2017-01-17, 18:03
Medlem
Mooons avatar
Nu har jag inte artikeln uppe men hon hade företagshälsovården med sig bland annat som styrkte henne. Inte heller står att någon tyckte att hon ljög om kommentarerna, så exemplen hon tog upp får man allt förutsätta att de stämmer. Frågan är väl om det ska anses som mobbing att bli kallad "hora" och det andra hon råkade ut för eller att det inte är det.

Det är tyvärr inte ovanligt att kvinnor blir utsatta på så kallade manliga arbetsplatser. Att hon stod ut i tio år var väl för att hon hoppades att de skulle ge sig till slut och se henne som en del i teamet. Det är verkligen att förlora hur hon än gjorde. Slutade hon genast skulle hon bli kallad prinsessa och feg som inte stod ut och stod hon ut blev hon ifrågasatt för det.

Citat:
Ursprungligen postat av asamera
Märkligt att det tar 10 år för någon att uppmärksamma.

Varför utgår du från att allt som den här tjejen säger är sant?
Citera
2017-01-17, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Nu har jag inte artikeln uppe men hon hade företagshälsovården med sig bland annat som styrkte henne. Inte heller står att någon tyckte att hon ljög om kommentarerna, så exemplen hon tog upp får man allt förutsätta att de stämmer. Frågan är väl om det ska anses som mobbing att bli kallad "hora" och det andra hon råkade ut för eller att det inte är det.

Det är tyvärr inte ovanligt att kvinnor blir utsatta på så kallade manliga arbetsplatser. Att hon stod ut i tio år var väl för att hon hoppades att de skulle ge sig till slut och se henne som en del i teamet. Det är verkligen att förlora hur hon än gjorde. Slutade hon genast skulle hon bli kallad prinsessa och feg som inte stod ut och stod hon ut blev hon ifrågasatt för det.

Men jösses. Varför tänker ni kvinnor så opraktiskt? Antingen får man det att fungera, eller också ägnar man sig åt något annat som man kan få att fungera. Inte sjutton väntar man i tio år beroende på hur folk ... "ser henne"??? Vad i hela...??
Citera
2017-01-17, 18:33
Medlem
Mooons avatar
Vissa biter ihop, står ut och hoppas att få respekt för detta. Tydligen var det vad hon gjorde. Det fungerar många gånger men tydligen inte här. Annars är det en "manlig" inställning till att möta problem så varför är det så fel när hon gör likadant? Man kan också tänka sig att det var bättre och sämre perioder ... men det vet vi ju inte.

Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Men jösses. Varför tänker ni kvinnor så opraktiskt? Antingen får man det att fungera, eller också ägnar man sig åt något annat som man kan få att fungera. Inte sjutton väntar man i tio år beroende på hur folk ... "ser henne"??? Vad i hela...??
Citera
2017-01-17, 19:06
Medlem
asameras avatar
Citat:

Nej, hon hade en överläkare på arbets- och miljömedicin i Östergötland med sig. Läser du ens artikeln? Och vad säger att han inte har sina egna specifika mål med att göra den bedömning som han har gjort. Otroligt märkligt att du bara lyssnar på ena sidan (antagligen för att du själv är kvinna) och bryr dig inte ett skit om andra sidan. Det behöver inte vara fråga om att ljuga. Som kvinna kan man tolka saker på ett visst sätt som inte alls har samma betydelse för män. Detta tycks du inte alls förstå. Här ska inte förutsättas absolut ingenting om att något stämmer. Extremt märkligt resonemang. Så om det inte är så att de hon uppger stämmer, vad tycker du då ska bli konsekvenserna?

Citat:
Det är tyvärr inte ovanligt att kvinnor blir utsatta på så kallade manliga arbetsplatser.

Om man inte klarar av att hantera män, då bör man tänka på om man faktiskt platsar på den arbetsplats som man har valt. Tycker du kanske att vi ska byta ut alla män som arbetar inom brandkåren och ersätta de med kvinnor bara för att Anna ska trivas bättre? En feministbrandkår kanske som agerar dubbelt så långsamt? Patetiska svenska kvinnor. Var förbannat glada över istället att ni har män i er omgivning!!

