2016-12-31, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, det är klart: Är nu allting bara PR och du valt att tjäna en rysk regim med alla medel, (oavsett om du får betalt för det eller ej, troligen ej), så går det säkert bra att "krossa allt". Ditt problem är då att du har absolut ingenting att hänga upp ditt liv på.
Jag skrev inte att man skall "krossa" allt - jag skrev att man kan göra det, och att det är enkelt. Det finns ingen ideologi, filosofi eller religion som ger svar på alla människans existensiella och materialla problem. Det enda man behöver göra är därför att fokusera på den aktuella religionens, filosofins eller idelologins specifika tillkortakommanden och bygga sina halmgubbar på dessa. Riktigt illa blir det när man dessutom alldeles på egen hand hittat på att motdebattören tror på en viss ideologi, filosofi eller religion och angriper denna ism, istället för att sakligt bemöta motpartens argument.

Jag har inte valt att tjäna någon regim. Det är synd att du har en så haltande argumentation att du ständigt måste ta till den lögnen som debattkrycka.
Citera
2017-01-01, 01:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag skrev inte att man skall "krossa" allt - jag skrev att man kan göra det, och att det är enkelt. Det finns ingen ideologi, filosofi eller religion som ger svar på alla människans existensiella och materialla problem. Det enda man behöver göra är därför att fokusera på den aktuella religionens, filosofins eller idelologins specifika tillkortakommanden och bygga sina halmgubbar på dessa. Riktigt illa blir det när man dessutom alldeles på egen hand hittat på att motdebattören tror på en viss ideologi, filosofi eller religion och angriper denna ism, istället för att sakligt bemöta motpartens argument.

Jag har inte valt att tjäna någon regim. Det är synd att du har en så haltande argumentation att du ständigt måste ta till den lögnen som debattkrycka.

Jag förstår ditt överföringsförsök och kan bara säga att du, i princip, i stort sätt har rätt. Jag skulle väl snarare säga att man, med tanke på varje metateoris ofullständighet, kan peka på just de ofullständiga och motsägelsefulla dragen i den, speciellt i förhållande till omgivningen, den historiska situationen och andra metateorier. Man behöver då inte bygga "halmgubbar".

Men hur man än kan smula sönder andras metateorier så kompenserar detta inte för att man saknar en egen metateori, eller ännu bättre: Ett gäng metateorier som kompletterar varandra, givetvis modifierade för att de skall kunna göra detta. Inte ens då kan man täcka upp allt, men väldigt mycket!

Att sedan du är så undflyende vad gäller din egen motivation för att ständigt försvara Ryssland och angripa väst, inklusive Sverige, gör ju att jag måste testa en mängd "försöksballonger" snarare än "halmgubbar" för att få ett grepp om dig.

Jag själv har redovisat såväl historien bakom min kritiska inställning till Ryssland som min ideologiska hemvist, (även om jag kanske inte redovisat alla de metateorier, eller i alla fall delar av olika metateorier, som jag använder mig utav i min analys).

Vissa komponenter är viktigare än andra: Visst, jag har t.ex. varit djupt religiös under en kortare period. Men religiösa diskussioner är inte min främsta prioritet, inte minst med tanke på att jag faktiskt ändå är en de facto ateist. Men visst skulle jag klara av en diskussion om bibeln, en personlig "Guds relation", "Guds" komplexa natur som den visar sig inom kristendomen, osv.

Men det finns betydligt mer intressanta och meningsfulla saker att diskutera vad gäller existentiella ting: Människans natur, hur "utomjordingar" verkligen skulle kunna vara beskaffade, om vilka "Gudar" som då skulle kunna vara ytterst verkliga, (i förhållande till den primitiva bilden av "farbrorn i himmelen med vitt skägg"), hur evolutionen skapat oss, både i primitiv som i avancerad bemärkelse, och mycket, mycket mera. Generellt sätt så är vetenskapen och vår komplexa verklighet betydligt intressantare än diverse religiösa tankar och fantasier.

Men nu har vi avlägsnat oss väldigt långt ifrån trådens ämne: Sanktioner mot Ryssland. Så jag tänker nu avsluta just denna diskussion och hoppas att sanktionerna emot Ryssland inte bara består utan skärps det närmaste året, såvida inte Ryssland lämnar tillbaka Krim till Ukraina och drar sig helt tillbaka ifrån sydöstra Ukraina, och blir en god granne.

gott nytt år!
Senast redigerad av Ola Schubert 2017-01-01 kl. 01:19.
Citera
2017-01-01, 08:33
Medlem
Citat:
Att sedan du är så undflyende vad gäller din egen motivation för att ständigt försvara Ryssland och angripa väst, inklusive Sverige, gör ju att jag måste testa en mängd "försöksballonger" snarare än "halmgubbar" för att få ett grepp om dig.

