Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Tanken slog mig när jag såg världselvan. 9 av 11 från den spanska ligan. De 3 senaste åren är 8/9 av pristagarna på ballond ors top3-lista från spanska ligan, 5/6 lag i cl-finalerna med 3 vinster, 3/3 vinnare i europa league. De har de största stjärnorna, bästa bredden och bästa topplagen. Under en 3-års period kan jag inte hitta något mer imponerande, under en längre period kan möjligtvis italienska ligan 89-98 konkurrera.
Spanska ligan är mycket bra, och det finns otroligt mycket kvalité. Det är väldigt svårt att mäta huruvida ligan är bättre än Serie A när den ligan var som bäst, eller Premier League när den var bäst.
En väldigt svår måttstock är världelvan och Fifa Player of the Year/Ballon d'Or 2010-2015. I det senare röstas det väldigt mycket med hjärtat, och det är ganska få som röstar på spelare (som själva spelar i topplag) som inte spelar i samma lag/landslag. Nu säger jag inte att varken Messi eller Ronaldo har förtjänat de senaste (förutom ett år kanske), men röstningen är kanske inte helt rättvis.
Världselvan vet jag inte hur det utses. Att väldigt många är skeptiska till hur den "tas ut" är ingen hemlighet. Jag kan inte riktigt förstå årets elva faktiskt. Vad Barcelona och Spanien gjorde för att förtjäna så många platser förstår jag inte riktigt - och det är en åsikt som delas av väldigt många.
Att toppligorna svänger är ingen hemlighet, och det är väldigt svårt att hålla någon form av tävling ligorna mellan. Speciellt när det är över flera år. För, om vi ska vara ärliga, varför skulle det mätas i en treårsperiod? Varför inte i decennium?