Hej! Jag undrar under vilken period och årtal som Germanska folkstammar började invandra till det Romerska Riket? Var det under Romerska Kungariket (753 f.Kr.–509 f.Kr.), Romerska republiken (509 f.Kr.–27 f.Kr.), Romerska kejsardömet (31 f.Kr.–395 e.Kr.) eller Västromerska riket (395 e.Kr.–476 e.Kr.)?
Romerska Riket krigade ju också mot de Germanska folkstammarna vilket i sin tur ledde till att flyktingar sökte sig in i Romerska Riket och jag undrar när även detta började ske.
OBSERVERA DETTA ÄR INGENTING SOM JAG ÄR INTRESSERAD AV ATT ARGUMENTERA OM I DENNA TRÅD: Anledningen varför jag vill veta detta är till följd av att jag vill avgöra många år kvar vår nuvarande germanska civilisation (som är Romerska Rikets arvtagare) har kvar till följd av den massiva folkvandringen av muslimska folkslag från Asien och Afrika som sker i vår moderna tid.
En annan sidofråga är ju då också: När började massinvandringen av ekonomiska migranter och flyktingar till dagens Västeuropa; var det för 7, 15 eller 20 år sedan?
OBSERVERA DETTA ÄR INGENTING SOM JAG ÄR INTRESSERAD AV ATT ARGUMENTERA OM I DENNA TRÅD: Det är nämligen så att det var just de germanska folkstammarna som immigrerade in i det Romerska Riket som så småningom störtade civilisationen inifrån genom längre perioder av plundring och kaosartat beteende och tillslut år 476 e.Kr. så orkade inte Västromerska Riket hålla ut längre.
/Mvh Zerkalo
Senast redigerad av Zerkalo 2017-01-15 kl. 09:54.
En betraktelse av den västerländska civilisationens ursprung och överlevnad visar att den arabiska kulturen och muslimerna har haft väsentligt inflytande på hur vårt samhället formades och tog sig ur det medeltida mörkret.
Hej! Jag undrar under vilken period och årtal som Germanska folkstammar började invandra och fly till det Romerska Riket? Var det under Romerska Kungariket (753 f.Kr.–509 f.Kr.), Romerska republiken (509 f.Kr.–27 f.Kr.), Romerska kejsardömet (31 f.Kr.–395 e.Kr.) eller Västromerska riket (395 e.Kr.–476 e.Kr.)?
Anledningen varför jag vill veta detta är till följd av att jag vill avgöra många år kvar vår nuvarande germanska civilisation (som är Romerska Rikets arvtagare) har kvar till följd av den massiva folkvandringen av muslimska folkslag från Asien och Afrika som sker i vår moderna tid. En annan sidofråga är ju då också: När började massinvandringen av ekonomiska migranter och flyktingar till dagens Västeuropa; var det för 7, 15 eller 20 år sedan?
Det är nämligen så att det var just de germanska folkstammarna som immigrerade in i det Romerska Riket som så småningom störtade civilisationen inifrån genom längre perioder av plundring och kaosartat beteende och tillslut år 476 e.Kr. så orkade inte Västromerska Riket hålla ut längre.
/Mvh Zerkalo
Jag tror inte att det var någon invandring direkt som ledde till romarrikets fall utan flera andra faktorer. Det är bland annat kristendomen som växte fram som försvagade det sätt som romarna styrde sitt rike. Detta skedde under åren 200-400 år efter kristus. På något sätt så försvagades romarna i ett moraliskt dilemma och var inte hårda och starka längre. Därför förlorade de krigen mot germanerna som helt enkelt plundrade sönder det sista av romarriket. Roms befolkning föll från flera hundratusen invånare till en liten småstad på 30-50.000 invånare.
Sålänge som kristendomen sen var den förhärskande makten i europa så var ständigt småkrig och en mycket mörk period för de intellektuella och vetenskapen. Det var först framåt 1500-talet som man på allvar började frigöra sig från de onda krafterna som fanns inom kristendomen.
Sedan återerövrade man mycket av kunskaperna som försvann från europa. Jag är själv väldigt tacksam att vi i Europa kunde lämna kristendomen bakom oss. Nu får vi se hur det går med islam, som i mina ögon är en religion som är minst lika illa som kristendomen. Det kan mycket väl bli en kamp om liv och död för att försvara vetenskapen och vårt sätt att leva mot religiösa fanatiker.
En betraktelse av den västerländska civilisationens ursprung och överlevnad visar att den arabiska kulturen och muslimerna har haft väsentligt inflytande på hur vårt samhället formades och tog sig ur det medeltida mörkret.
OT: Jojo, jag har väldigt mycket respekt för Osmanska Riket och Umayyad- Abbasid och Fatimidkalifatet.
Förmodligen kommer Islam ta över hela världen och med århundradena skapa en civilisation som är större än den här och sedan kommer Bahá'í (världens mest geografiskt utspridda religion och snabbast växande i FN-länder) eftersom det är den religion Islam förföljer och hatar allra mest och detta är ett tecken på dess legitimitet och martyrskap likt Kristendomen i Västromerska Riket.