Jag själv har redovisat såväl historien bakom min kritiska inställning till Ryssland som min ideologiska hemvist, (även om jag kanske inte redovisat alla de metateorier, eller i alla fall delar av olika metateorier, som jag använder mig utav i min analys).
Jag har ingen ideologisk hemvist. Jag tycker om Ryssland, trivs i det, och tycker att stora delar av rapportering om, och dskussion av, Ryssland är orättvis och innehåller många faktafel och negativism. Jag är inte så intresserad av din ideologiska hemvist och försöker (men lyckas kanske inte alltid) att bemöta det du skriver, snarare än dig som person, din motivation till dina ställningstaganden, eller någon bakomliggande (meta)teori.

Om vi nu skall halka vidare på stickspåret religion (ett ämne jag ogärna diskuterar, eftersom det brukar vara slöseri med tid) så tycker jag att man antingen skall vara religiös eller inte. Protestantism, i sin moderna form, ser jag som fejkreligion, där man satt i system att låtsas vara religiös, samtidigt som man viljelöst hänger på de senaste trenderna i statsideologin.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-01-01 kl. 08:45.
Citera
2017-01-01, 14:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag har ingen ideologisk hemvist. Jag tycker om Ryssland, trivs i det, och tycker att stora delar av rapportering om, och dskussion av, Ryssland är orättvis och innehåller många faktafel och negativism. Jag är inte så intresserad av din ideologiska hemvist och försöker (men lyckas kanske inte alltid) att bemöta det du skriver, snarare än dig som person, din motivation till dina ställningstaganden, eller någon bakomliggande (meta)teori.

Fast alla har ju, förstås, en ideologiskt hemvist, vare sig de vet om den eller ej. Därmed inte sagt att det är nödvändigt att ta till sig "hela paketet" i en viss ideologi, så länge det inte leder till för stora motsägelser i förhållande till de andra värderingarna och attityderna.

Jag förmodar i alla fall att du är en konservativ som gillar Ryssland och inte minst ryssar. Jag skulle säkert också kunna trivas tillsammans med ryssar, (så länge vi inte börjar diskutera politik). Jag skulle säkert kunna charmas av deras "livsglädje", de verkar leva som om det var sista dagen de får leva, ett råd som också terapeuter brukar ge. Men vänta nu: De kanske lever som om det vore den sista dagen i deras liv därför att de snart kanske måste lida och dö för sitt imperium?

Citat:
Om vi nu skall halka vidare på stickspåret religion (ett ämne jag ogärna diskuterar, eftersom det brukar vara slöseri med tid) så tycker jag att man antingen skall vara religiös eller inte. Protestantism, i sin moderna form, ser jag som fejkreligion, där man satt i system att låtsas vara religiös, samtidigt som man viljelöst hänger på de senaste trenderna i statsideologin.

Jag är iof inte speciellt sugen på att diskutera religion. Men jag konstaterar att t.ex. Svenska Kyrkan har en enormt öppen inställning, (jag är inte medlem där). Ja, kanske så öppen att t.o.m. jag blir förvånad när ärkebiskopen slutar tala om Jesus Kristus och i stället talar allmänt om "Gud". Detta har iof fått den effekten att det är en hel del muslimer som vill konvertera, (trots att kyrkan varnar dom för de konsekvenser det kan bli vad gäller förhållandet till muslimsk släkt och vänner). Det är möjligt att detta är ett smart drag av den Svenska Kyrkan då många andra lämnar dem. Möjligtvis så¨räknar man ändå med ett konvertiterna "skall möta Jesus på ett personligt plan", utan teologiska diskussioner.

Citat:
19 procent, nästan var femte präst, håller samtidigt helt med om att det finns frälsning på annat sätt än genom Jesus.

http://www.dagen.se/svenska-praster-kristna-och-muslimer-har-samma-gud-1.687547

Är man kristen så tycker jag att man skall hålla fast vid grundstenarna i kristendomen:

Treenigheten
Jesus: "Jag är vägen sanningen och livet"
Ett personlig möte med Jesus
Sola scriptura: Bibeln öppen för alla rationella människor att läsa och få visdom genom den helige andes vägledning
Sola gratina: Nåden allena.

Sedan kan man alltid diskutera "vad som är synd" o.dyl.

Med detta avslutar jag denna debatt om kristendomen. Har du frågor, synpunkter eller kommentarer så kan du PM:a dem till mig.
Citera
2017-01-01, 16:03
Medlem
Citat:
Fast alla har ju, förstås, en ideologiskt hemvist, vare sig de vet om den eller ej. Därmed inte sagt att det är nödvändigt att ta till sig "hela paketet" i en viss ideologi, så länge det inte leder till för stora motsägelser i förhållande till de andra värderingarna och attityderna.

