2017-01-18, 15:17
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Åter igen. BRÅ ska bidraga till att förebygga brott. För att förebygga brott är det väl bra med statistik som åskådliggör var det är angeläget att sätta in resurserna?

Motsätter mig inte ny statistik men kan bara undra följande, man hade alltså statistik från 1996 där invandrare var överrepresenterade, 2005 var de fortfarande överrepresenterade även om man hade försökt blanda bort korten. Hur kan det komma sig?

Plus att enligt BRÅ är den gamla statistiken fortfarande aktuell, dvs invandrarna är i majoritet men vad händer? Verkar som det förebyggande arbetet inte hjälper eller inte är tillräckligt.

Kommer förmodligen bli samma sak med en ny studie, man kommer bara konstatera att inte mycket har förändrats och inget kommer ske p.g.a. att ingen jävel är beredd att kavla upp skjortärmarna och ta tag i skiten.
Senast redigerad av sajebis 2017-01-18 kl. 16:00.
Citera
2017-01-18, 15:20
Medlem
Citat:
Kanske för att du inte besvarade min initiala fråga.

Min fråga var om du inte kan se att det finns en poäng i att föra den här typen av statistik? Det utgick från ditt uttalande. "Jag kan inte se att det spelar någon roll varifrån man kommer. I Sverige har vi lagar som ska följas och de gäller alla oavsett om man kommer ifrån Afghanistan eller om man är Sverigedemokrat."

Jag tog då som exempel forskning av Statens väg- & transportforskningsinstitut.
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Jag upprepar således min fråga KAN det inte vara befogat att titta på varifrån man kommer när man ska motverka vissa negativa samhällsföreteelser? Ja, eller nej.

Det här var mitt svar. Ett svar där jag nu för tydlighetens skull vill påpeka att jag inte motsäger dig. Men att jag i dagsläget inte fattar varför det ska vara nödvändigt. Om det är nödvändigt eller inte kan ju bara de som i slutänden ska åtgärda problemen ha svaret på. "Man anser att man har den statistik som behövs. Ex. Man har sett att invandrare ifrån vissa länder inte förstår ex kvinnans ställning i det svenska samhället. Man har därför börjat informera alla invandrare vilka skrivna och oskrivna regler som gäller. Jag kan inte se någon anledning till varför jag måste veta om det är 5 eller 500 det gäller. Det är möjligt att det kommer att visa sig i ett senare skede att någon liknande information behövs och då får man väl ta fram ny statistik när den situationen uppstår (om den gör det)."
Senast redigerad av zetax 2017-01-18 kl. 15:25.
Citera
2017-01-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Motsätter mig inte ny statistik men kan bara undra följande, man hade alltså statistik från 1996 där invandrare var överrepresenterade, 2005 var de fortfarande överrepresenterade även om man hade försökt blanda bort korten. Hur kan det komma sig?

Plus att enligt BRÅ är den gamla statistiken fortfarande aktuell, dvs invandrarna är i majoritet men vad händer? Verkar som det förebyggande arbetet inte hjälper eller är tillräckligt.

Kommer förmodligen bli samma sak med en ny studie, man kommer bara konstatera att inte mycket har förändrats och inget kommer ske p.g.a. att ingen jävel är beredd att kavla upp skjortärmarna och ta tag i skiten.

Precis. Här finns huvudproblemet – roten till alla problem tror jag. Våra politiker och offentliga verksamheter är dysfunktionella i stora stycken.

Jag vågar påstå att flyktingkrisen INTE är orsaken till problemen. Flyktingkrisen är bara en konsekvens av ett dysfunktionellt samhälle. Det är alltså mycket djupgående problem – det är inte konstigt att de ansvariga springer och gömmer sig. De vet inte vad de ska göra. De är som små barn och nu har barnen förstått att de har varit dumma.
Citera
2017-01-18, 15:29
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
Det här var mitt svar. Ett svar där jag nu för tydlighetens skull vill påpeka att jag inte motsäger dig. Men att jag i dagsläget inte fattar varför det ska vara nödvändigt. Om det är nödvändigt eller inte kan ju bara de som i slutänden ska åtgärda problemen ha svaret på. "Man anser att man har den statistik som behövs. Ex. Man har sett att invandrare ifrån vissa länder inte förstår ex kvinnans ställning i det svenska samhället. Man har därför börjat informera alla invandrare vilka skrivna och oskrivna regler som gäller. Jag kan inte se någon anledning till varför jag måste veta om det är 5 eller 500 det gäller. Det är möjligt att det kommer att visa sig i ett senare skede att någon liknande information behövs och då får man väl ta fram ny statistik när den situationen uppstår (om den gör det)."
Men jag undrar om du motsätter dig statistiken som sådan vilket ditt initiala inlägg gav.

