men säkert bryts ned för att GM ska ha full kontroll.

Det Lotta skrivit i sms eller sagt till andra, är av ringa betydelse. Och kan inte tolkas utan att man tar med aspekten att hon var under kontroll av Martin.

Ja, enligt en avhandling jag senast läste så är utövaren av våld väldig medveten om vad han gör, både när och var på kroppen han slår. För brottsoffret däremot sker första slaget "överraskande och som en blixt från en klar himmel". Han gråter och ber om ursäkt .....

Samtidigt pågår psykiska nedbrytningar som du nämner. Det rullar på ganska så snabbt.

Martin har ju långvarig rutin, dessvärre.
Citera
2017-01-20, 15:43
Medlem
jack.danielss avatar
Konstig tråd! Sida upp och sida ner där det disskuteras BO,s eventuella skuld?
Visst, hade hon inte haft smak för "badboys" hade hon inte heller råkat ut för psykfallet.

Psykfallet har fått 18 års fängelse, kanske blir livstid=bra

Lotta är borta, för de anhörigas skull.....låt tråden dö ut nu!
Citera
2017-01-20, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, enligt en avhandling jag senast läste så är utövaren av våld väldig medveten om vad han gör, både när och var på kroppen han slår. För brottsoffret däremot sker första slaget "överraskande och som en blixt från en klar himmel". Han gråter och ber om ursäkt .....

Samtidigt pågår psykiska nedbrytningar som du nämner. Det rullar på ganska så snabbt.

Martin har ju långvarig rutin, dessvärre.

Och den processen, och hur dessa män fungerar är ju låångt mer intressant än att klanka ner på deras offer. Det är dessutom där man måste börja, för att finna en eventuell lösning. INTE hos offret, eller vad de eventuellt kan ha för fel och brister.

Vad gäller Martin, så tror jag att det finns massor av saker att titta närmare på. Uppväxt, miljö och gener. Tyvärr (eller lyckligtvis, för de som klara sig ändå) så praktiserar man inte dunedinteorin om att det finns gener som kan upptäckas redan vid 2-3årsåldern, och visar vem som är i riskzonen för att bli kriminell. Men att vissa personer har större benägenhet för att bli som Martin pga. gener, är fastlagt. Det i kombination med dålig uppväxt, droger och "fel" sällskap är faktum. Länk här: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-blir-vissa-valdsbrottslingar
Citera
2017-01-20, 15:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Beklagar att säga det men jag misstänkte hela tiden att du inte hade en akademisk utbildning.

Tydligen inte heller läst studier eller artiklar i vetenskapliga tidningar eller böcker.
Hade du gjort det hade du vetat om att artiklar omnämns med ett forskar/författarnamn och "et al"för resten av forskargruppen/artikelförfattarna.

Det förklarar en del av din okunskap i denna tråd.
Citera
2017-01-20, 16:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Lotta var inget "psykfall".
Ordet psykfall används bara av lekmän och är således inget kliniskt begrepp inom vården. Likaså gäller ord som knarkare, narkoman och alkoholist.

Som jag förstår det hakar vissa användare upp sig på Lottas utseende, förmodade känslor, sjukskrivning, medicinlista och sexliv.
Inget av ovanstående är aktuellt i fallet som ju redan är löst, mördaren skakar galler så att säga.

Medias initiala bild (eller bilden generellt) är ointressant för fallet.

Vad jag förstår känns det jobbigt för vissa användare att Lotta var blond, solade, hade stövlar, hade lösnaglar, var vältränad, drack alkohol samt provade kokain och var i 40-årsåldern.

Då undrar jag, hade det kännts bättre om offret varit motsatsen?

Vi ponerar att offret hette Christine, hann inte fylla 20 år, hade mörkt ostylat hår, solade aldrig solarium, var lite plufsig eftersom hon inte tränade, använde sneakers och avstod alla former av berusningsmedel.
Blev brutalt ihjälslagen av sin pojkvän som hon öppnade för.
Hon var klädd i en rosa pyjamas och hittades sönderslagen bredvid sin säng i hemmet.
Vidare går, låt oss säga, hennes pappa ut i media och påstod att offret var stalkat, var rädd för mördaren och att hennes ansikte var mosat till oigenkännlighet.
Sedan startas en tråd på valfritt forum där två-tre signaturer fullständigt går loss på Christine och hennes pappa.
De hånar offret som de anser är en slampa som får skylla sig själv och pappan ljuger om han säger att han är chockad.
Vem som helst fattar att offret var kär och ville vara med mördaren och offrets pappa var ett ljugande psykfall som säkert bara uppmuntrade det hela.
Pappan går desperat in och skyddar sin döda dotter men ingen tror att det är han bakom signaturen och om det är han blir han påhoppad och kallad lögnare.
Lilla Christine är föralltid svartmålad och förtalad.

Tycker ni verkligen att det är rimligt?
Förtjänade det riktiga offret att bli ihjälslagen och baktalad efter sin död?
Hade det påhittade offret Christine kommit lindrigare undan efter sin död?

