Morgan Johansson intervjuas i Expressen, kör en uttjatad retorik och blandar bort korten för att dölja att han var för feg att ställa upp i Agenda. Det håller inte längre att flytta fakta i sakfrågan till sedvanlig pajkastning på Sverigedemokraterna. En uppräkning av inhemska svenskar som har begått brott lyckas han också klämma till med. Ska man skratta eller gråta?
Citat:
Justitieminister Morgan Johansson menar att bilden som SD målar upp om kriminaliteten inte är rättvisande:
– Så de tänker inte på att bara en sådan sak som att den värsta våldtäktsmannen vi haft i Sverige på många år han heter Niklas Lindgren, den så kallade Hagamannen. Med våldsbrotten är det samma sak. Vi har Tommy Zethraeus, som var en av Stureplansskyttarna. Tony Olsson. Anders Eklund, som dödade Engla och är en av de värsta brottslingarna när det gäller pedofili. Och så terroristen Behring Breivik, till exempel. Peter Mangs. Anton Lundin. John Ausonius, Lasermannen. Det är där de har sin blinda fläck. De vill skapa en bild av att det bara är utländska medborgare som begår brott. Det stämmer inte, säger Morgan Johansson. [...]
– Så gör politiker av deras kaliber alltid. De vill använda det här för att peka ut vissa grupper. Utlänningar helt enkelt, folk som inte födda i Sverige. Det är en del av deras retorik. Det ironiska här är ju att Sverigedemokraternas egen riksdagsgrupp själv också är överrepresenterad i kriminalstatistiken. Så skulle man själv generalisera den så ska de själva vara beredda städa framför sin egen dörr innan pekar ut andra grupper, säger Morgan Johansson. [...]
Diamant Salihu tar ett djärvt steg och tänjer lite på PK-bubblan:
Citat:
Du vägrade debattera mot Mattias Karlsson i Agenda om detta. Varför?
– Vägrade? Jag hade helt enkelt inte tid. Jag får erbjudande om tre-fyra debatter i veckan. Jag måste prioritera. Det här var inte en debatt som jag tyckte att jag skulle prioritera, säger Morgan Johansson.
Henrik Vinge, presschef i Sverigedemokraterna:
– Det märks att Morgan Johansson är pressad. Varför blir han annars fientlig och hittar på saker som inte stämmer? Sluta upp med att ljuga och mörka! Ta fram statistik över invandrares brottslighet. Det verkar som att regeringen är rädd för att folk ska få reda på hur det verkligen ser ut.
http://www.expressen.se/nyheter/nej-till-kartlaggning-av-misstanktas-ursprung/
Samtidigt skriver Staffan Danielsson (C) i Dagens Samhälle att det är kontraproduktivt att inte visa verkligheten.
Citat:
Tvärtom, vilket jag anser synnerligen anmärkningsvärt, har justitieminister Morgan Johansson (S) i riksdagen förklarat att han inte avser att ge Brå något nytt uppdrag. ”Detta skulle inte tillföra kunskap med potential att förbättra det svenska samhället”, skriver justitieministern.
Jag anser detta vara ett naivt och inskränkt uttalande. När en kvarts miljon människor under några år beviljas uppehållstillstånd i Sverige, när utanförskapet växer i allt fler förorter, när integrationen ofta fungerar uselt och när 75 procent av flyktingarna efter nio år i Sverige inte har ett hel- eller deltidsarbete måste det vara relevant och viktigt för samhället att kartlägga och följa utvecklingen i syfte att bättre kunna förebygga utanförskap och brottslighet.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/kontraproduktivt-att-inte-visa-verkligheten-30887
En försiktig början att diskutera om kejsaren kanske inte verkar liiite naken ändå.