2017-01-20, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ett "psykfall" går hos psykolog eller psykiatriker under någon tid, har någon diagnos som denne medicineras för. Det finns ju de som går hos psykologer i mer eller mindre förebyggande syfte om de har yrken var de får se eller höra mycket skit såklart (många psykologer går själv i terapi).

Varför denna tvångsmässiga ometikettering av normala språkliga innebörder?

Jag har inte sett några dokument där Lotta diagnostiserats som "psykfall". Om du har det, så är bevisbördan din.
Citera
2017-01-20, 11:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror att kanske du och flera är gärna är generösa med allas våra pengar.
Som ett slags "samhället ansvarar för allt och ingen har ansvar för något".

Vi har inte skattepengar att ta hand om vuxna människor som inte lyssnar på förnuftiga argument.
De är fria individer att göra precis vad de vill - men också själva ta ansvar för vad de gör och inte låta oss andra stå för kostnaderna för deras misstag. Om och om igen.

Lotta var inte i trängande behov av Martin, han försörjde henne inte, det var inte hans bostad, han var inte pappan till hennes barn eller ens en någon invecklad arbetsgivar/kompisrelation. Hon hade absolut ingen anledning att för sin dagliga existens inleda eller fortsätta med Martin.
Det var ren lek - kärlekslek om man vill.

Du och några andra försöker bortförklara det med att:

1. det först inte hade hänt för de hade ingen relation,
2. om de hade en relation så var hon mest rädd
3. om hon inte var mest rädd så kände hon inte till hans historik
4. om hon inte var mest rädd o visste vem han var, berodde det på hade han förvridit huvudet på henne
5. om han inte förvridit hennes huvud utan hon verkligen själv hade valt det - berodde på att hon var psykiskt i dåligt skick, snurrig och ändå inte ansvarig.

När kommer punkt 6. - att hennes vuxna omdöme brast, att hon valde detta själv.
Den enda punkten som stämmer med uppgifterna i Fup och domarna.

Vi andra vill inte betala för att någon ska låtsas vara sjuk och leva på oss. Vi vill inte betala för att polisen lägger ner en massa tid på någon som varken vill bidra till att GM grips eller vill fullfölja med att vittna, utan sannolikt endast ville hämnas på honom för att han hade en ny. Eller pratar om kvinnoskyddsboende - men samtidigt stämmer träff med GM.

Inga 5 miljarder för att kvinnor eller män inte förstår sitt eget bästa och ljuger till myndigheterna.

Lägg resurserer på gamla som svälter, cancersjuka eller på att polisen tar hand om brottslingar och utreder brott bättre. På de människor som blir utsatta för allvarlig misshandel och vill stå fast vid det - inte velar fram och tillbaka för att de inte vill avsluta en kärleksrelation som skadar dem.

Det spelar ingen roll vilka bevekelsegrunder Lotta hade - hon gjorde fel!
Och samhället erbjöd henne väldigt mycket stöd och hjälp som hon inte ville ha.

Kvinnor som Lotta måste ta eget ansvar för sina beslut - de ska inte mördas - men vi kan inte hjälpa dem utan att de själva vill.
Till att utreda hur man ska kunna hjälpa någon som inte vill ha hjälp borde vi inte avsätta 5 miljarder.

Jag har aldrig påstått att de inte hade en relation.
Inte heller har jag sagt något om hennes vetskap om Martins historik.
Punkt 4 och 5 handlar om hur kvinnor/män agerar i en destruktiv relation, något du och sno inte vet någonting om, och därför går våra åsikter isär.

Tydligen retar du dig mest på pengarna, vilket du får ta med berörd politiker.
Sno, retar sig på att media m.fl. "ljuger".
Inget, har med brottet att göra. Skapa nya trådar för de diskussionerna, är mitt råd till er. Men ni tar väl inte emot råd, det ni pysslar med är ju att ge råd.
Citera
2017-01-20, 11:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Du måste väl förstå att ingen kalkylerade med mord? Mord är väldigt ovanligt. Du låter sjukt nog nästan avundsjuk på att hon mådde så dåligt att hon sjukskrevs? Vården kan inte hux flux tvinga en kvinna ur en destruktiv relation, det är en process som pågår, precis som en destruktiv relation är en process som utvecklas över tid.

