Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Jag skrev inte att man skall "krossa" allt - jag skrev att man kan göra det, och att det är enkelt. Det finns ingen ideologi, filosofi eller religion som ger svar på alla människans existensiella och materialla problem. Det enda man behöver göra är därför att fokusera på den aktuella religionens, filosofins eller idelologins specifika tillkortakommanden och bygga sina halmgubbar på dessa. Riktigt illa blir det när man dessutom alldeles på egen hand hittat på att motdebattören tror på en viss ideologi, filosofi eller religion och angriper denna ism, istället för att sakligt bemöta motpartens argument.
Jag har inte valt att tjäna någon regim. Det är synd att du har en så haltande argumentation att du ständigt måste ta till den lögnen som debattkrycka.
Jag förstår ditt överföringsförsök och kan bara säga att du, i princip, i stort sätt har rätt. Jag skulle väl snarare säga att man, med tanke på varje metateoris ofullständighet, kan peka på just de ofullständiga och motsägelsefulla dragen i den, speciellt i förhållande till omgivningen, den historiska situationen och andra metateorier. Man behöver då inte bygga "halmgubbar".
Men hur man än kan smula sönder andras metateorier så kompenserar detta inte för att man saknar en egen metateori, eller ännu bättre: Ett gäng metateorier som kompletterar varandra, givetvis modifierade för att de skall kunna göra detta. Inte ens då kan man täcka upp allt, men väldigt mycket!
Att sedan du är så undflyende vad gäller din egen motivation för att ständigt försvara Ryssland och angripa väst, inklusive Sverige, gör ju att jag måste testa en mängd "försöksballonger" snarare än "halmgubbar" för att få ett grepp om dig.
Jag själv har redovisat såväl historien bakom min kritiska inställning till Ryssland som min ideologiska hemvist, (även om jag kanske inte redovisat alla de metateorier, eller i alla fall delar av olika metateorier, som jag använder mig utav i min analys).
Vissa komponenter är viktigare än andra: Visst, jag har t.ex. varit djupt religiös under en kortare period. Men religiösa diskussioner är inte min främsta prioritet, inte minst med tanke på att jag faktiskt ändå är en de facto ateist. Men visst skulle jag klara av en diskussion om bibeln, en personlig "Guds relation", "Guds" komplexa natur som den visar sig inom kristendomen, osv.
Men det finns betydligt mer intressanta och meningsfulla saker att diskutera vad gäller existentiella ting: Människans natur, hur "utomjordingar" verkligen skulle kunna vara beskaffade, om vilka "Gudar" som då skulle kunna vara ytterst verkliga, (i förhållande till den primitiva bilden av "farbrorn i himmelen med vitt skägg"), hur evolutionen skapat oss, både i primitiv som i avancerad bemärkelse, och mycket, mycket mera. Generellt sätt så är vetenskapen och vår komplexa verklighet betydligt intressantare än diverse religiösa tankar och fantasier.
Men nu har vi avlägsnat oss väldigt långt ifrån trådens ämne: Sanktioner mot Ryssland. Så jag tänker nu avsluta just denna diskussion och hoppas att sanktionerna emot Ryssland inte bara består utan skärps det närmaste året, såvida inte Ryssland lämnar tillbaka Krim till Ukraina och drar sig helt tillbaka ifrån sydöstra Ukraina, och blir en god granne.
gott nytt år!