Men det är fortfarande inte relevant till min fråga:
Citat:
Hej! Jag undrar under vilken period och årtal som Germanska folkstammar började invandra och fly till det Romerska Riket? Var det under Romerska Kungariket (753 f.Kr.–509 f.Kr.), Romerska republiken (509 f.Kr.–27 f.Kr.), Romerska kejsardömet (31 f.Kr.–395 e.Kr.) eller Västromerska riket (395 e.Kr.–476 e.Kr.)?
En annan sidofråga är ju då också: När började massinvandringen av ekonomiska migranter och flyktingar till dagens Västeuropa; var det för 7, 15 eller 20 år sedan?
Jag tror inte att det var någon invandring direkt som ledde till romarrikets fall utan flera andra faktorer. Det är bland annat kristendomen som växte fram som försvagade det sätt som romarna styrde sitt rike. Detta skedde under åren 200-400 år efter kristus. På något sätt så försvagades romarna i ett moraliskt dilemma och var inte hårda och starka längre. Därför förlorade de krigen mot germanerna som helt enkelt plundrade sönder det sista av romarriket. Roms befolkning föll från flera hundratusen invånare till en liten småstad på 30-50.000 invånare.
Sålänge som kristendomen sen var den förhärskande makten i europa så var ständigt småkrig och en mycket mörk period för de intellektuella och vetenskapen. Det var först framåt 1500-talet som man på allvar började frigöra sig från de onda krafterna som fanns inom kristendomen.
Sedan återerövrade man mycket av kunskaperna som försvann från europa. Jag är själv väldigt tacksam att vi i Europa kunde lämna kristendomen bakom oss. Nu får vi se hur det går med islam, som i mina ögon är en religion som är minst lika illa som kristendomen. Det kan mycket väl bli en kamp om liv och död för att försvara vetenskapen och vårt sätt att leva mot religiösa fanatiker.
Okej, intressant. Men kan du vänligen försöka besvara min fråga, tack:
Citat:
Det jag vill veta är om det skedde innan, eftersom om det skedde först runt 21 e.Kr. enligt wikipedia, eftersom om det först började komma flyktingar runt 21. e.Kr. så innebär det alltså enligt min "främlingsfientliga" och "fundamentalistiska världsbild" (som går ut på att jag använder Romerska Riket som en mall på hur den nuvarande västerländska civilisationens händelseförlopp) så lever vi redan i inte längre i den "Romerska Republiken" utan i ett kejsardöme (Observera att jag är inte intresserad av att argumentera huruvida denna naiva världsbild är legitim eller ej, utan jag vill veta när den första migrationen började och när den började i vår tid.)
Det jag vill veta är om det skedde innan, eftersom om det skedde först runt 21 e.Kr. enligt wikipedia, eftersom om det först började komma flyktingar runt 21. e.Kr. så innebär det alltså enligt min "främlingsfientliga" och "fundamentalistiska världsbild" (som går ut på att jag använder Romerska Riket som en mall på hur den nuvarande västerländska civilisationens händelseförlopp) så lever vi redan i inte längre i den "Romerska Republiken" utan i ett kejsardöme (Observera att jag är inte intresserad av att argumentera huruvida denna naiva världsbild är legitim eller ej, utan jag vill veta när den första migrationen började och när den började i vår tid.)
Det kan vara otydligt med migrationsperioden. Menar man en migration till Rom eller att Romarriket råkade expandera och ta över halva europa under denna tidsperiod? Alltså det är ju svårt att komma som flykting till romarriket om det land man bodde i blev en del av romarriket liksom.
Det kan vara otydligt med migrationsperioden. Menar man en migration till Rom eller att Romarriket råkade expandera och ta över halva europa under denna tidsperiod? Alltså det är ju svårt att komma som flykting till romarriket om det land man bodde i blev en del av romarriket liksom.
Jojo, men alltså det enda jag vill veta är:
När germaner började migrera in i Riket.
Romerska Riket krigade ju också mot de Germanska folkstammarna vilket i sin tur ledde till att flyktingar sökte sig in i Romerska Riket och jag undrar när detta började ske.
... och när började Germaner på allvar invandra till det romerska Riket.
Hundratusentals Cimbris vandrade ner mot Rom 100 fkr och slogs jävligt mycket på vägen ner. Jag vet inte om det finns tidigare vandringar i samma utsträckning.
Jag tror inte att det var någon invandring direkt som ledde till romarrikets fall utan flera andra faktorer. Det är bland annat kristendomen som växte fram som försvagade det sätt som romarna styrde sitt rike. Detta skedde under åren 200-400 år efter kristus. På något sätt så försvagades romarna i ett moraliskt dilemma och var inte hårda och starka längre. Därför förlorade de krigen mot germanerna som helt enkelt plundrade sönder det sista av romarriket.
Den där teorin ger jag inte mycket för. När jag pluggade historia senast så var den mest troliga teorin att Rom gick under för att folket inte ville vara en del av imperiet längre (d.v.s de förlorade mer än vad de tjänade). Roms dekadens började i princip när republiken gick under med Caesar, efter Caesar började kejsarna höja skatten regelbundet för att bekosta sina egoprojekt. Till slut så var det helt enkelt orimligt att leva i Rom så de germanska folken sågs som befriare.