Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmarxist
Jag vet inte rutinerna i USAs kongress men det finns nu en Bill att terrorstämpla Det Muslimska Brödraskapet och införa sanktioner mot den eller de som hjälper MB.
Lagen måste godkännas i båda kamrarna och därefter skrivas på av Obama, som jag tror snarast lägger in veto. Kom ihåg att Obama, som senator, röstade emot en terrorstämpling av Irans revolutionära garde. Som president lyfte Obama också omedelbart terrorstämplingen av Nordkorea och förhalade terrorstämplingen av Boko Haram till november 2013.
Det faktum att lagen har sin grund i Representanthuset (H. R.) gör dessutom att den kan förhalas på obestämd tid i Senaten; det räcker att någon enskild senator lägger in en "hold" eller en kommittéhänvisning för att sätta stopp för lagen. Rand Paul har i omgångar försökt blockera alla statliga bidrag till Muslimska brödraskapet, men fick aldrig med sig mer än 15-20 Republikanska senatorer, ett stöd som lär vara större i dag; samtliga Demokrater röstade emot. Republikanerna blir i majoritet först med den nya kammaren i januari, vilket kan skynda på processen -- fram till vetot, vill säga.
Citat:
Jag tänker närmast på Moderaten Abdisiak Waberi och tex Södermalmsmoskeén. Enligt denna Bill så kan ju USA komma att straffa, sanktionera Nya Moderaterna, Sverige och även socialdemokraterna. - Har jag fattat det rätt så? -
Ja, men bara i den mån de använder amerikanska banker. Något annat vore en kränkning av svensk suveränitet.
Citat:
Kan Sverige fortsätta med statsbidragen till de drabbade moskeerna?
Ja, eftersom bidragen sker direkt från statskassan. Sveriges och brittiska parlamentets stöd till terrorstämplade Hamas har heller inte mötts av någon konkret motreaktion.
Citat:
Svensk polis har även varit i moskeen för att rekrytera personal. Vet USAs ambassad om det?
Säkerligen.