Jag vill gärna ha svar.

Du verkar ha missat orsaken till att diskussionen uppkom. Om du läser tråden så diskuteras inledningsvis GMs besatthet vid sitt utseende, tatueringar, extremt mycket träning även om det formellt sett inte är ortorexi, steroider för att förstärka effekten av träningen. Allt detta diskuterades som en förstärkning av GMs "jävlighet" som för att kontrastera mot BO. Men BO var ju lite av samma typ i vissa avseenden, även om hon just inte blivit dömd för våldsbrott (och antagligen inte begått några våldsbrott) men det är inte obegripligt att dessa är intresserade av varandra. Och det var dom väl?

"Psykfall" är inget kliniskt begrepp men det används inte bara av lekmän. Om du har någon bekant som går hos psykiatriker eller psykolog kan du ju be dem fråga vid nästa besök hur psykologen eller psykiatrikern definierar ett "psykfall" så där på kul bara. Jag törs lova att de knappast kommer att vara främmande för begreppet. Jag är också tämligen säker på att "psykfall" inte särskiljer överdrivet hårt på en som behandlats för depression, ångest, ätstörningar etc under någon tid och övriga diagnoser.
Och även om psykiatri och psykologi är tämligen unga vetenskaper så är nog de som är verksamma rätt medvetna om att deras patienter, "psykfallen", har avsevärt lägre status än exempelvis cancerpatienter (förutom om cancerpatienten skulle ha varit rökare någon tid då är det såklart rökarens fel även om cancern är i röven som prostatacancer) .

Men här är det väl så att bl. a. Lottas ex skulle ha försökt hjälpa henne och först i samband med att FUPen släpps med sms utskrifterna får veta att han försökt hjälpa någon som periodvis inte gör annat än konto aktar mannen hon påstår sig försöka undvika?

På vilket sätt är det att baktala, oavsett om offret är blond, tränar eller inte? Det är ett jävligt märkligt sätt att definiera "baktala" om allt som sägs är som som det är och inte förbättras.

Ska man vara riktigt strikt så betyder väl "baktala" att tala bakom ryggen på någon, utan dennes vetskap men det är ju svårt att ha en diskussion med någon som är död, eller hur?

En annan aspekt är just det att hon dödas i en nära relation, vilket väl är vanligast. GM anmäler i detta fall sig själv också.
Det du säger är att "baktala" ett BO, då undrar jag hur du ställer dig till fall där GM är okänd initialt? Hur tänker du dig att utredningen ska drivas om inte fakta plockas upp ur BOs bakgrund. Eller menar du att man ska ha ett annat slags "hederstänk" när BO dödas av en GM hon har en nära relation med?

Jo, jag får lite intryck av hederstänk av att man maniskt i vissa fall verkar vilja försköna BO. BO blir inte mindre värd ur straffmätningssynpunkt beträffande gärningen för att hon ligger runt, ljuger till närstående och är ett psykfall som knarkar ibland. Man behöver liksom inte be rättsmedicin att sy dit en mödom för att GM ska kunna dömas.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-20 kl. 16:48.
Citera
2017-01-20, 16:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gick Lotta under behandling hos en psykiatriker? Källa, tack.

Lotta hade den psykiatriska diagnosen "anpassningsstörning" i de journaler som finns i Fup. Hon sjukskrevs pga en annan psykiatrisk diagnos: "krisreaktion" och fick psykiatriska mediciner i form av bl a tre Bensodiazepin/resp bensoliknade preparat.

Om man har öronvärk kan man behandlas i öppenvården av distriktsläkare, men man har likskjutton en öronåkomma.

Lotta hade en - eller flera - psykiatriska åkommor enligt journalerna.
Citera
2017-01-20, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Beklagar att säga det men jag misstänkte hela tiden att du inte hade en akademisk utbildning.

Tydligen inte heller läst studier eller artiklar i vetenskapliga tidningar eller böcker.
Hade du gjort det hade du vetat om att artiklar omnämns med ett forskar/författarnamn och "et al"för resten av forskargruppen/artikelförfattarna.

Nu blir det ot, men det är ditt fel.
Visserligen är det drygt tio år sedan jag pluggade, men vi använde aldrig et el, överhuvudtaget.
Jag är beteendevetare, de fria kurserna tog jag i juridik och psykologi ā 10hp vardera. Vad du tror om mig har lika lite betydelse som det du tror om Lotta.

Får jag fråga dig vad ditt syfte är med ditt deltagande i denna tråd?
Jag vet att du i början ville ha en trevlig oemotsagd diskussion, men i övrigt?
Du framställer dig som kunnig inom sjukvården, men klankar ned på offer. Hur rimmar det med din yrkesetik??

