2017-01-16, 22:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Någon borde informera ministern om att han tror fel, i alla fall enligt vad som står i de senaste 2 rapporterna från Brå. En ny rapport kanske skulle "tillföra kunskap" till ministern på så vis att han då kan läsa i en ny rapport vad han inte har orkat läsa i de 2 föregående.

Vem är »någon« och hur ska den få genomslag när MJ bestämt sig för en annan inställning? Ett stort problem i dagens samhälle är att polariseringen är nära nog komplett. Det finns ingen förståelse från något politiskt håll att helheten består av mycket mer än en orubblig hållning och enstaka frågor.

I stort sett hela Riksdagen består av pajasar från alla håll och kanter. Träskallar, oerfarna nollor, maktfullkomliga tattare, trångsynta protektionister, okritiska nationalister och allmänna svansviftare.
Citera
2017-01-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Det var judarna som ägde och förslavade de flesta slavarna.

Visst judar ägde 4000% fler slavar än vita. Vita har knaptägt slavar i jämförelse med judar, negrer och araber, ändå är det oss vita vänsternmarxisterna anklagar. Samtidigt som vi inte har någon som helst rätt att veta vilka som begår brott mot oss.
Citera
2017-01-16, 22:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det behöver inte vara så. En faktor som lyftes i BRÅ 2005 var förlusten av position som familjens överhuvud och familjens försörjare som många män bland migranterna genomgår. Att detta skapade instabila familjeförhållanden och undergrävde all känsla av lojalitet och samhörighet med det nya landet.

Det kan vara det Sarnecki refererade till.
Jag skall lyssna på allt igen och höra noga , noga vad han säger och inte säger.
Jag hörde det här i hans första uttalande och reagerade på det direkt.
Tyckte att just den meningen stod helt för sig själv så att säga.
Som sagt var jag skall lyssna igen och analysera allt han säger och INTE säger.

Om det nu mot förmodan är som du säger,
vlket jag inte accepterar alls som förklaringsmodell, så undrar jag hur de flesta Svenska män lyckas skilja på rätt och fel och det utan män som hövdingar( överhuvuden) ?

Ärligt talat är våra Svenska förklaringsmodeller i den här förgiftade frågan exakt lika undermåliga som vår undermåliga regering och etablissemang.
Citera
2017-01-16, 22:58
Medlem
Visst kan man göra en ny mätning, men det finns anledning att tro att de systematiska felen i en sådan mätning skulle vara större än hos de tidigare mätningarna till följd av bland annat ökat utanförskap och rättsväsendets allmänna haveri.
Citera
2017-01-16, 23:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebus
Vad är det du menar en kartläggning om överrepresentation kan ge? Vad är syftet med resultatet annat än att SD och resterande brunhöger kan komma med påståenden om en decimal procentenhet vanligare med brott bland utrikesfödda. Vad ger det för värde?

Edit, insåg det var otydligt. Vad jag menar är vad för värde brott på t.ex 0,5 pers på 100 000 bland inrikesfödda kontra 2,5 pers på utrikesfödda ger. Det går ju fortfarande inte att använda som argumentation för generalisering.

Man kan inte heller generalisera en hel folkgrupp efter följande. Alla kommer inte att överfallsvåldta:

Citat:
Norska statliga NRK:

"Samtliga överfallsvåldtäkter med känd gärningsman de senaste 5 åren har begåtts av folk med utländsk/icke-västlig bakgrund"

https://www.youtube.com/watch?v=d3LL6hBrj-c

Däremot är det lättare att gå vidare om man ringat in problemet bättre. Och hur kan man gå vidare? Ja, till exempel så här:

Citat:
Förebygg våld och övergrepp genom riktad information
Exempel från Norge visar att det går att förebygga våld och övergrepp genom att rikta information till riskgrupper.

När Vestlandsmetropolen Stavanger, i Norge, drabbades av en påtagligt ökad frekvens av våldtäkter – 20 våldtäkter mellan 2009 och 2011 – undersökte NRK samtliga fällande domar. Det visade sig att 17 av de dömda våldtäktsmännen i Stavanger var av ett annat etniskt ursprung än norskt.

