Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-13, 08:15
Medlem
Fan vad jag har börjat gilla att kolla på längdskidåkning! Har under hela livet kollat lite smått utan att följa varje tävling, men sen vm 2014 (det var väl då de körde i Falun?) så fastnade jag verkligen för sporten. Roligt nu när jag börjar lära mig de andra åkarna och börjar fatta lite mer om sporten i allmänhet

Kommer det vara några tävlingar innan VM? För landslagen menar jag då.
2017-01-13, 09:22
Medlem
Absolut! Det är tävlingar nästan varje helg fram till VM. Närmast är det renodlad sprinthelg i Toblach. Här är hela världscupprogrammet:

http://www.fis-ski.com/cross-country/events-and-places/calendar/?sector=CC&season=2017&discipline=ALL&gender=all&s tart=2017-01-01

Om du med "landslaget" menar bara stafetter, så är det både teamsprint i helgen och vanlig stafett i Ulricehamn nästa vecka.
2017-01-13, 17:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Bara 49 damer till start i sprinten imorgon.
2017-01-13, 18:30
Medlem
Tycker alla Svenskor kan ta sig till final en bra dag... Hanna Jonna Ida klart störst chanser men även Dyvik Öberg Maja har chansen om allt klaffar...

kommit del nysnö där idag kan kanske bli lite klurigt att få till materialet
2017-01-13, 18:44
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bara 49 damer till start i sprinten imorgon.
Men trots det breddas sporten, Thailand har en deltagare med.
Denise herrmann kom med samt ytterligare en skidskytt, laukkanen som startar sist.
2017-01-14, 17:43
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Känns som Ida säkrade en VM-sprintplats idag. Öberg och Sömskar måste nå final i Falun, det känns det inte som just nu. Och Dyvik och Dahlqvist måste nog vinna U23-VM och det mot åkare av finalkapacitet, vilket jag inte tror det kommer vara med några.

På herrsidan är Svensson helt klar medan Jönsson hänger lite löst om Hellner tänkt åka. Ser inte nån annan som har finalkapacitet och då går Jönsson före i min bok trots dagen.

I väst imponerade Jacobsen fram till upploppet där hon hade noll och ingenting att sätta emot. Fortsatt efter Harsem väl. Skar borde vara klar och troligen också Kläbo, sedan tidigare Northug jr och Krogh. Sista platsen till ? Inte Taugböl i vart fall förrän han håller i finaler. Iversen, femma i Davos, eller Golberg, seger i Kuusamo (K), ligger nog bäst till. Sen finns ju Brandsdal och Hattestad och Fossli och några Northug till.
2017-01-14, 19:02
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Känns som Ida säkrade en VM-sprintplats idag. Öberg och Sömskar måste nå final i Falun, det känns det inte som just nu. Och Dyvik och Dahlqvist måste nog vinna U23-VM och det mot åkare av finalkapacitet, vilket jag inte tror det kommer vara med några.

På herrsidan är Svensson helt klar medan Jönsson hänger lite löst om Hellner tänkt åka. Ser inte nån annan som har finalkapacitet och då går Jönsson före i min bok trots dagen.

I väst imponerade Jacobsen fram till upploppet där hon hade noll och ingenting att sätta emot. Fortsatt efter Harsem väl. Skar borde vara klar och troligen också Kläbo, sedan tidigare Northug jr och Krogh. Sista platsen till ? Inte Taugböl i vart fall förrän han håller i finaler. Iversen, femma i Davos, eller Golberg, seger i Kuusamo (K), ligger nog bäst till. Sen finns ju Brandsdal och Hattestad och Fossli och några Northug till.

Mest intressant i sprint är nog vem som får köra teamsprinten tillsammans med Nilsson i VM. Det känns väldigt jämnt nu när Falk har höjt sig ett snäpp från tidigare år samtidigt som Ingemarsdotter har haft en lite tveksam form. Min känsla är att det bli Ingemarsdotter då hon har mycket erfarenhet från teamsprint i mästerskaps-sammanhang. Det ska bli riktigt kul att se hur de åker imorgon även om Norge inte ställer upp med sitt tuffaste uppställning direkt. För visst lär det bli Östberg-Falla i detta VM också precis som i Falun? Eller lägger sig Björgen och Weng in i den diskussionen månne?
2017-01-14, 20:30
Medlem
Tidigare i veckan sas det att senast fredag skulle det bestämmas var VC-avslutningarna ska hållas, men inget verkar ju vara klart än? Det lät som att Quebec får tävlingarna om man bara löser det ekonomiska.

På ett sätt vore det trevligt om Quebec får arrangemanget, men jag undrar om man tänker köra klassiska lopp i sådana fall? Skulle nog bli en rejäl stakfest. (Jag antar att man tänkt åka på Plains of Abraham igen då...)
2017-01-14, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Tidigare i veckan sas det att senast fredag skulle det bestämmas var VC-avslutningarna ska hållas, men inget verkar ju vara klart än? Det lät som att Quebec får tävlingarna om man bara löser det ekonomiska.

På ett sätt vore det trevligt om Quebec får arrangemanget, men jag undrar om man tänker köra klassiska lopp i sådana fall? Skulle nog bli en rejäl stakfest. (Jag antar att man tänkt åka på Plains of Abraham igen då...)

Om de ändå ska över Atlanten vore det ju ännu bättre med Canmore. Det är iofs längre och tid för höghöjdsuppladdning finns väl inte riktigt.
2017-01-14, 20:58
Medlem
Ida stärker helt klart sina akter för att få åka sprinten i VM skulle säga att hon är rätt klar för den... med andra ord kan laget vara klart Stina Hanna Ida Jonna... alla dom har vart topp 4 i år ett rätt starkt lag med andra ord... få utmanare kvar Dyvik nja Maja nja Öberg nja skulle vara Settlin då...Öberg har väl mer eller mindre varit sjuk sedan Davos bara tränat runt en vecka så hon var ju ursäktad idag men hon lär ändå inte hinna leverera resultat. Maja o Dyvik får göra de bra i u23 VM får vi hoppas
2017-01-14, 21:20
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Ida stärker helt klart sina akter för att få åka sprinten i VM skulle säga att hon är rätt klar för den... med andra ord kan laget vara klart Stina Hanna Ida Jonna... alla dom har vart topp 4 i år ett rätt starkt lag med andra ord... få utmanare kvar Dyvik nja Maja nja Öberg nja skulle vara Settlin då...Öberg har väl mer eller mindre varit sjuk sedan Davos bara tränat runt en vecka så hon var ju ursäktad idag men hon lär ändå inte hinna leverera resultat. Maja o Dyvik får göra de bra i u23 VM får vi hoppas

Håller helt med om den kvartetten. Och herrarna bör bli Calle, Emil, Teodor, Oskar.
2017-01-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Om de ändå ska över Atlanten vore det ju ännu bättre med Canmore. Det är iofs längre och tid för höghöjdsuppladdning finns väl inte riktigt.
Quebec, Östersund, Trondheim och Ruka är de fyra jag hört nämnas. Falun är visst inte längre aktuellt. Quebec är tydligen det man helst vill, men är ju lite större kostnader och logistiska besvär om man ska över Atlanten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in