Citat:
Ursprungligen postat av
vitklockan
Studien visade att kvinnor som får sperma i sig fick en antidepressiv effekt, alltså påverkar spermier hjärnan på kvinnan. Vilka gener som stängs av eller på av sperma är inte klarlagt (ännu)
Vilka studier hänvisar du till när du säger att män som har sex utan kondom får antidepressiv effekt och de som använder kondom inte får det?
Citat:
Ursprungligen postat av
crillecrille
Bra! Tack!
Jag har inte hävdat att någon studie visat det, om du läser riktigt noga så ser du att det står "jag tror". Alltså tycker jag att det verkar rimligt.
Fast han har ju inte läst studien ens. Studien säger att spermier innehåller samma ämnen som vissa anti-depressiva, och skulle det nu ha någon effekt så fungerar det givetvis på män också. Dvs män kan motverka depression genom att få i sig sin egen eller någon annans sperma -- om det nu skulle vara sant.
Anti-depressiva medel är ju inte könsspecifika.
Och man behöver väl inte påtala att det är en liten studie gjord på 293 kvinnor i New York
– Nej, eftersom det självklart är mer komplicerat än så. Det vi kan säga utifrån vår data är att kvinnor som regelbundet exponeras för spermier är mindre deprimerade. Det betyder inte att de är lyckliga, utan att de får lägre resultat på Beck Depression Inventory, säger hon i vår mejlintervju.
Hennes forskning i det här fallet handlar om att sädesvätskan innehåller en mängd ämnen som kan påverka människan, bland annat ämnen som också finns i mediciner mot depression, som till exempel seratonin som finns i bland annat Prozac Lexapro, Zoloft och Paxil. Och några andra förklaringar har hon inte hittat till forskningsresultaten.
http://www.metro.se/artikel/forskarens-v%C3%A4ndning-spermier-g%C3%B6r-inte-kvinnor-lyckliga-xr
Inte specifikt kvinnor alltså - utan människor ....
Edit:
Om den skulle stämma så talar den ju också för att kvinnor skall se till att ha ett regelbundet sexliv alldeles oavsett om de har partner eller inte - eftersom sperma då är positivt för det psykiska måendet ...
Och män bör interagera sexuellt med andra män oftare --- i alla fall om de inte gillar smaken av sig själva.