2017-01-17, 19:59
Bannlyst
Är det värt? Mitt cv suger, den är platt och tom finns inget nämnvärt, jobbet jag tänker söka är däremot mer personlighetsbaserat dvs egentligen struntar dem rätt mycket i CV sålänge man ger god service och villig att lära sig, men hur bör jag strukturera mitt CV utifrån det? Har som sagt sunkigt arbetsliverfarenheter nästan inget.

Så det jag tänker:
Hitta på att jag jobbat med något (som jag hade kunnat ge referenser på som personen i telefon kan ljuga om) Detta funkar väl?

Dessutom tror jag dem sällan ber om referenser? Speciellt då det är flera sökanden? Eller..?
Citera
2017-01-17, 20:16
Medlem
Säger bara ljug på om vad du jobbat med, ska själv göra det samma från o med nu!

Ska fylla i att jag jobbat alla åren istället för att skriva vad jag studerat, ingen bryr sig om studier verkar det som o det är mer värdefullt att ha jobbat i många! Iallafall med lite "sämre" jobb!
Lycka till !
Citera
2017-01-17, 20:17
Medlem
Sålänge som du ungefär vet vad som ska göras, tex bartender jobb, tar inte lång tid att läsa på lite om drinkar o hur man tappar upp en guiness
Citera
2017-01-17, 20:25
Medlem
Scarface92s avatar
Självklart går det att ljuga på CV't, men då får det inte vara något som rekryteraren enkelt kan kolla upp.

Samma sak fungerar även inom byggbranschen, jag har varit referens åt en polare som driver byggföretag (potentiella kunder som ringer och frågar om jag var nöjd med renoveringen osv).

I mitt arbetsliv så har referenser krävts i samtliga fall (förutom på mina första telefonförsäljarjobb). Det finns ju t.o.m. Folk som säljer sig som referensperson. Har en polare som gör just detta. Du kunde med andra ord skrivit att du jobbat på ett mindre företag och angett "VD'n" som referens.

Men detta fungerar även med kompisar osv. Se bara till att referenspersonera är hyfsat insatta i "verksamheten" så att dem kan berömma dig på bästa sätt och svara korrekt på följdfrågor.

PM'a mig så kan jag vara referens åt dig.
Citera
2017-01-17, 20:47
Medlem
olasvenssons avatar
Jag säger sanningen men kryddar lite extra.
Citera
2017-01-17, 21:08
Medlem
Bara jag som aldrig någonsin skickat i väg ett CV, endast personligt brev?
Citera
2017-01-17, 21:52
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag säger sanningen men kryddar lite extra.
typ Chili con carne
Citera
2017-01-18, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
typ Chili con carne

oherregud vad onödigt inlägg.

Ni andra, jag instämmer jag tror det gäller att tala sanning eller som sagt backa upp med en pålitlig referens
Citera
2017-01-18, 08:42
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce
oherregud vad onödigt inlägg.

Ni andra, jag instämmer jag tror det gäller att tala sanning eller som sagt backa upp med en pålitlig referens
Tack för allt du tillförde

Jag tror att vissa inte fattar att de kryddar cv
När man läser beskrivningen låter det som att de forskar i kommunikation men sen är titeln kassörska, inte för att det är nåt fel på den titeln
Citera
2017-01-18, 09:54
Medlem
mastejags avatar
Patetiskt är väl min spontana tanke om dylikt men då vissa personer bevisligen inte är kapabla att göra något vettigt i sina liv verkar den enda utvägen vara att ljuga (ligger ju dessutom troligen helt i linje med dessa personers personlighet). Min främsta motivation att bli förbannad om det kommer fram vore att det visar på en otroligt låg moral och etik.

Men som sagt är man kass för man väl göra det bästa för att försöka komma framåt.
Citera
2018-06-19, 17:50
Medlem
Tips på vad man kan hitta på för anställningar som inte går att kolla upp, eller som rekryteraren åtminstone inte kommer att kolla upp? Är 23 år gammal utan något på CV:t och behöver en fot in på arbetsmarknaden så att jag kan få en ordentlig referens.
Citera
2018-06-19, 19:22
Medlem
chiliislifes avatar
De flesta som får jobbet ljuger väldigt mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in