2017-01-14, 10:47
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Du är ju löjlig. Vem har påstått att det BARA är det? Det som sägs är ju att massinvandringen har enorma negativa effekter på samhället, även på exempelvis sjukvården och psykvården i olika former. Jag har gett dig massor av exempel på problem och följder i tråden som du kan läsa.

Vi kommer ingenvart. Jag skrev i mitt första inlägg att både svenskar och invandrare söker vård i onödan, och det blev ett jävla liv på grund av det. Jag vet inte vart du vill komma. Jag har aldrig påstått att invandringen inte är ett problem.
Citera
2017-01-14, 10:48
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Behövs knappast officiell statistik för att slå fast att fler människor innebär längre köer och färre bäddar/invånare.

Nej precis, och jag tror också att anledningen till att det är så mycket invandrare i akutrummen är bland annat för att man inte har den utbildning vi har om att ta hand om småsaker. Man kanske inte har grejer hemma för att stoppa en blödning efter ha skurit sig i fingret, man vet inte hur man gör rent eller plåstrar om det rätt och så vidare.

Jag tror som sagt att det är kunskapsbaserat i mångt och mycket.

Edit: Men jag vet förstås svenskar som åker in för ta mig fan allt med, och vissa som inte ens gör det när dom är döende.
Citera
2017-01-14, 10:52
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Vi kommer ingenvart. Jag skrev i mitt första inlägg att både svenskar och invandrare söker vård i onödan, och det blev ett jävla liv på grund av det. Jag vet inte vart du vill komma. Jag har aldrig påstått att invandringen inte är ett problem.

Du går i försvarsställning med att "svenskar gör också så" och "det är inte bara invandrare". Vem har påstått det, det är något du tar till för att det är enda argumentet du kan ta till. Som sagt har jag i tråden nämnt tiotals med uppenbara problem inom olika former av sjukvård som du kan läsa, som är uppenbart invandringsrelaterade och medför stora påfrestningar och stora kostnader. Det har invandringen bidragit till, plus en kraftig befolkningsökning där många påstås ha stort vårdbehov. Ditt svar på allt det har varit "svenskar gör också så" och "det är inte bara invandrare" vilket ingen har påstått, utan det som påstås är att invandringen belastar sjukvården väldigt hårt på många olika sätt och att många invandrare har olika beteenden som gör att det ställer till problem på sjukhusen och akutmottagningarna och har dålig kunskap om basala problem och är mer krävande än andra i form av uppsökande av akuten för saker som inte har där att göra och ett större vårdbehov i andra fall. Man konsumerar välfärden flera gånger mer än svenskar, samtidigt som man betalar mycket mindre i skatt.
Citera
2017-01-14, 10:55
Moderator
Strix m/94s avatar
PI -> P&PP

Strix/Mod
Citera
2017-01-14, 11:04
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Du går i försvarsställning med att "svenskar gör också så" och "det är inte bara invandrare". Vem har påstått det, det är något du tar till för att det är enda argumentet du kan ta till. Som sagt har jag i tråden nämnt tiotals med uppenbara problem inom olika former av sjukvård som du kan läsa, som är uppenbart invandringsrelaterade och medför stora påfrestningar och stora kostnader. Det har invandringen bidragit till, plus en kraftig befolkningsökning där många påstås ha stort vårdbehov. Ditt svar på allt det har varit "svenskar gör också så" och "det är inte bara invandrare" vilket ingen har påstått, utan det som påstås är att invandringen belastar sjukvården väldigt hårt på många olika sätt och att många invandrare har olika beteenden som gör att det ställer till problem på sjukhusen och akutmottagningarna och har dålig kunskap om basala problem och är mer krävande än andra i form av uppsökande av akuten för saker som inte har där att göra och ett större vårdbehov i andra fall. Man konsumerar välfärden flera gånger mer än svenskar, samtidigt som man betalar mycket mindre i skatt.

Mitt svar på allt? Jag har nämnt det i ett inlägg. Artikeln i trådstarted anspelar bara på invandring. Det enda jag försökte säga är att problem finns på flera plan, något som varken trådstarten, artikeln, eller något inlägg påpekat, det är ett sätt att försöka nyansera och bidra till diskussionen. Jag håller med i det du säger, så vi kan avsluta vår debatt här. Jag röstar svenskvänligt, om du undrar.

Citat:
Sverigedemokraternas gruppledare och ledamot i landstingsfullmäktige, Dan Kareliusson, skyller krisen inom sjukvården i Stockholm på invandrare. – Invandrare har för vana att uppsöka akutsjukhusen för alla krämpor, säger han till Dagens Nyheter.
Citera
2017-01-14, 11:05
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nu går Dan Kareliusson gruppledare i Sverigedemokraterna och sittande i Stockholms landstingsfullmäktige ut och skyller överbeläggningarna inom sjukvården på invandrarna. Han hävdar att dom uppsöker akuten även för småkrämpor. Finns naturligtvis ingen statistik men SD påstår sig själva bevaka sjukhusen och har även medlemmar som jobbar inom vården. Dessutom påstår han att tolkbehoven leder till längre väntetider vilket sjukhusen förnekar. Har han något fog i sin kritik eller svamlar han bara?

http://svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sd-skyller-sjukvardskrisen-pa-invandrare

Han både svamlar och har fog för sin kritik. Svamlet består i att han får det att låta som problemen enbart beror på invandrarna men de är förstås mycket med omfattande än så. Precis som skolans problem. Eller polisens problem. Eller socialtjänstens problem. Gemensamt är att alla befintliga problem förvärras med invandringen, särskilt som invandrarna kräver ännu mer resurser per capita än svenskar.

