2017-01-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affesblogg
Att andra generationens invandrare är mer brottsbelastade är det vanliga. Utom i Sverige. Från rapport 1996:2 sid 75:

https://www.pdf-archive.com/2011/05/08/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1/
Sid 75 av 66???
Är det verkligen så att andra generationens invandrare är mindre brottsbenägna i Sverige??
Citera
2017-01-17, 17:46
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
3,87 gånger högre, eller 387%

Jag ber om ursäkt för min autism, men 387 % = 4.87 gånger högre.

Citat:
Sid 75 av 66???
Är det verkligen så att andra generationens invandrare är mindre brottsbenägna i Sverige??

Nej, utan
Citat:
Den allmänna bilden från utländska undersökningar av invandrares barns
brottslighet är annars att de har en högre brottslighet än första generationens
invandrare. Så är alltså inte fallet i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Personligen önskar jag att grunddata ska finnas tillgänglig på nätet för alla medborgare, som t.ex. viss statistik på SCB med menyval för vad man vill se, snarare än att jag vill se en ny rapport. Speciellt sammanställningen från det genompolitiserade Brå kan jag vara utan.

Dock är regimen (Sjuklövern) och det svenska etablissemanget helt emot det. Under de senaste årtiondena kan den sammanlagda argumentationen för varför medborgarna inte ska ha tillgång till befintlig kunskap och fakta sammanfattas ungefär så här:

http://giphy.com/gifs/l41YjfMKLBMzAwduE/fullscreen

För dig tror jag att Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimuksia 265 kommer till nytta. Väldigt extrema människor kan hävda att resultaten i den kan inte appliceras på Sverige, men de behöver inte väckas - det räcker med att en majoritet vaknar.
Senast redigerad av Politice-Rectam 2017-01-17 kl. 17:49.
Citera
2017-01-17, 17:47
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Sid 75 av 66???
Två sidor per scan.
Citera
2017-01-17, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Jag ber om ursäkt för min autism, men 387 % = 4.87 gånger högre.
Tror det rör sig om en jämförelse med ett index på 100, så nej, 3,87 gånger högre
Citera
2017-01-17, 18:03
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Du kanske ska kolla upp vad BRÅ sagt om debatten? Dvs att en sådan rapport bara skulle bekräfta det som den 2005 kom fram till. Anledningen dom givit ör att dom ser det som mer centralt att visa på sanningen att brottsligheten minskar.

Nej. Det kan de omöjligen veta innan de forskat om detta.

Sedan är det mer relevant att jämföra med 1996:s BRÅ-rapport. I BRÅ-rapporten från 2005 så hade de slagit ihop alla invandrargrupper per brottstyp, så det var helt omöjligt att jämföra t.ex nordafrikaner med norrmän när det gäller t.ex våldtäkter. Rätt så oseriöst faktiskt. Att spåra kulturella orsaker till våldtäkt blir ju helt omöjligt då.

Så vad som behövs är en uppföljning till 1996 års rapport. Den är ju över 20 år gammal och tar upp brottsligheten på 80-talet (1985-1989). Ett annat Sverige.

Vad som behövs är en rapport som tar upp situationen i dagens Sverige. T.ex hur har alla över 150 utanförskapsområden påverkar brottsligheten? Hur många brott står asylsökande för? Hur många brott gör östeuropeiska romer i Sverige? Osv...
Citera
2017-01-17, 18:12
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XenaSupportGroup
Sju partier och en populistforskare (eller snarare amatördebattör) som är rädda för att sanningen ska komma ut.

Så undrar vissa dårar hur SD kan ha 25 %?

Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Du kanske ska kolla upp vad BRÅ sagt om debatten? Dvs att en sådan rapport bara skulle bekräfta det som den 2005 kom fram till. Anledningen dom givit ör att dom ser det som mer centralt att visa på sanningen att brottsligheten minskar.

Det är just vad de sagt, vilket inte behöver stämma med sanningen. Morgan Johnasson och BRÅ:s politiska ledning vill naturligtvis hindra att det kommer ut att utlänningars överrepresentation kraftigt ökat för vissa typer av särskilt förhatliga brott.

Dessutom verkar BRÅ vara synska. De vet resultatet redan innan de studerat frågan. Kan vi inte förlägga allt politiskt analysarbete dit? Även professor Pojkstreck kan få ledigt då.
Citera
2017-01-17, 18:21
Medlem
Citat:
Sid 75 av 66???

Yes, i jämförelse med den första generationen.
Jag har aldrig sett en diskussion om detta. Varför bryter Sverige mönstret?

Att andra generationen är mer brottsbenägen är det normala och även det mest rimliga. Rotlöshet etc.

Förmodligen har inte andra generationens invandrare i Sverige mindre problem än dito i andra länder, (även om det föstås skulle kunna vara så av någon okänd anledning), så den mest rimliga slutsatsen är att första generationens invandrare i Sverige är annorlunda än i andra västländer. Det vill säga, mer kriminella.

Om detta skulle vara fallet så är det knappast förvånande med tanke på de signaler Sverige sänder ut.
Citera
2017-01-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Det är just vad de sagt, vilket inte behöver stämma med sanningen. Morgan Johnasson och BRÅ:s politiska ledning vill naturligtvis hindra att det kommer ut att utlänningars överrepresentation kraftigt ökat för vissa typer av särskilt förhatliga brott.

Dessutom verkar BRÅ vara synska. De vet resultatet redan innan de studerat frågan. Kan vi inte förlägga allt politiskt analysarbete dit? Även professor Pojkstreck kan få ledigt då.

