Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Nu börjar poletten trilla ner. Du har rätt - Trump behöver inte göra så mycket internationellt, får vi hoppas. Det är väl detta som jag oroar mig för, att han ska bryta sina löften om non-interventionism. Är det nåt omvärlden är trött på är det USAs ständiga krigsföring. Obama tog kol på runt miljonen människor. Om Trump tar kol på hälften så många har han betytt oerhört mycket för oerhört många människor.
Hoppas verkligen han "drar till Ryssland och hälsar på sina polare". Om USA avslutar sina sjuka sanktioner, skulle EUs export till Ryssland öka drastiskt. Världshandeln skulle kickstarta och välståndet börja blomstra igen.
De internationella orosmolnen jag ser kommer inte så mycket från Trump som från den republikanska organisationen. Det är här striderna kommer stå. Jag hoppas verkligen att han fortsätter den inslagna vägen på ökat samförstånd med Kuba (här måste jag ge Obama en eloge!) och att han INTE låter GOP starta krig mot Iran.
En riktig dröm vore att han utnyttjade lagstiftningen för att tvinga Facebook och google att dela upp sina bolag i flera konkurrerande entiteter. De har näst intill monopolställning och det är inte bra.
Han kängor mot big pharma som tar på tok för mycket betalt för medicin verkar mycket positivt för folket. Kanske kan han öppna för import från omvärlden här, för att göra vårdkostnaderna rejält mycket billigare.
Jo, det vet jag om vi ska bara hantera där Amerika är först, så nått som ingen pollett behöver trilla ned för.
Kan inte se att han behöver prata med någon utanför landets gränser speciellt ofta, om han nu ska bara hålla sig till Amerika first.
Men om han måste medla eller förhandla, och motparten har en mycket fast syn i hur de vill ha det och inte ger med sig.
Så kommer det antalen bli pannkaka, och är det ömsesidigt i vad de vill och ger, så är ju det givetvis enklare, då kan tom skicka mig.
Det med Kuba är ju bara så föråldrat, det borde man löst för 20 år sedan typ.
Det att decentralisera makt som enskilda företag har, är ju tokigt men även nödvändigt.
Allt beroende på hur man ser på det, men monopolställning kan det uppstå dumma saker.
Och dra till Ryssland var ju bara så Trump skulle få göra nått utomlands.