2017-01-15, 20:32
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Vinner... SD kommer att säga att de vann och resten säger att Sanecki vann.

Jag tycker personligen att sådan statistik skulle fram. Även överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter.

Det begås många våldtäkter i relationer, ja, men de påverkar inte samhället på samma sätt som överfallsvåldtäkter. Att X blir våldtagen av sin man gör inte att Y inte längre känner sig trygg och vill gå ut. Om X blir överfallen ett kvarter från sin bostad gör att Y, Z, Å, Ä, Ö inte längre känner sig trygga och vill gå ut. Den typen av brott är betydligt mer samhällsförstörande och bör lyftas fram i statistiken.

Nu handlar inte detta om SD eller inte. Jerry snackar så mycket skit och jag skulle inte vara förvånad om han har en dold agenda. Att inte tro på Jerrys snack har inget med min politiska tillhörighet att göra. Röstar blått dock...
Citera
2017-01-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Här är grejen, hade vi kunnat bura in de som ljuger, eller i alla fall fått någon form av tydlig upprättelse angående vad som är sant och vad som är falskt, hade jag varit nöjd.

Som debatten ser ut idag har vi inte det. Det finns inga krav på att deltagarna i ett debattprogram ska lägga fram fakta som stödjer deras åsikter. Var och en får faktiskt ljuga precis så mycket de vill, och den enda konsekvensen blir att media skriver ett par referat där de påtalar att det som sagts i debatten bara var faktoider. Dessa referat läses sedan bara av en bråkdel av de som såg programmet, och kommer ändå att avfärdas av SD-pöbeln som "PK-media".

Den reella konsekvensen av att Karlsson far med några eventuella osanningar i Agenda är inte att han blir "krossad" i debatten, utan att han får fri lejd att sprida sin propaganda. De som vill kommer tro på vad han än säger. Vems världsbild som har stöd i verkligheten kvittar egentligen, för som verkligheten demonstrerat upprepade gånger nu rättar sig inte människor efter verkligheten.

Vem hade du föredragit som motdebattör då? Är du emot överlag att politiker deltar i tv-sända debatter?
Citera
2017-01-15, 20:35
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Va? Är det sant? Kan någon uttrycka sig så dumt? Med det sättet att resonera kan man ju lägga ner det mesta utav studier och forskning och försöka frysa tiden/utvecklingen.

Vad gäller debatten, så brukar inte Karlsson vara jättestark i den grenen. Han har givetvis fakta på sin sida, men med både en pratkvarn till motdebattör, en partisk programledare samt hela SVT-redaktionen emot sig så lär han få det svettigt.

Ja man kan ju tänka sig att DDR-Helin har satt upp reglerna...vilket kräk han är...en total idiot.
Citera
2017-01-15, 20:37
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
"Som annan forskning visar". Vilken forskning då???
Finns många konstiga forskarrapporter senaste åren som pluppat upp, så det är inga problem för SVT att dra någon av dom.

Det är aldrig individens fel utan går alltid att gömma sig bakom samhällets fel.
Citera
2017-01-15, 20:39
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
SVT:s Rapport flaggar för inslaget i Agenda genom att låta Shahab Ahmadian från FATTA MAN! döma ut behovet av brottsstatistik.

PK-shit media från DDR Jan Helin....vilken jäkla looser....
Citera
2017-01-15, 20:40
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
"Som annan forskning visar". Vilken forskning då???
Bisarrt att Svt måste gå ut och försvara sitt reportage!

Jag vet inte vad de syftar på, men det verkar väl inte osannolikt att socioekonomiska faktorer spelar en stor roll. Att vara invandrare kan i sig också vara en riskfaktor (jag har för mig att BRÅ skrev i någon av sina rapporter att överrepresentationen bestod även efter det att man justerat för socioekonomiska faktorer). Det ena utesluter inte det andra.

Men det allt kokar ned till för oss är att vi under många år nu accepterat en stor invandring av lågutbildade folkgrupper som hamnar i en socioekonomiskt utsatt ställning och ett utanförskap som följer med in i nästa generation.

OM man nu hävdar att socioekonomiska faktorer spelar stor roll, som Drullknull med referens till BRÅ framhöll så talar allt för att vi går mot ett samhälle där brottsligheten kommer att öka och att invandrare kommer att bidra till att så sker då de av en rad olika anledningar kommer att vara överrepresenterade.