Lotta var, enligt de uppgifter som finns, en helt vanlig människa. Det finns inget graverande i hennes historik som kunde föranleda det öde hon mötte. VARFÖR vill du försöka få det till det?
Är det pengarna som satsas på utsatta, lögnerna du tycker media sprider, eller bara ett personligt agg?

Lotta var en helt vanlig människa som hamnade i en situation hon inte kunde hantera.
Senast redigerad av Pripps3.5 2017-01-20 kl. 16:25.
Citera
2017-01-20, 16:23
Medlem
Citat:

Att veta vad "et al" står för säger absolut ingenting om akademisk utbildning, ej heller om personen tillgodogjort sig densamma. Normalt framgår det av hur man uttrycker sig och kan föra logiska sammanhängade resonemang med viss stringens.

Jag har lite svårt att se det i dina inlägg dock.
Citera
2017-01-20, 16:24
Avslutad
Citat:
Lotta hade den psykiatriska diagnosen "anpassningsstörning" i de journaler som finns i Fup. Hon sjukskrevs pga en annan psykiatrisk diagnos: "krisreaktion" och fick psykiatriska mediciner i form av bl a tre Bensodiazepin/resp bensoliknade preparat.

Om man har öronvärk kan man behandlas i öppenvården av distriktsläkare, men man har likskjutton en öronåkomma.

Lotta hade en - eller flera - psykiatriska åkommor enligt journalerna.

Två, bensopreparat, tack. Sobril och oxascand är samma sak. Det borde väl du veta? Ledsen att säga det, men jag tvivlar på dina medicinska kunskaper. Den andra var stesolid. Inget, skrivs ut i några mängder.

Länka, istället för att slänga ur dig saker.
Skärp dig!
Citera
2017-01-20, 16:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Du, med et al, inser/erkänner alltså inte uttrycket "oanade konsekvenser".
Det var det Lotta drabbades av, oanade konsekvenser.
Förstår du?

Nu överdriver du igen. Låt vara att hon såklart inte kunde veta säkert att skulle komma att slås ihjäl, men det är ett visst avstånd mellan" oanat" och "förutsebart".

Eller menar du på fullt allvar att hon inte kunde anaana att hon skulle kunna råka illa ut genom att inleda ett förhållande med en man som är dömd för att ha slagit ihjäl en person och misshandlat andra, däribland kvinnor trots att denne bristande impulskontroll, använder steroider och dricker och användar kokain? Du påstår att en normalbegåvad medelålders kvinna med vårdutbildning inte skulle inse eller ens ha en "aaaaning om" att det kan sluta i tråkigheter?
Citera
2017-01-20, 16:38
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
...

Men här är det väl så att bl. a. Lottas ex skulle ha försökt hjälpa henne och först i samband med att FUPen släpps med sms utskrifterna får veta att han försökt hjälpa någon som periodvis inte gör annat än konto aktar mannen hon påstår sig försöka undvika?
...?

Men det är ju detta som är typiskt för våld i nära relationer. Väldigt få klarar av att klippa rakt av! Det är här stöd måste in, för de har normaliserat våldet, förtränger, förnekar, minns det som är bra. De tänker att 10,5 timmar av 12 så är det bra, ingen våldsam situation, även om det som dränerar på energi är vaksamhet och beredskap att inte reagera på gliringar och kommentarer. Detta flödar många gånger ständigt i sådana relationer från GM, för att reglera maktförhållandet mellan parterna.

Våld är även att hålla fast någon, spärra vägen, rikta slag som inte träffar med mera. Allt våld syns inte på kroppen! Det sätter spår i själen och brottsoffren orkar inte kämpa själva. De skäms, döljer problemen och kontaktar gm, av många olika skäl. De har fått höra att ingen annan vill ha dem (vanligt) och de känner sig fula, mindre värda med mera. De orkar inte arbeta, söka arbete, bryta upp eller förändra sina liv. De sitter fast. Förstå hur mycket kraftfullare samhället måste agera.

Agera gör man inte genom att ytterligare stigmatisera offret. Stigmatisering är all form av övergrepp mot ickekriminella, det vill säga galna förslag om inlåsning, inspärrning, fotboja, LPT (?) och jag vet inte vad som den farlige och manipulative Sno kommit med.

Ytterligare andra hävdar att Lotta inte skulle öppnat dörren. Vad hade hänt? GM hade skrikit, hojtat och väckt grannarna. Det hade blivit synliggjort hur hon hade det. Därför tror jag att hon öppnade, för att slippa skämmas. Skammen gör också att många väljer att inte berätta vad som händer, eller hur allvarligt det är. De berättar så mycket att de inte får inspel av någon i relationen, för det skulle ge dem otrygghet. Kom ihåg att vid uppbrott där gm förlorar kontrollen (själva grunden för våldet) så ökar våldet dramatiskt, dödsfara uppstår!

För att kunna hjälpa någon att avsluta en våldsam relation måste samhället backa upp med professionellt stöd. Stötta, avsluta, stötta. Den ordningen!
Senast redigerad av IQ130 2017-01-20 kl. 16:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in