• 1
  • 2
2017-01-08, 18:35
Medlem
Jag har fått möjlighet att gå med i ett nytt "fakturera utan företag" projekt. Idétagaren skriver att han/hon under nästa år räknar med en omsättning på ca 10 miljoner.

Det hela bygger på att jag har ett företag som anställer medlemmarna som projektanställda, medlemmarna är endast anställda under den tiden som dom utför ett jobb.

Först registrerar medlemmen sig på hemsidan, därefter fakturerar medlemmen via ett fakturaverktyg som är kopplat till Cool Finans hemsida.

När medlemmen har fakturerat så kollar idétagaren att fakturan är rätt ifylld, den är det så skickar idétagaren den till slutkund för betalning.

Betalning sker till mitt företags bankgiro, varpå jag betalar ut lön till medlemmen enligt våra avtal.

Detta låter väldigt intressant för min del men jag känner att det är lite för bra för att vara sant.

Vilka risker finns det förutom risken för pengatvätt?
Citera
2017-01-08, 19:02
Medlem
Gå från ide till omsättning på 10 miljoner baserat på vadå?

Hur mycket är vinsten av dessa 10 miljoner då?

Finns det inte redan väldigt många liknade företag?

Varför inte starta företaget själv om du tror på iden?
Citera
2017-01-08, 19:20
Medlem
Förstår vi er rätt om det är ts' företag som i detta läge kommer att ha arbetsgivaravtalet med de som skall fakturera utan att själva driva företag?
Citera
2017-01-08, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8000
Gå från ide till omsättning på 10 miljoner baserat på vadå?

Hur mycket är vinsten av dessa 10 miljoner då?

Finns det inte redan väldigt många liknade företag?

Varför inte starta företaget själv om du tror på iden?

Som sagt är iden inte min men han/hon säger sig ha tidigare kännedom av branschen. Ja, det finns många liknande företag men denna skulle ta en lägre avgift. Jag saknar branschkännedom.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förstår vi er rätt om det är ts' företag som i detta läge kommer att ha arbetsgivaravtalet med de som skall fakturera utan att själva driva företag?

Ja, det stämmer.
Citera
2017-01-08, 22:07
Medlem
Vad ska det andra bolaget bara fakturera för? Blir bara en mellanhand och vad är det som bestämmer att ditt bolag får betalt när de skickar fakturan? I så fall borde de köpa fakturan av dig från början.
Citera
2017-01-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Vad ska det andra bolaget bara fakturera för? Blir bara en mellanhand och vad är det som bestämmer att ditt bolag får betalt när de skickar fakturan? I så fall borde de köpa fakturan av dig från början.

Vilket andra bolaget?
Citera
2017-01-08, 22:36
Medlem
Det låter lite som ett Nigeriabrev:
"För att driva detta projekt till fullo så behöver jag din hjälp på grund av en nyligen konstaterad sjukdom."
"Av erfarenhet så vet jag att detta fungerar, under nästa år räknar jag med en omsättning på ca: 10 miljoner, men det är bara en liten början, det kommer att omsättas mycket mer"

Jag sökte lite efter den här Christer Bengtsson (http://www.coolfinans.se/), men det är lite för vanligt namn och för lite information för att veta vem han är.
Är bilden på honom ett foto på hans körkort? Känns underligt. Varför inte ta en ny bild? Bara en liten detalj jag reagerade på.

Han lovar väldigt mycket på kort tid. Har han någon affärsplan där han räknat på det?
Det låter lite konstigt kring bolagen. Det känns bäst om alla delägare går in med kapital i ett nytt gemensamt bolag som är egenanställningsföretaget. Hur ägarförhållandet ska fördelas blir en stor fråga. Arbetsinsatsen bör vara ganska avgörande eftersom han vill ha hjälp med olika delar.
Min åsikt är att om ni ska dela företaget och avkastningen rakt av så kräver det att alla delägare också drar sitt strå till stacken.
Citera
2017-01-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det låter lite som ett Nigeriabrev:
"För att driva detta projekt till fullo så behöver jag din hjälp på grund av en nyligen konstaterad sjukdom."
"Av erfarenhet så vet jag att detta fungerar, under nästa år räknar jag med en omsättning på ca: 10 miljoner, men det är bara en liten början, det kommer att omsättas mycket mer"

Jag sökte lite efter den här Christer Bengtsson (http://www.coolfinans.se/), men det är lite för vanligt namn och för lite information för att veta vem han är.
Är bilden på honom ett foto på hans körkort? Känns underligt. Varför inte ta en ny bild? Bara en liten detalj jag reagerade på.

