Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
"Som annan forskning visar". Vilken forskning då???
Bisarrt att Svt måste gå ut och försvara sitt reportage!
Jag vet inte vad de syftar på, men det verkar väl inte osannolikt att socioekonomiska faktorer spelar en stor roll. Att vara invandrare kan i sig också vara en riskfaktor (jag har för mig att BRÅ skrev i någon av sina rapporter att överrepresentationen bestod även efter det att man justerat för socioekonomiska faktorer). Det ena utesluter inte det andra.
Men det allt kokar ned till för oss är att vi under många år nu accepterat en stor invandring av lågutbildade folkgrupper som hamnar i en socioekonomiskt utsatt ställning och ett utanförskap som följer med in i nästa generation.
OM man nu hävdar att socioekonomiska faktorer spelar stor roll, som
Drullknull med referens till BRÅ framhöll så talar allt för att vi går mot ett samhälle där brottsligheten kommer att öka och att invandrare kommer att bidra till att så sker då de av en rad olika anledningar kommer att vara överrepresenterade.
För övrigt var detta intressant i artikeln du länkade till:
Citat:
I vårt grannland Norge pågår samma debatt och där har regeringen, där Fremskrittspartiet sitter på justitieministerposten, beställt motsvarande uppdatering av statistik baserat på kriminalitet och ursprungsland, en rapport som kommer senare i år.