Citat:
Kort sagt, nej, bland annat av den anledning du själv angav.Finns det något alls som tyder på att det skulle varit "högerextrema" gärningsmän?
Som jag har förstått det så verkar det ha funnits vittnen men att de inte vill tala (rätta mig om jag har fel), hade de tvekat att tala med polisen om det var två rasistiska "svennar" som sköt? Möjligt att de var maskerade men jag tror att eventuella vittnen har rätt bra koll på vilka gärningsmännen kan ha varit.
Som jag har förstått det så verkar det ha funnits vittnen men att de inte vill tala (rätta mig om jag har fel), hade de tvekat att tala med polisen om det var två rasistiska "svennar" som sköt? Möjligt att de var maskerade men jag tror att eventuella vittnen har rätt bra koll på vilka gärningsmännen kan ha varit.
En annan sak som talar emot är ett det skall ha varit två GM. Sannolikheten att "högerextrema" seriemördare skulle jobba i par är förvisso inte helt obefintlig, men näst intill rent statistiskt sätt.
Att kriminellt belastade, lågbegåvade bruschor med bristande impulskontroll gör det är betydligt mer sannolikt.
Jag tror att det var rätt person som sköts, GM bör ha haft goda möjligheter att identifiera BO innan de gick till verket med likriktaren.
Det som är oklart är dock varför BO blev skjuten, med tanke på att han för en gångs skulle faktiskt inte verkar ha varit inblandad i kriminella kretsar.
Som flera har varit inne på kan det vara ett typiskt blattemord, d.v.s. anledningen till det är något som vi mer utvecklade människor skulle utfatta som en skitsak, och helt enkelt ignorera innan vi gick vidare med vårt liv.
Någon skitsak som att BO tittat på fel person, sagt fel sak till någon, stött på fel tjej eller gjort något annat som av någon anledning triggat någon lågbegåvad person med obefintlig impulskontroll till att skjuta ihjäl honom.
Jag hoppas att polisen hittar GM, för det vore onekligen mycket intressant att få reda på motivet.