Sedan kan du inte sitta och bestämma att anhöriga och andra inte "kan bli chockade", vem blir inte chockad av ett MORD? Låter på dig som att alla borde varit förberedda på mord, det absolut ovanligaste, grövsta brottet och att du menar att folk kan välja att inte bli chockade.

Din människokännedom är pinsamt begränsad.

Men du menar att man kan "kalkylera med att bli misshandlad".?
Frågan är väl inte bara varför Lotta fortsatte tills hon dog - utan att hon faktiskt fortsatte under 15 tillfällen med misshandel På 4 månader.
Det behövs ingen lång process för att förstå att det gör ont och är helt fel att bli utsatt nästan direkt för detta av en ny karl.
Senast redigerad av Solglittret 2017-01-20 kl. 12:25.
Citera
2017-01-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Länken är trasig.
Men utifrån dina citat så är det inte Camillas, utan medias uppgifter som inte stämmer med förundersökningen. Sedan när, ska man lita på media? De vinklar väl lite hur de vill.

Andra citatet förstår jag inte. Ska man lita på media eller inte, de har ju redan konstaterat att uppgifterna skiljer sig åt. Att Martin inte kände till anmälan eller att den tagits tillbaka har inget att göra med om hon var rädd eller inte.

Medias uppgifter stämmer inte, ändå en länk från media?!

Det är Camilla som är den "nära anhörig" som har matat media med felaktiga uppgifter som de sen citerar i sina artiklar.

Och det var Camilla som direkt uttalade sig i samma länk att hon INTE höll med med kammaråklagaren. Enligt henne hade hon rätt - och åklagaren fel.

Men å andra sidan om nu Camillas inställning är den att hon skiter i det som har kommit upp i förundersökningen då kan hon ju aldrig ha fel.. Hon har sin ÅSIKT och det hon TROR och resten är egalt för henne.

Hon kan gärna behålla sin åsikt men felet är när tidningarna sen citerar henne och dessa citat får stå oemotsagda.

Därför anser jag att det var toppen när kammaråklagaren äntligen tog bladet från munnen.

Sveriges riksdag ska inte återigen matas med en felaktig bild av ett typexempel - som inte stämmer med verkligheten..
Citera
2017-01-20, 11:49
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att de inte hade en relation.
Inte heller har jag sagt något om hennes vetskap om Martins historik.
Punkt 4 och 5 handlar om hur kvinnor/män agerar i en destruktiv relation, något du och sno inte vet någonting om, och därför går våra åsikter isär.

Tydligen retar du dig mest på pengarna, vilket du får ta med berörd politiker.
Sno, retar sig på att media m.fl. "ljuger".
Inget, har med brottet att göra. Skapa nya trådar för de diskussionerna, är mitt råd till er. Men ni tar väl inte emot råd, det ni pysslar med är ju att ge råd.

Men om man nu redan i förväg VET att mannen är en dömd kvinnomisshandlare då handlar det inte längre om hur man agerar I en destruktiv relation. Utan varför vissa kvinnor med tvång SÖKER sig i destruktiva relationer och sen agerar offer.
Citera
2017-01-20, 11:52
Medlem
Citat:
Jag har inte sett några dokument där Lotta diagnostiserats som "psykfall". Om du har det, så är bevisbördan din.

Har du sett några andra dokument där någon överhuvudtaget diagnosticeras som "psykfall"?
Citera
2017-01-20, 11:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är Camilla som är den "nära anhörig" som har matat media med felaktiga uppgifter som de sen citerar i sina artiklar.

Och det var Camilla som direkt uttalade sig i samma länk att hon INTE höll med med kammaråklagaren. Enligt henne hade hon rätt - och åklagaren fel.

Men å andra sidan om nu Camillas inställning är den att hon skiter i det som har kommit upp i förundersökningen då kan hon ju aldrig ha fel.. Hon har sin ÅSIKT och det hon TROR och resten är egalt för henne.