Citat:
Att hon stod ut i tio år var väl för att hon hoppades att de skulle ge sig till slut och se henne som en del i teamet. Det är verkligen att förlora hur hon än gjorde.

Väl, väl och väl. Fullständigt bullshit. Om hennes situation var så otroligt bedrövlig som hon beskriver i artikeln då finns det andra alternativ, som att byta jobb!! Att gråta ut efter 10 år blir fruktansvärt löjligt.

Citat:
Slutade hon genast skulle hon bli kallad prinsessa och feg som inte stod ut och stod hon ut blev hon ifrågasatt för det.

Dina jämförelser är absurda. Så om en nyrekryterad soldat ansluter sig till kriget i Syrien och efter 3 månader känner att det var lite väl hårda tag och att riskera livet var och varannan dag blir inte hållbart i längden...då väntar han eller hon i 10 år istället för att sluta genast, bara för att han eller hon är rädd att bli kallad prinsessa eller feg? Tänk efter innan du skriver.
Citera
2017-01-17, 19:21
Medlem
Mooons avatar
Menar du att kvinnor och män tolkar det olika när en arbetskamrat blir kallad "hora"? Vettiga människor accepterar inte sådant. De flesta människor på arbetsplatser är helt ok arbetskamrater. Men bra arbetskamrater kallar inte kvinnor hora eller kommenterar deras bröst. Så vad menar du med "inte klarar av att hantera män"? Menar du att alla män på arbetsplatser uppför sig så?

Vi ser uppenbart helt olika på detta. Vad hon än gjort så hade hon enligt dig gjort fel. Därför är det viktigt att detta lyfts och att frågan uppmärksammas. Det är en dålig arbetsledning som tillåtit detta.

Citat:
Ursprungligen postat av asamera
Nej, hon hade en överläkare på arbets- och miljömedicin i Östergötland med sig. Läser du ens artikeln? Och vad säger att han inte har sina egna specifika mål med att göra den bedömning som han har gjort. Otroligt märkligt att du bara lyssnar på ena sidan (antagligen för att du själv är kvinna) och bryr dig inte ett skit om andra sidan. Det behöver inte vara fråga om att ljuga. Som kvinna kan man tolka saker på ett visst sätt som inte alls har samma betydelse för män. Detta tycks du inte alls förstå. Här ska inte förutsättas absolut ingenting om att något stämmer. Extremt märkligt resonemang. Så om det inte är så att de hon uppger stämmer, vad tycker du då ska bli konsekvenserna?

Om man inte klarar av att hantera män, då bör man tänka på om man faktiskt platsar på den arbetsplats som man har valt. Tycker du kanske att vi ska byta ut alla män som arbetar inom brandkåren och ersätta de med kvinnor bara för att Anna ska trivas bättre? En feministbrandkår kanske som agerar dubbelt så långsamt? Patetiska svenska kvinnor. Var förbannat glada över istället att ni har män i er omgivning!!

Väl, väl och väl. Fullständigt bullshit. Om hennes situation var så otroligt bedrövlig som hon beskriver i artikeln då finns det andra alternativ, som att byta jobb!! Att gråta ut efter 10 år blir fruktansvärt löjligt.

Dina jämförelser är absurda. Så om en nyrekryterad soldat ansluter sig till kriget i Syrien och efter 3 månader känner att det var lite väl hårda tag och att riskera livet var och varannan dag blir inte hållbart i längden...då väntar han eller hon i 10 år istället för att sluta genast, bara för att han eller hon är rädd att bli kallad prinsessa eller feg? Tänk efter innan du skriver.
Citera
2017-01-17, 20:24
Medlem
asameras avatar
Citat:
Menar du att kvinnor och män tolkar det olika när en arbetskamrat blir kallad "hora"? Vettiga människor accepterar inte sådant. De flesta människor på arbetsplatser är helt ok arbetskamrater. Men bra arbetskamrater kallar inte kvinnor hora eller kommenterar deras bröst. Så vad menar du med "inte klarar av att hantera män"? Menar du att alla män på arbetsplatser uppför sig så?

