Citat:
Visserligen finns neurofysiologiska skillnader mellan könen men inte så mycket att man kan tala om att män är från Mars och kvinnor är från Venus. I verkligheten finns det alla sorters hjärnegenskaper hos båda könen. Många kvinnor har fler manliga egenskaper än män och vice versa. Varje människohjärnas funktionalitet och struktur är unik och det finns oändligt många variationer mellan hela jordens 7 miljard människor. Det här ju bara för luddigt. Vem har någonsin påstått att det är enorma skillnader? Hjärnan har ju samma funktion hos både män och kvinnor så det är väl självklart att det inte rör sig om enorma skillnader. Men det kan ju ändå vara tillräckligt med skillnader för att säga att det är just skillnader.
Det känns bara som ett retoriskt grepp. Du skriver själv att det överlappar med 90% och utifrån hjärnans oändliga funktionalitet och kapacitet skulle jag ändå säga att 10% generell skillnad är ganska mycket.
Skulle du säga att det är enorma skillnader mellan en sportsedans motor kontra en herrgårdsvagns om vi utgår från ett bilmärkes olika modeller?
Det känns bara som ett retoriskt grepp. Du skriver själv att det överlappar med 90% och utifrån hjärnans oändliga funktionalitet och kapacitet skulle jag ändå säga att 10% generell skillnad är ganska mycket.
Skulle du säga att det är enorma skillnader mellan en sportsedans motor kontra en herrgårdsvagns om vi utgår från ett bilmärkes olika modeller?
Varför denna sjukliga fixering vid könsskillnader i IQ, hjärnstorlek, egenskaper, personlighet och intressen? Mig veterligen är det ingen normal människa som är fixerad vid skillnader i kroppslängd mellan män och kvinnor. Jag har en kvinnlig kusin som är 1.99 m lång och de flesta män är kortare än hon. Det finns massor av män som är kortare än 1.75 m, t ex Tom Cruise (1.70). Inte hänger han läpp för att hans två ex-fruar är längre än han (1,80 respektive 1.75).
Jag slår vad om att Oantastlig kommer att gräva fram studier och plocka ut citat som han vantolkar som bevis på att av två människor med samma kroppslängd är mannen intelligentare än kvinnan.
Jag har dessvärre inga större kunskaper om bilar att jag med säkerhet kan uttala mig om storleken i skillnad mellan en turbomotor och en vanlig motor. Men jag kan säga så här att det är svårt att tänka mig en Volvo sportkupé med en blandning av en turbomotor och en herrvagnsmotor, t ex en mix av 50 % vardera. Till skillnad från bilar finns det bara ett märke (Homo Sapiens) och två modeller, nämligen man och kvinna.