2017-01-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meraki
SVT har publicerat en artikel med grafik över brott som har gett livstid och fångar som har släppts eller är på väg ut.

Pela Atroshi, 19, mördades i juni 1999 i Irak. Hon sköts i huvudet under ett besök i familjens bostad i den kurdiska staden Dohok. Pappan mördade Pela för att "ha dragit skam över familjen".

Man dömd för att han betalat för att få offret mördat. Han skjutsade den lejde mördaren till offrets bostad i Hjärnarp i Ängelholm 2005. Offret sköts i huvudet och bröstet och avled dagen efter till följd av skadorna.

Man dömdes för att tillsammans med sina två bröder och en kusin ha skjutit ihjäl en man på tunnelbanestationen i Rinkeby. Minst 11 skott träffade offret på huvudet och kroppen.

Man lejde en annan man att mot betalning skjuta ihjäl en man i Björkhagen i Stockholm på juldagen 1997. Offret sköts med fem skott i huvudet.

I januari 2002 mördade mannen sin egen dotter Fadime i Uppsala. Han sökte upp Fadime när hon var på väg att lämna sin systers lägenhet. Hon sköts först i huvudet, därefter trängdes hon in i lägenheten där hon sköts ännu en gång i huvudet från nära håll. Mordet är att likna vid en avrättning och beskrivs som hedersrelaterat.

Är det en slump att hedersrelaterade mord ofta utförs med ett eller fler skott i huvudet?

I många mord skjuts det i huvudet. Du vet dem vill ju mörda. Störst chans att dem dör av ett Head Shot därav Anledningen till att träffa huvudet varse det är hedersvåld eller icke.
Citera
2017-01-17, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vem har sagt att något SIM-kort saknas?

Jag säger det nu.
Det står i utredningen.
Citera
2017-01-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Abdulaz*z var även med i FUPen för mordet på Charles Limerius.

Det har jag missat. Men så har jah inte läst allt han varit inblandad i.
Citera
2017-01-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Lafven enligt utredningen från polisen.
Så då borde det ju vara så att den som tog mobilen och fotot också tog simkortet? Då bör ju den personen veta var simkortet är och vara väldigt misstänkt för inblandning?
Citera
2017-01-17, 20:20
Medlem
Jag vill inte spekulera i vem 23-åringen som gav HLR, tog foto och hade B.O. mobil är, men jag skulle gärna vilja veta vad Polisen har gjort i samband med detta och hur man direkt valde att avskriva alla misstankar mot denne.

Har det framkommit några ställen? Jag fick ett väldigt obehagligt intryck när jag läste artikeln. Samtidigt kan jag förstå att personen är nervös när en så allvarlig bild som denne har tagit, har spridits som elden i sociala medier.
Citera
2017-01-17, 20:25
Medlem
Jag jobbade inom rättsväsendet under en kortare period (OBS. ingenting med det här fallet och endast som assistent) och min teori är att det här är ett bråk som har urartat, ett till början oskyldigt bråk med helt fel typer, som inte har tvekat med att skjuta B.O som hämnd. Jag tror att anledningen till bråkat kan ha varit någon flicka.
Senast redigerad av diponible 2017-01-17 kl. 20:28.
Citera
2017-01-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Så då borde det ju vara så att den som tog mobilen och fotot också tog simkortet? Då bör ju den personen veta var simkortet är och vara väldigt misstänkt för inblandning?

Vad har du hört om det saknade SIM-kortet? Nåt du läst i tråden eller har även du läst polisens utredning?
Citera
2017-01-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Hoppas de plockar in mytomanen igen. Kan det vara så att han kände mördarna och fick reda på vad som komma skulle och han visste att det fanns en del på honom i mobilen, alltså andra saker som droger, stöldgods etc och var därför beredd när det hände? Eller stämmer det där " golspåret"?

Ingen aning om det är så.
Men det känns underligt alltihop.

Killen som tog BOs mobil försöker alltså först rädda hans liv, tar en bild och försvinner innan rtj är på plats. Han sparar bilden (för att kunna visa att han varit där), plockar ur sim-kortet och lämnar sen in telefonen till polisen.
Det var den lamaste förklaringen jag hört.

Abdulaziz lämnade in telefonen, annars har polisen skrivit in helt fel uppgifter. Men visst, kanske han lämnade in den åt någon annan men det framgår ingenstans.

A är inte speciellt skärpt. Brotten han begår ät typiska för inavlade blattar. Som att skjuta nyårsraketer in på balkonger och mot folk med flit.
När man läser en del av vad hittat på så tycker jag synd om mig själv som betalar skatt för att hålla liv i idioter som honom.
Men han lär inte bli långlivad.
Citera
2017-01-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vad har du hört om det saknade SIM-kortet? Nåt du läst i tråden eller har även du läst polisens utredning?
lafvens info i tråden
Citera
2017-01-17, 20:37
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lafven
Ingen aning om det är så.
Men det känns underligt alltihop.

Killen som tog BOs mobil försöker alltså först rädda hans liv, tar en bild och försvinner innan rtj är på plats. Han sparar bilden (för att kunna visa att han varit där), plockar ur sim-kortet och lämnar sen in telefonen till polisen.
Det var den lamaste förklaringen jag hört.

Abdulaziz lämnade in telefonen, annars har polisen skrivit in helt fel uppgifter. Men visst, kanske han lämnade in den åt någon annan men det framgår ingenstans.

A är inte speciellt skärpt. Brotten han begår ät typiska för inavlade blattar. Som att skjuta nyårsraketer in på balkonger och mot folk med flit.
När man läser en del av vad hittat på så tycker jag synd om mig själv som betalar skatt för att hålla liv i idioter som honom.
Men han lär inte bli långlivad.

Jaja.. Kan ni inte klämma fram ett fjärde namn som hade mobilen??
Citera
2017-01-17, 20:41
Medlem
seniormadames avatar
För det första var det en tjej som hittade honom och försökte göra hlr, innan han dog skrek han " jag vill inte dö" . Trots hlr så hann han slockna så sluta spekulera
Citera
2017-01-17, 20:41
Medlem
Om ett sim-kort är inblandat måste ju mobilsamtrafiken dagarna före visa en del riktigt viktig info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in