Vi ser uppenbart helt olika på detta. Vad hon än gjort så hade hon enligt dig gjort fel. Därför är det viktigt att detta lyfts och att frågan uppmärksammas. Det är en dålig arbetsledning som tillåtit detta.

Citat:
Menar du att kvinnor och män tolkar det olika när en arbetskamrat blir kallad "hora"?

Oj, så mycket ditt tankesätt är färgat. 1. Vad är det som säger att Anna talar sanning? 2. Vad får dig att vara 100% säker på att hon inte har missuppfattat. Det skulle kunna vara så att de manliga kollegorna i själva verket pratade om någon annan kvinna så helt plötsligt dök Anna upp och hörde ett ord utan att ha förmåga att placera det i rätt sammanhang. 3. Hur kan du veta att Anna inte är en överkänslig person som förstorar saker som hon hör?
Du är enormt färgad i hela ditt tankesätt.

Ja, om en man skulle kalla en annan man för hora då skulle det förmodligen vara ett tecken på att mannen som kallar gillar sin manliga kollega. Män kallar andra män som de är kompisar med för alla möjliga saker. Deal with it!

Citat:
Vettiga människor accepterar inte sådant.

Vettiga människor verkar ha en talang att kunna göra uppenbara feltolkningar. Det inkluderar även dig.

Citat:
Men bra arbetskamrater kallar inte kvinnor hora eller kommenterar deras bröst.

Det är inom brandkåren. Herregud, vad hade du väntat dig? Att alla skulle sitta och ha fruktstund och sedan roliga timmen som på dagis? Vissa arbetsplatser har givetvis en hårdare jargong. Deal with it!

Citat:
Så vad menar du med "inte klarar av att hantera män"? Menar du att alla män på arbetsplatser uppför sig så?

Jag menar att män är olika. Arbetsplatser är också olika. Du verkar vara helt verklighetsfrånvänd.

Citat:
Vi ser uppenbart helt olika på detta.

Givetvis gör vi det. Du utgår subjektivt från att allt en kvinna uppger måste vara 100% sant. Det gör dig inte alls trovärdig. Jag är som man beredd att acceptera att hennes berättelse skulle kunna vara sann men likväl är jag också beredd att acceptera att hennes berättelse eller upplevelse kan mycket väl också vara osann eller att hon feltolkat.

Citat:
Vad hon än gjort så hade hon enligt dig gjort fel. Därför är det viktigt att detta lyfts och att frågan uppmärksammas. Det är en dålig arbetsledning som tillåtit detta.

Nix, om hon hade slutat efter en betydligt kortare tid än 10 år och valt att inte gråta ut i media så hade hon gjort rätt. Fast det beror också självklart på om vad hon uppgett är sant eller osant. Att lyfta saker konstant bara från ena sidan och inte den andra blir urlöjligt. Vi är två kön som bor i Sverige, inte bara ett!!!!! Det borde du själv vara kapabel att inse. Märkligt att du helt avstår ifrån att kommentera det exemplet som jag tog upp. Ja, ja...du är som övriga feminister enormt subjektiv.
Senast redigerad av asamera 2017-01-17 kl. 20:34.
Citera
2017-01-17, 22:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Är det att vara prinsessa att inte vilja bli kallade "hora" på jobbet? Hur resonerar du då?
Fattar inte problemet. Hora är ett ord man häver ur sig när man slagit sin tumme med hammaren eller något annat går emot en. Jag har hört det i över 25 år av och till och nej, det har aldrig känts som att jag behöver ta ett snack med min personliga politiker om förbud mot användandet.

Det är ett ord, hallåå?
Citera
2017-01-18, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Fattar inte problemet. Hora är ett ord man häver ur sig när man slagit sin tumme med hammaren eller något annat går emot en. Jag har hört det i över 25 år av och till och nej, det har aldrig känts som att jag behöver ta ett snack med min personliga politiker om förbud mot användandet.

Det är ett ord, hallåå?

