Citat:
Ursprungligen postat av
bagarn29
Jag har sett den bilden som fanns på en facebookgrupp. Den var inte så farlig, jag ser värre i nästan alla nyhetssändningar från bl.a Aleppo.
Är det värre för föräldrarna om barnet blir mördat på Rosengård än i Aleppo?
Det senaste dygnet har ett flygplan från Hongkong till Istanbul störtat i en by i Kirgizistan. Flera dussin hus har på ett ögonblick jämnats med marken, hela familjer har utplånats i sina hem, många av offren var barn. 33 av de omkomna fanns i sina bostäder på marken. Personer har arresterats efter plundring av flygplansdelar, bagage etc på katastrofplatsen. Full kaos råder sedan kraschen. Det är fasansfulla bilder av ödeläggelsen.
Det tog många timmar innan katastrofen fick en tråd här. Den har ikväll sju inlägg.
(FB) Turkisk Frakt-747 har kraschat i Kirgizistan
Jämför med uppmärksamheten när flygplanet störtade ner i höghusen i förorten till Amsterdam 1992. Det var en veckolång följetong.
Ju närmare det ligger oss, geografiskt och kulturellt, desto större intresse för de flesta.
Därutöver tror jag att upprördheten kring bilderna på AO även till viss del har att göra med att inblandade i dådet kan ha tagit och spridit dem, och ingen är gripen. Budskapet blir att spotta på offret och hans anhöriga gång på gång.