För övrigt var detta intressant i artikeln du länkade till:
Citat:
I vårt grannland Norge pågår samma debatt och där har regeringen, där Fremskrittspartiet sitter på justitieministerposten, beställt motsvarande uppdatering av statistik baserat på kriminalitet och ursprungsland, en rapport som kommer senare i år.
Citera
2017-01-15, 20:41
Medlem
Honeytraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Att högerextremister aldrig lär sig.

BRÅ, Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet , Rapport 2005:17

Nu övar vi lite matematik. 5,7/2,5 = 2,28. Risken för en lågutbildad person att registreras för misstanke om brott är mer än 2 gånger så stor relativt att vara invandrare enligt rapporten.

Sarnecki behöver bara vara pedagogisk för att dra byxorna på nyfascisten Karlsson.

Schack matt....

Idiot! Skriv ngt vettigt istället...

Vilka är rasister/facister/nazister.....är så trött på din typ av idioter...du kommer säkert att sitta och gråta när DJT svärs in som ny president också...

'Patetiskt!
Citera
2017-01-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
I kvällens agenda, 15/1 2017, diskuteras; Behöver Sverige ny statistik på hur stor del av brotten som begås av utlandsfödda? Reportage och diskussion mellan Mattias Karlsson gruppledare SD och Jerzy Sannecki, professor i kriminologi. Här diskuterar vi debatten. Vem vinner?
Jag som inte följer Agenda. Är det normalt att det anordnas debatt mellan politiker och akademiker? Spontant borde det bli en ganska dålig debatt och mest pajkastning.

Mattias borde diskutera skattefinansierad forskning med Helene Hellmark som är forskkingsminister.

Jerzi borde debattera med någon (internationell(?) forskare) som forskat på brott och etnicitet.
Citera
2017-01-15, 20:44
Medlem
outback4s avatar
Om Sverige tog hit japaner/thaigirls istället för analfabeter från Afghanistan/Somalia
tror det skulle sett annorlunda ut
Citera
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeytrap
Han kan ju forska tills han dör (snart hoppas jag) inget kommer ändå att andras. Politikerna har sålt ut landet och det hajar alla som har ngt innanför pannbenet. Vilka pajasar dom är....pinsamt att se....

Sitta och förneka att babianer ligger bakom större delen av brott som begår är ungefär som att vara ca 2 år gammal....
Fast det har funkat relativt bra ganska länge. Folk orkar inte läsa rapporterna, det orkar inte titta i tabellerna och de orkar verkligen inte extrapolera överrepresentationen från åren 1990-95 och beräkna hur det borde se ut idag.

Kommer det ut en ny rapport så kommer det att stå i den att majoriteten av våldtäkterna i landet begås av invandrare. Det går in i huvudet på folk.

Det är ungefär som att berätta för folk att 9% av alla flickor/kvinnor mellan 16-24 år blev utsatta för sexualbrott under 2015. https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html
Ganska enkelt att förstå såna siffror.
Citera
Medlem
Jag tror det är jättebra att sådana här diskussioner kommer upp. Egentligen är inte det viktiga att fastslå hur många % av de utlandsfödda som har gjort brott i Sverige. Det viktiga är att få bort förbudet att ens undersöka hur verkligheten ser ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Bisarrt att Svt måste gå ut och försvara sitt reportage!

Jag vet inte vad de syftar på, men det verkar väl inte osannolikt att socioekonomiska faktorer spelar en stor roll. Att vara invandrare kan i sig också vara en riskfaktor (jag har för mig att BRÅ skrev i någon av sina rapporter att överrepresentationen bestod även efter det att man justerat för socioekonomiska faktorer). Det ena utesluter inte det andra.

Men det allt kokar ned till för oss är att vi under många år nu accepterat en stor invandring av lågutbildade folkgrupper som hamnar i en socioekonomiskt utsatt ställning och ett utanförskap som följer med in i nästa generation.

OM man nu hävdar att socioekonomiska faktorer spelar stor roll, som Drullknull med referens till BRÅ framhöll så talar allt för att vi går mot ett samhälle där brottsligheten kommer att öka och att invandrare kommer att bidra till att så sker då de av en rad olika anledningar kommer att vara överrepresenterade.

För övrigt var detta intressant i artikeln du länkade till:

Gällande socioekonomiska faktorer så har de, för åtminstone våldsbrott, en ytterst liten påverkan. Användaren tryggtochbra har skrivit en del inlägg om ämnet: (FB) Tråden om invandrares överrepresentation bland brottslingar (sammanfogad)

Ser mycket fram emot den norska rapporten, äntligen lite färska resultat som man kan hänvisa till i diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in