Han lovar väldigt mycket på kort tid. Har han någon affärsplan där han räknat på det?
Det låter lite konstigt kring bolagen. Det känns bäst om alla delägare går in med kapital i ett nytt gemensamt bolag som är egenanställningsföretaget. Hur ägarförhållandet ska fördelas blir en stor fråga. Arbetsinsatsen bör vara ganska avgörande eftersom han vill ha hjälp med olika delar.
Min åsikt är att om ni ska dela företaget och avkastningen rakt av så kräver det att alla delägare också drar sitt strå till stacken.

Det låter lite som ett Nigeriabrev men han har inte nämnt några pengar.
Citera
2017-01-09, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisb
Vilket andra bolaget?

Ska inte idétagaren ha ett eget bolag för själva faktureringen?
Varför ska du ha ett företag åt idétagaren annars?
Citera
2017-01-10, 17:34
Medlem
Nyckeln är att förstå värdekedjan och vem som tar risk var.

Kund -> (faktura) -> Cool Finans -> (faktura) -> [ditt bolag] -> (Lön) -> konsult

Vad är konfliktscenariot och vem tar risken?

Jag tror du förstår vart jag är på väg här - du tar den största risken. En lön är svår/omöjlig att avtala bort. Du kan inte säga att "du får bara lön om kunden betalar fakturan" - lönekostnaden är en fast kostnad för dig.

Så vad händer om kunden inte betalar, eller om kunden bestrider fakturan av någon anledning? Vem tar risken? Om det är du som ska ta den risken så skall du såklart ha betalt för det. Och om du inte får skälig ersättning för att ta en sån risk så bör det sättas mekanismer på plats för att garantera att du får betalt oavsett. Helst bör Cool Finans sätta upp någon form av externt garantikonto där det deponeras pengar som du kan få betalt med ifall kunden eller Cool Finans krånglar.
Citera
2017-01-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Nyckeln är att förstå värdekedjan och vem som tar risk var.

Kund -> (faktura) -> Cool Finans -> (faktura) -> [ditt bolag] -> (Lön) -> konsult

Vad är konfliktscenariot och vem tar risken?

Jag tror du förstår vart jag är på väg här - du tar den största risken. En lön är svår/omöjlig att avtala bort. Du kan inte säga att "du får bara lön om kunden betalar fakturan" - lönekostnaden är en fast kostnad för dig.

Så vad händer om kunden inte betalar, eller om kunden bestrider fakturan av någon anledning? Vem tar risken? Om det är du som ska ta den risken så skall du såklart ha betalt för det. Och om du inte får skälig ersättning för att ta en sån risk så bör det sättas mekanismer på plats för att garantera att du får betalt oavsett. Helst bör Cool Finans sätta upp någon form av externt garantikonto där det deponeras pengar som du kan få betalt med ifall kunden eller Cool Finans krånglar.

Ja, precis. Denna risk har jag också tänkt på. Det bästa vore om Cool Finans skötte anställningen och mitt bolag tog hand om Cool Finans administration.
Citera
2017-01-13, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisb
Ja, precis. Denna risk har jag också tänkt på. Det bästa vore om Cool Finans skötte anställningen och mitt bolag tog hand om Cool Finans administration.
Finns det något rationellt skäl till att Cool Finans inte är bolaget som anställer och betalar ut löner?

Varför ha ett separat bolag bara för administration? Blir du även delägare i Cool Finans?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in