En var polack, resten kom från olika länder i Afrika eller Mellanöstern. Hur hanterade man detta besvärande faktum?

I en intervju med NRK sade Helge Björnestad, domare vid Stavanger tingsrätt, att han ansåg att det var viktigt att veta vem gärningsmannen var, vilka bevekelsegrunder han kunde ha, vilken bakgrund och vilka föreställningar han bar på, för att kunna komma tillrätta med problemen. Det kan ju handla om kulturella skillnader, om kvinnosyn, till exempel.

I Stavanger beslöt man att göra något åt problemet. Man ville stoppa en olycklig utveckling, så att stadens flickor och kvinnor kunde vara trygga. Därför gav man organisationen Hero Kompetens i uppdrag att utbilda de nyanlända i norsk lagstiftning, kvinnofrid och jämlikhet. Projektet var framgångsrikt, och man lyckades vända en olycklig utveckling och drastiskt minska antalet våldtäkter.

http://www.gp.se/ledare/heberlein-f%C3%B6rebygg-v%C3%A5ld-och-%C3%B6vergrepp-genom-riktad-information-1.3518001

Det är alltid bättre att ha så mycket kunskap som möjligt istället för så lite kunskap som möjligt. För när man väl har kunskapen, då kanske man kommer på hur man ska använda kunskapen.
Senast redigerad av -Info- 2017-01-16 kl. 23:04.
Citera
2017-01-16, 23:05
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ok men nu är ju detta fel. Jag kan inte tänka mig ni lever i en sån verklighetsfrånvänd värld att ni tror vi pratar om procentenheter av våra befolkning med mena ursprung. Det troliga är samma eller runtliggande siffror enligt senaste studien. Vi pratar fortfarande om en extremt liten del av befolkningen. Du kan fortfarande inte hävda att en åtgärd mot hela gruppen är befogad. så därför jag undrar vad för värde denna studie medför, annat än att felaktigt användas till att generalisera en grupp som du precis gjorde
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/UtrikesFoddaR/table/tableViewLayout1/?rxid=07ec38d9-b0c3-4951-9c5a-0b421ca133aa

373677 personer från MENA bodde i Sverige 2015 enligt SCB. Jag får det till 3,7 procentenheter.

(Och då ingår inte människor från Afghanistan eller Pakistan i ovanstående.)
Citera
2017-01-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man kan inte heller generalisera en hel folkgrupp efter följande. Alla kommer inte att överfallsvåldta:

Däremot är det lättare att gå vidare om man ringat in problemet bättre. Och hur kan man gå vidare? Ja, till exempel så här:

Det är alltid bättre att ha så mycket kunskap som möjligt istället för så lite kunskap som möjligt. För när man väl har kunskapen, då kanske man kommer på hur man ska använda kunskapen.

Jag kan förstå vad för poäng som försöker förmedlas men det låter korkat. Om åtgärder om att upplysa fungerar, varför inte upplysa alla då?
Citera
2017-01-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101E/UtrikesFoddaR/table/tableViewLayout1/?rxid=07ec38d9-b0c3-4951-9c5a-0b421ca133aa

373677 personer från MENA bodde i Sverige 2015 enligt SCB. Jag får det till 3,7 procentenheter.

(Och då ingår inte människor från Afghanistan eller Pakistan i ovanstående.)

Jag kanske var otydlig, vad jag menade var att folk inte kan tro att procentenheter av gruppen med mena ursprung begår grövre brott
Citera
2017-01-16, 23:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag ställer frågan igen: varför tar inte SD tag i studierna och fortsätter med rapporterna?

Det blir säkert som när SD skulle starta ett "oberoende" fack, det bidde inget av det. SD sökte publicitet, fick några minuter på strålkastarljuset sedan rann allt ut i sanden. Förresten, inget hindrar andra politiska grupper heller, tid och energi är vad som krävs.
Meijis fatalism går igen överallt, eller så är det den svenska "cucken" eller vad man skall säga, bara uppgivenhet. Detta säger jag inte för att jävlas utanför att jag hade tyckt det varit intressant med dylika rapporter, från SD eller någon annan politisk grupp.
SD säger sig vara en del i en folkrörelse, gärna som gamla SAP, då skall fortsatta studier inte vara en stor sak, man har ju folket i ryggen! Man har medlen! Man har energiska medarbetare!