Med andra ord kan BRÅ lägga ner sin verksamhet
Citera
2017-01-17, 18:26
Medlem
Blundettos avatar
Arbetsgången i ett normalt land:

2005: Man genomför en undersökning om invandrares överrepresentation i brottslighet.

2006-2015: Man vidtar politiska åtgärder för att minska problemet.

2016: Man genomför en ny undersökning om invandrares överrepresentation i brottslighet för att se om åtgärderna har hjälpt.

Arbetsgången i Sverige:

2005: Man genomför en undersökning om invandrares överrepresentation i brottslighet.

2006-2015: Man vidtar politiska åtgärder som förvärrar problemet.

2016: Man vågar inte titta.
Citera
2017-01-17, 18:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Dessutom verkar BRÅ vara synska. De vet resultatet redan innan de studerat frågan.

Jag har svårt att tänka mig något annat sammanhang där man vägrar att uppdatera decennier gamla rapporter i en starkt föränderlig värld med argumentet: vi vet redan resultatet.

Nej. De vet inte resultatet. Visst, om det enda de vill veta är om invandrare är överrepresenterade eller inte, ja då vet vi alla redan resultatet. Men inte siffrorna per grupp. Så synsk är ingen.

Citat:

Ja. Naturligtvis är det så. Det är det verkliga skälet.

Här i Sverige publicerar vi statistik om allting. Sverige älskar statistik och myndigheterna har sina webbsajter fyllda med mer eller mindre meningslös statistik. Däremot statistik om något som berör väldigt många människor och dessutom engagerar många människor på olika sätt; nä, där ska ingen relevant statistik publiceras. Däremot kan vi alla följa via detaljerad statistik hur beståndet av barrsågtimmer, massaved och massaflis ändras från år till år:

https://www.flashback.org/sp59620918
Citera
2017-01-17, 18:31
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affesblogg
Yes, i jämförelse med den första generationen.
Jag har aldrig sett en diskussion om detta. Varför bryter Sverige mönstret?

Att andra generationen är mer brottsbenägen är det normala och även det mest rimliga. Rotlöshet etc.

Förmodligen har inte andra generationens invandrare i Sverige mindre problem än dito i andra länder, (även om det föstås skulle kunna vara så av någon okänd anledning), så den mest rimliga slutsatsen är att första generationens invandrare i Sverige är annorlunda än i andra västländer. Det vill säga, mer kriminella.

Om detta skulle vara fallet så är det knappast förvånande med tanke på de signaler Sverige sänder ut.
Då siffrorna är från 85-89 kan man ju diskutera om 'är' är en korrekt tempusform.

För att sätta det i perspektiv - från den tiden då öst- och västeuropa delades av järnridån.

Vilket möjligen kunde vara en indikation på att det är dags att uppdatera forskningen.

Vet inte om det varit uppe i tråden, men Westerholm tycks bli den som först synar Sarneckis bluff om 'socioekonomiska faktorer':
Citat:
Medan ni tar del av den danska rapporten från 2015 nedan, som inbäddat dokument, kan ni kanske fundera på vad det är för fel på oss svenskar. Vilka åtgärder som måste vidtas i landet vi migrerar till för svenskar när vi, om och om igen, röstar fram justitieministrar som Johansson och låter kriminologer som Sarnecki dominera debatten.

Aktörer som, efter det att socioekonomiska faktorer är bortrensade, i praktiken hävdar att könsstympning, barnäktenskap och att unga kvinnor som inte vill giftas bort innan 15 års ålder med gamla gubbar och därför kastas ut från balkonger är lika vanligt hos svenskar, islänningar, finnar och danskar som hos somalier och iranier.

https://ledarsidorna.se/2017/01/ratt-statistik-skyddar-offer-och-framtida-garningsman/
Senast redigerad av hogerspoket 2017-01-17 kl. 18:35.
Citera
2017-01-17, 18:33
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Just det jag menade. Och jag undrar vidare hur svensk andragenerationens kriminalitet skulle se ut i ett annat land långt ifrån Skandinavien?
Hypotetisk fråga kanske
Jag hittade en artikel med rubriken "Immigration, Crime, and Incarceration in Early Twentieth-Century America" och det enda sammanhanget där svenskar nämns är som en intressant avvikelse.
Citat:
But differences in age distributions cannot explain all of the differences in crime involvement across immigrant groups. For some groups, the predicted rates far exceed the actual, meaning that the group is “outperforming” what would be expected given the age distribution of that immigrant group. For example, Norwegians and Swedes were committed for major offenses at half the rate that would be expected based on age alone.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2831353/
Jag diskuterade det här med en östeuropeisk väninna nyligen och hon ansåg att blotta tanken på t.ex. en svensk maffia var hysteriskt rolig. Hon föreställde sig att den senares medlemmar skulle vara mycket välorganiserade, punktliga och be om ursäkt innan de sköt någon i skallen. Vi har ju ett sådant rykte av en anledning.

Ämnet är säkert rätt uttömt i tråden vid det här laget men jag kan föreställa mig att det finns en markant överrepresentation med tanke på våra närmast obefintliga id-kontroller. Möjligheten till ett nytt liv i Sverige utan några bakgrundskontroller måste vara ett mycket gångbart säljargument bland flyktingsmugglare för krigsförbrytare och internationellt efterlysta kriminella/terrorister, (vilket inte minst alla fall där en sådan bakgrund har uppdagats indikerar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in