Jag förmodar i alla fall att du är en konservativ som gillar Ryssland och inte minst ryssar. Jag skulle säkert också kunna trivas tillsammans med ryssar, (så länge vi inte börjar diskutera politik). Jag skulle säkert kunna charmas av deras "livsglädje", de verkar leva som om det var sista dagen de får leva, ett råd som också terapeuter brukar ge.
Nej, jag är inte konservativ. Och ditt svammel om att "charmas av livsglädje" är lika rasistiskt som att babbla om att "negrer har rytmen i kroppen".

Citat:
Jag är iof inte speciellt sugen på att diskutera religion. Men jag konstaterar att t.ex. Svenska Kyrkan har en enormt öppen inställning, (jag är inte medlem där). Ja, kanske så öppen att t.o.m. jag blir förvånad när ärkebiskopen slutar tala om Jesus Kristus och i stället talar allmänt om "Gud".
De kanske skulle sluta prata om Gud också? För att inte "utestänga" någon eller "kränka" ateister. Poängen med en religion är ju att alla skall tro lite vad som helst som faller dem in, har jag hört.
Citera
2017-01-01, 20:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, jag är inte konservativ. Och ditt svammel om att "charmas av livsglädje" är lika rasistiskt som att babbla om att "negrer har rytmen i kroppen".

Jag hävdar inte att ryssarnas livsglädje är genetiskt betingar. Det när snarare kulturellt betingad.

Citat:
De kanske skulle sluta prata om Gud också? För att inte "utestänga" någon eller "kränka" ateister. Poängen med en religion är ju att alla skall tro lite vad som helst som faller dem in, har jag hört.

Du får skälla på någon ifrån Svenska Kyrkan istället för på mig. En varning dock: Svenska präster har läst t.ex. religionsfilosofi så de blir inte speciellt förvånad över något.
Citera
2017-01-02, 06:21
Medlem
Citat:
Jag hävdar inte att ryssarnas livsglädje är genetiskt betingar. Det när snarare kulturellt betingad.
Såvitt jag förstår har du aldrig varit i Ryssland och umgås inte med några ryssar. Därmed kan vi avfärda dina karaktäriseringar av ryssar som tomt prat. Och fortfarande som rasism. Jag undviker konsekvent att uttala mig om hur "folk är" i länder jag aldrig besökt, just av den orsaken. Gör man det och sedan kommer dit, så visar det sig ofta att man hade fel.
Citera
2017-01-02, 10:00
Medlem
Trump varnas av kongressen ifall han försöker göra ngt "putinvänligt" med sanktioner mot RU. De bör ökas istället! Bra!

http://abcnews.go.com/Politics/schiff-warns-vigorous-response-congress-trump-reverses-russia/story?id=44486063
Citera
2017-01-07, 22:47
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Trump varnas av kongressen ifall han försöker göra ngt "putinvänligt" med sanktioner mot RU. De bör ökas istället! Bra!

http://abcnews.go.com/Politics/schiff-warns-vigorous-response-congress-trump-reverses-russia/story?id=44486063
Det låter bra. Sanktionerna måste ligga kvar. Trump är styrd från Kreml men om han försöker gå emot kongressen och visa att han är ryssarnas lakej blir han inte kvar länge.
Citera
2017-01-10, 20:22
Medlem
Ryska "reservfonden" minskade fr 90 miljarder $ i oktober 2014 till 16 miljarder $ i januari 2017.

Sanktioner funkar inte? 😉
Citera
2017-01-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ryska "reservfonden" minskade fr 90 miljarder $ i oktober 2014 till 16 miljarder $ i januari 2017.
Samtidigt minskade utlandsskulden från 680 miljarder till 516 miljarder och guldreserven ökade från 1150 ton till 1543 ton. De har dessutom drygt 70 miljarder i den nationella välfärdsfonden, och lite annat gott och blandat. Nu vänder dessutom tillväxten uppåt igen, så oroa dig inte - det kommer nog att gå bra.
Citera
2017-01-10, 20:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Sanktioner funkar inte? 😉

Citat:
Samtidigt minskade utlandsskulden från 680 miljarder till 516 miljarder och guldreserven ökade från 1150 ton till 1543 ton. De har dessutom drygt 70 miljarder i den nationella välfärdsfonden, och lite annat gott och blandat. Nu vänder dessutom tillväxten uppåt igen, så oroa dig inte - det kommer nog att gå bra.

Även om jag nu inte har så hemskt mycket att bidra i tråden.., så uppskattar jag nog källor när jag läser..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in