Citat:
Ursprungligen postat av
Dekorima
Rättsskydd och rättssäkerhet hindrar väl inte människor från att tänka själva?
Jag får snarare vända mig till ett land där kvinnor är högre stående och själva kan göra en omvärldsbedömning istället för att endast förlita sig på staten då man själv begår uppenbara misstag.
Dessbättre hade majoriteten av svenska kvinnor ratat Martin och hans kriminella liv från första början. Hade du själv valt att bli ihop med Martin?
IQ svarar på din fråga och det är nej. Ändå kan jag inte fördöma Lotta. Varför? Hon sökte inte själv upp honom, utan gick med i en träningsgrupp. Det var där GM fann henne. Så vad ska du och dina kumpaner Sno, brädgården och solglitter hävda? Gå inte med i facebookgrupper? Du vet, risken är stor att du träffar på en manipulatör som dödar dig om du har riktig otur.
Ja, det var otur för Lotta att GM fattade tycke för henne och att hon såg något hos GM, glimtvis. Under hela relationen var hon osäker på relationen, hon kämpade med Gms korta stubin. Det finns många därute som har kort stubin och många som lever i rädsla för sina närstående. Jag tror inte att vi kan låsa in dem alla, men absolut, lämna. Om ni kan. Så lätt är det inte. Jag är ödmjuk inför det, till skillnad från andra. Det är liv som levs. Är några sekunders fara så illa att det krävs flykt eller går det att titta på de andra timmarna på dygnet när livet levs som vanligt? Det är inte bara krimfångar som mördar. Det kan även helt vanliga individer göra, om de har kort stubin och dålig impulskontroll, kombinerat med alkohol, droger och sjukdom.
Ska vi utestänga alla sjuka, alkoholister med mera under rehab från kontakt med omvärlden? Vem kan rehabbas när blir det allvarligt? Klart att BO borde ha lämnat, men hon klarade det inte. Jag klandrar henne inte. Jag är sorgsen inför det faktum att en människa inte klarar av detta i det läge hon var. Ingen kan sätta sig in i helt och hållet hur hennes liv varit, men lögnaktiga med mera är alla. Dagligen! Det är bara psykopater som är sugna på noll lögner hos individer och som stör sig på att folk kör vita lögner. Det är otroligt vanligt att ljuga om relationer där det inte är klara papper på vad som gäller, där känslorna är ambivalenta.
Det är ingen stor grej. Alla berättar
när de vill och vet vad de känner.
Det är bara Martintyper som Sno och några till som kräver 100 procent ärlighet, annars kan personen gå och dö.
För övrigt är det orättvist att inte alla har ett liv fullt av kärlek, tillit och framtidshopp. Det är inte ett dugg orättvist att några "utnyttjar systemet" med sjukskrivningar och stöd, fast de inte klarar av att ta emot det. Det är därför vi har skyddssystem, de finns där oavsett vem du är och vad du klarar. Ibland är stödet villkorat och så fungerar skyddsboenden.
Det saknas alltså inte krav. Du får inte ha kontakt med ditt ex där, av naturliga skäl. Det villkoret kan för all del göra att några tvekar på att ta sig till räddning, då de är inne i ett spel av hot och manipulation. Om personen flyr kan det vara tändvätska för någon som dessutom har hotat släktingar.
Lyssna på Lottas storasyster. Att hon ens orkat skriva här tyder på en enorm styrka. Inte alla hade klarat det, och dessutom bli hoppad på av vissa nick. Det bevisar att nicken är psykopater och tyvärr, de behöver inte vara frikopplade från samhället. De kör sina egna race.
Detta är en mycket svår fråga, och allvarlig. Finns inte plats för skratt, hån eller fördömanden.