Jag frågade dig:
Citat:
Anser du att BRÅ bör följa upp studierna från 1996 och 2005 med en ny?
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki

Du svarade mig (min fetning):
Citat:
Nej det tycker jag inte. Jag kan inte se att det spelar någon roll varifrån man kommer. I Sverige har vi lagar som ska följas och de gäller alla oavsett om man kommer ifrån Afghanistan eller om man är Sverigedemokrat. Jag lyssnar med båda öronen men har ännu inte hört någon framföra en klok åsikt som kan få mig att ändra åsikt.

Nu hänvisar du till att diverse auktoriteter säger att det inte behövs men jag undrar om benägenheten att hänvisa till dessa vilar på ideologisk grund - du vill helt enkelt inte ha den här typen av statistik.

Har jag fel i det?
Senast redigerad av Tinuviel 2017-01-18 kl. 15:37.
Citera
2017-01-18, 15:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
"Jag kan inte se någon anledning till varför jag måste veta om det är 5 eller 500 det gäller."

Det är väl självklart att man vill veta om det är t.ex 5 av 1000 eller 500 av 1000 som det gäller?

Samhällets resurser är begränsade. Man måste prioritera var man sätter in resurserna. 500 av 1000 innebär att det är mycket allvarligt och man måste prioritera detta mycket högt. 5 av 1000 innebär att man kan minska prioriteten.

Sedan kan man forska vidare. 500 av 1000 är många. Men finns det någon gemensam nämnare mellan dessa 500? Ålder? Land? Kan man selektera ytterligare?

Om man kan det så kan man använda resurserna mycket effektivare.

Kunskap är alltid bra. Man har aldrig för mycket kunskap. Det är bara religiösa som tror motsatsen.
Citera
2017-01-18, 15:36
Avslutad
Citat:

Tack samhällsreservern för att ni klurar ut hur en dator fungerar och tar er till flashback.

Som svar på när man behöver statistik eller inte är det sonika följande: hur vet du vad dina insatser har för verkan utan att följa resultatet? Hur vet du hur situationen ser ut och förändras om du inte följer den? Varför inte en årlig rapport mer detaljrik? Vi har ju ett växande brottsproblem, nu krävs mer data än någonsin.

I tillägg, det är ju inte svårt att sammanställa sån här statistik, en kostnadsfråga är det inte, det är helt enkelt för att mörka för svenska folket. I övrigt för vi statistik för allt så vi kan följa utveckling och sätta in åtgärder eller avveckla åtgärder som är insatta i brist på resultat.

Att statistiken ej förs fram och sammanställs är enbart av propagandaskäl som propagandaministeriet krävt. I Sverige har vi mindre tilltro på media än vad dom har i Kina, med all rätt.

Jag undrar om du är anställd av staten för att sitta här och skriva dessa inlägg, man börjar ju undra. Du kan ju inte vara så dum som du framstår.
Citera
2017-01-18, 15:40
Medlem
Även om man vet ATT invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, kan det också vara intressant att veta HUR MYCKET överrepresenterade de är. Det är ofta det som är vitsen med att föra statistik - att man genom att kontinuerligt mäta en företeelse kan se vilka effekter olika åtgärder har på denna företeelse över tid.

Exempelvis skulle man kunna se hur brottsligheten varierar i takt med mängden invandrare, och beroende på vilket land invandrarna kommer från. Jerzy Sarniecki påstod att det inte fanns något samband överhuvudtaget mellan ökad invandring och ökad invandringsrelaterad brottslighet. Det är ett påstående som Jerzy Sarniecki inte har något som helst belägg för - han bara tycker och tror - och därför skulle det vara bra med statistik som följer upp HUR MYCKET överrepresenterade invandrare är i brottsstatistiken idag jämfört med exempelvis 2005.
Citera
2017-01-18, 15:40
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Visst, det kan säkert behövas ny statistik, har absolut inget emot det. Men det verkar på många här som att ny statistik skulle vara mirakelkuren för att få bukt med alla mord, våldtäkter, skottlossningar och allt annat asocialt beteende i samhället.

Ett första steg är det. Men sedan måste innehållet analyseras och rätt åtgärder sättas in. I bla DK jobbar de så. Men det kan ju å andra sidan innebära att man måste erkänna tidigare misstag och i värsta fall ställas till svars för dem. Tror inte det är något som det politiska toppskiktet är sugna på. Då är det bättre att blunda och gasa
Citera
2017-01-18, 15:55
Medlem
Citat:
Men jag undrar om du motsätter dig statistiken som sådan vilket ditt initiala inlägg gav.

Jag frågade dig:

Du svarade mig (min fetning):

Nu hänvisar du till att diverse auktoriteter säger att det inte behövs men jag undrar om benägenheten att hänvisa till dessa vilar på ideologisk grund - du vill helt enkelt inte ha den här typen av statistik.

Har jag fel i det?

Jag ser ingen anledning att skapa den statistiken överhuvudtaget i dagsläget. Man har gjort den en gång och den förändrade inte världen. Den nytta som den gjorde var att det visade sig att den inte gjorde någon nytta. En sån här statistik kan skapa mer problem än vad den rättar till. I ditt exempel så behöver man inget exakt antal för att förebygga. Det är min grundsyn för tillfället och den består till någon kan ge mig ett exempel där en sådan sammanräkning verkligen skulle behövas.
Citera
2017-01-18, 15:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Varför inte en årlig rapport mer detaljrik? Vi har ju ett växande brottsproblem, nu krävs mer data än någonsin.