Hora är ett skällsord.
Citera
2017-01-18, 08:37
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Är det att vara prinsessa att inte vilja bli kallade "hora" på jobbet? Hur resonerar du då?

Saken är den, att män har en ganska rå humor gentemot sina manliga kollegor, det är så vi bondar. Dom som jag kan kalla dom fulaste sakerna är också mina närmsta vänner. "Hörru din bög kan du skicka skiftnyckeln", ungefär så. Om en kvinna inte kan hantera det så får hon gott söka sig till en annan arbetsplats. Och enligt min egen erfarenhet av brandmän så är dom bland de mest toleranta och vänligaste människorna man kan tänka sig. Så jag litar inte på kvinnor som gråter ut i media.
Citera
2017-01-18, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Saken är den, att män har en ganska rå humor gentemot sina manliga kollegor, det är så vi bondar. Dom som jag kan kalla dom fulaste sakerna är också mina närmsta vänner. "Hörru din bög kan du skicka skiftnyckeln", ungefär så. Om en kvinna inte kan hantera det så får hon gott söka sig till en annan arbetsplats. Och enligt min egen erfarenhet av brandmän så är dom bland de mest toleranta och vänligaste människorna man kan tänka sig. Så jag litar inte på kvinnor som gråter ut i media.

Så nyanställda på företag ska bara fatta att folk försöker "bonda" med dem när de blir kallade hora, din bög eller får upplysningen om att deras kön inte ska jobba där....intressant.

Vore det inte lite smartare kanske att sluta blanda ihop manlig "bondning" á la bastunivå med generellt arbetslivs krav på vettigt bemötande?

Och din erfarenhet av brandmän gäller ju över alla Sveriges barnmannakårer? brandmän är liksom stöpta i exakt samma form som de du råkat träffat i ditt liv....också intressant.
Citera
2017-01-18, 11:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så nyanställda på företag ska bara fatta att folk försöker "bonda" med dem när de blir kallade hora, din bög eller får upplysningen om att deras kön inte ska jobba där....intressant.

Vore det inte lite smartare kanske att sluta blanda ihop manlig "bondning" á la bastunivå med generellt arbetslivs krav på vettigt bemötande?

Och din erfarenhet av brandmän gäller ju över alla Sveriges barnmannakårer? brandmän är liksom stöpta i exakt samma form som de du råkat träffat i ditt liv....också intressant.

Det är bara att acceptera att det råder en viss jargong på många manliga arbetsplatser, end of story. I de allra flesta fallen så är den här jargongen inte illa menat eller nedsättande. Manlig bondning a la bastunivå sker jämt och ständigt på mansdominerade arbetsplatser, något som män i regel inte har något problem med utan uppskattar och gör faktiskt att man arbetar effektivare som grupp.

Men om en kvinnlig brandman verkligen blir kallad hora på ett nedsättande sätt upprepade gånger eller på annat vis blir genuint illa behandlad, ska det givetvis upphöra. Fast jag är skeptisk till att det verkligen gått till så i just detta fall. Men om det stämmer, så är det sällsynt och hon måste ha haft oturen att hamnat på en station med synnerligen ruttna brandmän. Men du tror väl att det här är norm?
Citera
2017-01-18, 18:04
Medlem
asameras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Otroligt korkad kommentar. På företag? Sedan när blev brandkåren ett företag?????????? Brandkåren är inte något företag. Ett företag har en kommersiellt intresse av att vilja sälja saker, pga den anledningen kan det vara respektabelt gentemot kunder att agera utifrån ett vårdat yttre. Fast nu pratar vi inte om en brandkår som har syftet att sälja något. En brandkår har syftet att släcka bränder, rädda liv, med mera. Dina korkade kommentarer är så vinklade så man blir mörkrädd. T o m Zheng He skulle ha vänt sig om i graven om han hörde dig.

Låt män få vara män, en brandkår har absolut inget kommersiellt intresse som du försöker felaktigt hitta på.

Om Merapi fick bestämma så skulle samtliga svenska och vita män vara stöpta utan k-k.
Senast redigerad av asamera 2017-01-18 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in