Se så, schas iväg med er!
Om SD satt i regeringen nu så hade inte ens Jerzy behövt stå där och diskutera själva sakfrågan.
Förstår du?
Det hade varit klart för länge sedan.
Men det är väl antagligen det du inte vill.
Jobbigt med sanning för då måste man ju göra något åt det.

Det gick ju jättebra att ta reda på fakta förut.
Men idag så behövs det inte.

Som att diskutera med en överläkare som säger att den sista forskningen de hade för 20 år sedan visade dessa faktorer och därför inte behövs göras om idag.
Det vi tog reda på för 20 år sedan är lika aktuellt idag.
Sjukt!

Lika illa som en kriminell skulle säga till polisen. Jag vägrar ge er mina fingeravtryck.
Tror du de då skulle säga. Ok !

De skulle tvinga denne individ att trycka ner lilla handen.

Har man rent mjöl i påsen säger man ok.
Senast redigerad av goran744 2017-01-16 kl. 23:16.
Citera
2017-01-16, 23:14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Egentligen är uppgifterna 16-20 år gamla, om vi pratar om den senaste BRÅ-rapporten från 2005. Den tog upp situationen för åren 1997-2001. Dvs för evigheter sedan.

Och vill vi veta hur brottsligheten ser ut för brottstyp per ursprungsland måste vi gå till rapporten från 1996, som täcker åren 1985-1989. Dvs för 28-32 år sedan.

Självklart behövs en ny rapport för att spegla dagens Sverige bättre. Sverige idag ser inte alls ut som Sverige för t.ex 30 år sedan. Bland annat har ju antal utanförskapsområden ökat mycket kraftigt, och hur det påverkat brottsligheten skulle vara intressant att veta.

https://www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2005-12-14-brottslighet-bland-personer-fodda-i-sverige-och-i-utlandet.html
https://www.pdf-archive.com/2011/05/08/br-1996-2-invandrares-och-invandrares-barns-brottslighet-1/
En annan aspekt är andra länder inte ser likadana ut idag som för 30 år sedan. Jag tror ärligt talat att överrepresentationen för vissa länder kan ha sjunkit en hel del under de gångna åren. Det är ju lite orättvist för invandrare från dessa länder att råka ut för fördomar på grund av föråldrad statistik.
Citera
2017-01-16, 23:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag kan förstå vad för poäng som försöker förmedlas men det låter korkat. Om åtgärder om att upplysa fungerar, varför inte upplysa alla då?

Alla i hela staden?

Det är fråga om resurser. Dessutom bör informationen vara till viss del kulturanpassad, annars kan det bli riktigt galet.
Citera
2017-01-16, 23:16
Medlem
johnthedickholmess avatar
bra debatt av Karlsson som också vann klart. Dock missade han en klar straffspark. Jerzy började svamla i vanlig ordning om att: tar man bara bort de socioekonomiska skillnaderna så...då kontrar Mattias med att vissa invandrargrupper är överrepres. i en viss typ av brott...PRECIS! Men han missade en enkel poäng där. Han skulle sagt: 90% av alla överfallsvåldtäkter begås av män från mellanöstern...menar du att de gör det för att de lever på socialbidrag?

Sedan: Har du varit i Turkiet? Egypten, Saudi Arabien eller annat land i mellanöstern. Ser du många kvinnor där på stan? Ute i samhället? Nej, för de hålls inne, om de är ute är de maskerade, lever separerade från männen, går i separata klasser, har separat idrottsundervisning, har separata badtider mm. Vad tror du händer när dessa asylinvandrare får möta svenska kvinnor i bikini i badhus? Muslimer som inte ens får skaka hand med kvinnor...blir du förvånad när du får höra om larmrapporter rörande tafsande och övergrepp? Blir du förvånad över att svenska kvinnor känner obehag och att mer än var tionde kvinna känner sig hotad. Det går inte upp något ljus för tid? Du ser inget samband?
Senast redigerad av johnthedickholmes 2017-01-16 kl. 23:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in