Sedan är det självklart att invandrarna belastar vården och att belastningen är signifikant. Dels så har de en sammansättning som innebär de genererar generellt mer utgifter än intäkter, vilket innebär en sänkning av välfärden per capita. Dels vore det extremt besynnerligt om människor som ofta växt upp i tredje världen, utan vaccinationsprogram, mödravård, barnavård, skolhälsovård, friskvård, tandvård och så vidare och dessutom ska utgöras av krigsflyktingar inte skulle ha ett större vårdbehov än svenskar!

I så fall måste vi fråga oss om de som kommer verkligen är de med behov av hjälp, alternativt om vi borde skrota alla våra uppenbart ineffektiva program, insatser och åtgärder som jag räknat upp innan, när resultatet är så dåligt att vår hälsa ändå inte går att skilja från en krigsflykting från tredje världen...

Eller så har invandrare ett högre vårdbehov. I så fall måste vi vara ärliga med det, annars dimensionerar vi vården utifrån premissen att vårdbehovet är detsamma för svenskar och invandrare, samtidigt som nästan hela befolkningsökningen drivs via invandringen. Det leder till en allt värre underdimensionering och SD-politikerns påstående blir allt mer av en sanning.

Vad gäller tolkbehovet är det självklart att det tar mycket mer tid när någon inte talar språket. Bokar en vårdcentral lika långa besökstider för svenska Anna som för Fatima med tolk? I så fall måste vi fråga oss om besöket med Anna innehåller för mycket dödtid och bör kunna kortas ner eller om Fatima verkligen får samma kvalitet på sin vård. Eller så bokar man längre tider när det är tolk och i så fall tar det bevisligen mer tid. Även på akuten tar det förstås mer tid och klart att det leder till längre väntetider för andra. Har själv varit med om flera tillfällen när hela vårdkedjan stannat upp för att leta efter någon som kan prata Farsi eller arabiska, eller en kvinnlig läkare för att en manlig inte får undersöka kvinnan. Att förneka att det tar extra tid och extra resurser är bara dumt.

Vi säger å ena sidan att det här är människor i stort behov av hjälp och å andra sidan ska vi alltså låtsas som att de inte behöver mer hjälp än vilken svensk som helst?

Sedan kan man diskutera hur stor påverkan på vården detta har i relation till andra problem. Men då måste man först mäta, inte förneka och ignorera, det är oseriöst och minst lika korkat som att skylla allt på invandringen.
Citera
2017-01-14, 11:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Men om du arbetar inom vården bör du även veta att det är bevisat att det gynnar det svenska samhället att åka in för små skit?

Om du sätter ett plåster på ett litet sår, går det snabbare och är billigare än om de skiter i såret och det blir infekterat och du behöver sedan både medicin och tiden osv och återbesök.

Så raketforskarna vet inte hur man sätter på ett plåster?
Citera
2017-01-14, 11:08
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nu går Dan Kareliusson gruppledare i Sverigedemokraterna och sittande i Stockholms landstingsfullmäktige ut och skyller överbeläggningarna inom sjukvården på invandrarna.

Nja, han skyller på den höga invandringen.
Det handlar främst om de höga kostnader som invandringen medför, och som därför tar stora ekonomiska resurser från den svenska sjukvården.
Citera
2017-01-14, 11:13
Medlem
marfokabs avatar
Citat:
Menar du på allvar att vi ska ha en sådan grundläggande upplysningsambition i SVERIGE år 2017? På riktigt? Är det Sveriges ansvar att lära afrikaner vad en förkylning är och om det är farligt eller inte? Om man ska starta på den basala nivån, när tror du dessa människor är färdigupplysta till vår egen nivå? Det kommer ju aldrig ske!? När ska dom lära sig om sexualitet, empati, hur man behandlar djuren i Sverige osv som är svårare saker än att förstå vad en förkylning är?

Det skulle kosta enorma summor pengar för rent skit och trams för att verklighetsfrånvända puckon vill ha massinvandring av uppåt miljonen personer från mellanöstern och afrika på bara några år. Men du menar alltså att vi behöver upplysa dessa människor på den grundläggande nivån och att det är rimligt att vi ska ha det så? Är det verkligen vårt ansvar i Sverige att det saknas den mest grundläggande kunskapen bland folk i afrika?

Ja, jag tror givetvis på utbildning och upplysning.
Sedan tror jag även på en kraftigt minskad invandring för att inte belasta samhället (sjukvården inräknad) ännu mer.
Citera
2017-01-14, 11:14
Medlem
SVT vill alltså på fullaste allvar försöka lura läsaren att ett patientmöte MED tolk inte alls tar längre tid än ett patientmöte UTAN tolk.

De är tamejfan otroliga!

Värst av allt är ju att 87% av de naiva svenskarna inte fattar bättre, utan går på SVT:s påhitt
Citera
2017-01-14, 11:17
Medlem
90taletskronas avatar
Det ligger säkert i det han påstår men det är faktiskt äldre som tär på sjukvården främst av allt. Jovisst ser man migranter men det är nära nog 50-50 pensionärer och utlänningar.
Citera
2017-01-14, 11:22
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Det ligger säkert i det han påstår men det är faktiskt äldre som tär på sjukvården främst av allt. Jovisst ser man migranter men det är nära nog 50-50 pensionärer och utlänningar.

Fast att äldre svenskar har ökat vårdbehov är fullt rimligt, särskilt vintertid när många skador uppstår vid halka och fall så behöver äldre svenskar vård för sina skador som uppstår lättare med åldern. Äldre människor har lättare att få sjukdomar, skador osv.

Det är naturligt och ska vara så, det är livets gång. Det gäller däremot inte invandrare, där skadorna ofta är självförvållade beroende på kriminalitet, hämnd och annat därtill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in