Hon kan gärna behålla sin åsikt men felet är när tidningarna sen citerar henne och dessa citat får stå oemotsagda.

Därför anser jag att det var toppen när kammaråklagaren äntligen tog bladet från munnen.

Sveriges riksdag ska inte återigen matas med en felaktig bild av ett typexempel - som inte stämmer med verkligheten..

Men då så. Då förstår jag ännu mindre varför du sitter och gnäller här i tråden.

Vad Camilla och/eller andra anhöriga gör eller inte, behöver inte du bry dig om.
Citera
2017-01-20, 11:56
Avslutad
Citat:
Men om man nu redan i förväg VET att mannen är en dömd kvinnomisshandlare då handlar det inte längre om hur man agerar I en destruktiv relation. Utan varför vissa kvinnor med tvång SÖKER sig i destruktiva relationer och sen agerar offer.

Så Lotta tvingade sig på Martin nu?
Citat:
Har du sett några andra dokument där någon överhuvudtaget diagnosticeras som "psykfall"?

"Psykfall" är din definition på Lotta, du bör då kunna verifiera den på något sätt, kan jag tycka.
Citera
2017-01-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Du måste väl förstå att ingen kalkylerade med mord? Mord är väldigt ovanligt. Du låter sjukt nog nästan avundsjuk på att hon mådde så dåligt att hon sjukskrevs? Vården kan inte hux flux tvinga en kvinna ur en destruktiv relation, det är en process som pågår, precis som en destruktiv relation är en process som utvecklas över tid.

Sedan kan du inte sitta och bestämma att anhöriga och andra inte "kan bli chockade", vem blir inte chockad av ett MORD? Låter på dig som att alla borde varit förberedda på mord, det absolut ovanligaste, grövsta brottet och att du menar att folk kan välja att inte bli chockade.

Din människokännedom är pinsamt begränsad.

Antingen har man den åsikten att varje vuxen människa måste själv få välja sitt umgänge - oavsett om relationen är destruktiv och en fara för ens hälsa – och även ansvara för konsekvenserna av sina beslut.

Eller sen har man en annan åsikt och anser att samhället kan satsa pengar på dessa individer – men inte helt utan motkrav.

Precis som knarkare inte får hjälp med sitt knarkande ifall de fortsätter mett sitt missbruk.

Prosessen för att bli av med sitt beroende - som man kunde se I den engelska dokumentären - kan betyda en period på ett decennium eller längre. Vissa blir aldrig botade.

Det finns inget hinder varför man inte skulle kunna döma dessa par till ömsesidiga besöksförbud med fotboja på båda tills “faran är över”.
Senast redigerad av sno 2017-01-20 kl. 12:10.
Citera
2017-01-20, 12:05
Medlem
Citat:
"Psykfall" är din definition på Lotta, du bör då kunna verifiera den på något sätt, kan jag tycka.

Sno:

Citat:
Utan varför vissa kvinnor med tvång SÖKER sig i destruktiva relationer och sen agerar offer.

Pripps3.5:
Citat:

Det finns stora brister i din slutledningsförmåga..
Citera
2017-01-20, 12:19
Avslutad
Citat:
Sno:

Pripps3.5:

Det finns stora brister i din slutledningsförmåga..

Korrekt citat från Sno: "Men om man nu redan i förväg VET att mannen är en dömd kvinnomisshandlare då handlar det inte längre om hur man agerar I en destruktiv relation. Utan varför vissa kvinnor med tvång SÖKER sig i destruktiva relationer och sen agerar offer".

Oavsett, VAD har det med fallet att göra?
Citera
2017-01-20, 12:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Hon fick väl förskrivning på sådant som klassas som psykofarmaka och gick hos psykolog någon tid?

Jag vet inte vad för verklighet du lever i men även psykiatriker och psykologer har väl inget problem med att tala om dessa som psykfall även om diagnosen är depression, ångest eller något annat.

Det är samma som med drickande och knarkande. Alla som dricker och knarkar är inte och blir inte alkoholister eller narkomaner, men dricker de och knarkar ibland så gör de ju det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in