I tillägg, det är ju inte svårt att sammanställa sån här statistik, en kostnadsfråga är det inte, det är helt enkelt för att mörka för svenska folket. I övrigt för vi statistik för allt så vi kan följa utveckling och sätta in åtgärder eller avveckla åtgärder som är insatta i brist på resultat.

BRÅ tar ju fram och publicerar en oerhört detaljerad statistik annars:

http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik.html

Även årlig statistik. Här finns t.ex statistik om antal anmälda brott, år för år, för olika brottstyper. Allting med en stor detaljrikedom:

http://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/statistik/anmalda-brott.html

Det finns inget rationellt sakligt skäl att utelämna just en specifik parameter, samtidigt som man har med en mängd andra, om denna parameter är ungefär lika lätt att få fram.

En del säger "vad ska man med informationen till?". Men det kan man ju säga om om mycket annat på BRÅ:s statistikdatabas också. Och uppenbart så har inte det argumentet stoppat BRÅ i dessa sammanhang.

Etnicitet är ju inte en obetydligt parameter utan en väldigt stor och viktig parameter. Problemen i våra sk "utsatta områden" beror till 90% på att det bor folk från vissa specifika delar av världen där.

Så nej. Det finns inga rationella sakliga skäl till att utelämna denna informationen. Detta har 100 procent med politik att göra. Detta tror jag att nästan alla vet, men alla vågar inte erkänna det öppet.
Citera
2017-01-18, 15:59
Medlem
Jag har skrivit till SVT och bett dom göra en uppföljning av Morgan Johanssons lögner om att socioekonomiska faktorer skulle förklara överrepresentationen. Har såklart inte fått något svar så hade varit bra om fler kunde skicka krav på detta. Med bifogad undersökning från danmark.

http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=20704&sid=indv2016

Sida 84 och 85 är mest intressant och bevisar att Morgan Johansson (även Sarnecki) stått och blåljugit utan minsta konsekvens. Detta är allvarligt och att minst betrakta som att man medvetet försöker dölja en obekväm sanning för medborgarna.

Så snälla skicka ett mail till SVT om att detta måste redovisas.
Citera
2017-01-18, 16:11
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag ser ingen anledning att skapa den statistiken överhuvudtaget i dagsläget.

Fast det där kan man säga om 90 procent av all statistik på BRÅ:s webbsajt också.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik.html

Vad ska man med alla denna info till? Men ändå finns den där.

Annars kan Alice Bah Kuhnke förklara för dig varför statistik är så viktigt:

https://www.youtube.com/watch?v=jWiKAP0V6lQ

Citat:
Man har gjort den en gång och den förändrade inte världen. Den nytta som den gjorde var att det visade sig att den inte gjorde någon nytta.

Det politiska landskapet är i ständig förändring. De kommande åren kanske statistiken kommer till stor nytta.

Det är dock inget som du kan veta.

Citat:
Det är min grundsyn för tillfället och den består till någon kan ge mig ett exempel där en sådan sammanräkning verkligen skulle behövas.

Du har ju redan fått en mängd exempel här:

Citat:
Det finns många bra skäl i denna tråd. Men du väljer att blunda. Här finns i alla några bra skäl:

- Den senaste BRÅ-rapporten som visade på kopplingen mellan brottstyp och ursprungsland är från 1996 och täcker åren 1985-1989. Med andra är så är den oerhört gammal. Datan är runt 30 år gammal. Därför behövs en ny rapport som speglar dagens Sverige bättre.

- Antal utanförskapsområden i Sverige har växt från ett par enstaka till över 150 st. Hur har det påverkar brottsligheten? Vilka grupper där begår brott? Detta bör vi få fakta om.

- Vi har många asylsökande i Sverige. Hur stor andel av brottsligheten står de för? Hur mycket minskar brotten om vi minskar dem kraftigt?

- Vi har många östeuropeiska romer i Sverige. Vilka typer av brott gör de? Hur stor andel av t.ex åldringsrånen utför de?

- Sexualbrotten har fördubblats i Sverige på 3 år enligt BRÅ. Vilka är gärningsmännen bakom ökningen? Asylsökande? Invandrare från MENA, Afrika och Centralasien? Svenskar?

- En del icke-västliga invandrare har funnits väldigt länge i Sverige. Hur har deras brottslighet ändrats med tiden. Sjunkit? Om så är fallet, hur mycket?

- Det finns idag många andra generationens icke-västliga invandrare (barn till icke-västliga invandrare) i Sverige. Hur ser deras brottslighet ut i Sverige? Per land? Har folk med en viss härstamning lyckats bättre än andra?

Det finns många frågetecken som inte besvaras av de äldre BRÅ-rapporterna men som kan besvaras av en ny BRÅ-rapport.

https://www.flashback.org/sp59639105
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in