2017-01-08, 19:22
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Det här ju bara för luddigt. Vem har någonsin påstått att det är enorma skillnader? Hjärnan har ju samma funktion hos både män och kvinnor så det är väl självklart att det inte rör sig om enorma skillnader. Men det kan ju ändå vara tillräckligt med skillnader för att säga att det är just skillnader.

Det känns bara som ett retoriskt grepp. Du skriver själv att det överlappar med 90% och utifrån hjärnans oändliga funktionalitet och kapacitet skulle jag ändå säga att 10% generell skillnad är ganska mycket.

Skulle du säga att det är enorma skillnader mellan en sportsedans motor kontra en herrgårdsvagns om vi utgår från ett bilmärkes olika modeller?
Visserligen finns neurofysiologiska skillnader mellan könen men inte så mycket att man kan tala om att män är från Mars och kvinnor är från Venus. I verkligheten finns det alla sorters hjärnegenskaper hos båda könen. Många kvinnor har fler manliga egenskaper än män och vice versa. Varje människohjärnas funktionalitet och struktur är unik och det finns oändligt många variationer mellan hela jordens 7 miljard människor.

Varför denna sjukliga fixering vid könsskillnader i IQ, hjärnstorlek, egenskaper, personlighet och intressen? Mig veterligen är det ingen normal människa som är fixerad vid skillnader i kroppslängd mellan män och kvinnor. Jag har en kvinnlig kusin som är 1.99 m lång och de flesta män är kortare än hon. Det finns massor av män som är kortare än 1.75 m, t ex Tom Cruise (1.70). Inte hänger han läpp för att hans två ex-fruar är längre än han (1,80 respektive 1.75).

Jag slår vad om att Oantastlig kommer att gräva fram studier och plocka ut citat som han vantolkar som bevis på att av två människor med samma kroppslängd är mannen intelligentare än kvinnan.

Jag har dessvärre inga större kunskaper om bilar att jag med säkerhet kan uttala mig om storleken i skillnad mellan en turbomotor och en vanlig motor. Men jag kan säga så här att det är svårt att tänka mig en Volvo sportkupé med en blandning av en turbomotor och en herrvagnsmotor, t ex en mix av 50 % vardera. Till skillnad från bilar finns det bara ett märke (Homo Sapiens) och två modeller, nämligen man och kvinna.
Citera
2017-01-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Fast vilka är det som är helt fixerade vilka som tjänar mest, startar mest företag, vilka som sitter i olika styrelser, skriver mest på wikipedia etc? Orsaken vi ens behöver diskutera detta är ju för att ni gör en så stor grej av det utan att förstå att könen skiljer sig på en del områden och detta gör att det blir genomsnittliga skillnader i utfall. Slutar ni göra en stor grej av det första behöver vi inte göra en stor grej av förklaringen.

Ja just det Oantastlig, anledning till att män som grupp har högre inkomster under sin levnad beror ju på att deras gener inte klarar att passa barn. Deras biologi kan helt enkelt inte klara mata, leka, kissa, snyta och natta liten plutt. Helt omöjligt!
Hela detta hjärncentrum i hjärnan är hos just män icke existerande. Samma sak med att kunna hantera en dammsugare, diskmaskin eller tvättmaskin! Eller hur man häller såpa i toastolen och vispar runt med toaborsten så det blir rent...detta är en alldels för komplicerad process för att det manliga intellektet någonsin ska räcka till.
Krävs minst IQ 160, doktorsgrad i kemi samt att man vunnit OS i liten slägga... minst!

Så allt detta oerhört komplexa och komplicerade måste överlämnas till kivnnliga experter att göras gratis-
Just så är det ju....tur ni har kvinnor hörredu annars hade människan verkligen inte kunnat klarat sig så långt....
Senast redigerad av Merapi 2017-01-08 kl. 19:33.
Citera
2017-01-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
:
Du är i sanning helt jävla galen.
Citera
2017-01-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Du är i sanning helt jävla galen.

Är jag?
Den absolut främsta anledningen till inkomstskillander mellan män och kvinnor är väl de allra flesta experter i saken eniga om, är att män inte tar sina 50% av ansvar och tid med barn. De tar inte ut föräldraledighet, de tar inte deltid, de tar inte ut vab, de kan stanna på jobbet när jobbet kräver övertid mens lilla frugan trippar hem och tar "ansvaret".
Hade män gjort detta, och därmed tillåtit kivnnor att gå upp i heltid, jobba övertid, inte ta ut hela föräldraledigheten, inte ta all vab utan kunna satsa lika mycket på sin karriär som män, så skulle inkomstskillnaderna ganska omgående plana ut.

Är det då tycker du korrekt anta som du gör att det handlar om manliga geners eller hjärnors överlägsenhet att vi har inkomstskillander?

eller klarar du möjligen då fatta mitt ironiserande över din idioti?

Nått jävla kul måste jag få lov ha på detta forum innan jag storknar.
Citera
2017-01-08, 23:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Visserligen finns neurofysiologiska skillnader mellan könen men inte så mycket att man kan tala om att män är från Mars och kvinnor är från Venus. I verkligheten finns det alla sorters hjärnegenskaper hos båda könen. Många kvinnor har fler manliga egenskaper än män och vice versa. Varje människohjärnas funktionalitet och struktur är unik och det finns oändligt många variationer mellan hela jordens 7 miljard människor.
Är det inte i så fall du som hittar på att de egenskaperna är just manliga? De är ju uppenbarligen inte det, om nu kopplingen är så svag som du säger.

Citat:
Hade män gjort detta, och därmed tillåtit kivnnor att gå upp i heltid, jobba övertid, inte ta ut hela föräldraledigheten, inte ta all vab utan kunna satsa lika mycket på sin karriär som män, så skulle inkomstskillnaderna ganska omgående plana ut.
Tack och lov för vår ekonomi så gör de ju inte det.
Senast redigerad av Diamondgrit 2017-01-08 kl. 23:47.
Citera
2017-01-09, 00:00
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Är jag?
Den absolut främsta anledningen till inkomstskillander mellan män och kvinnor är väl de allra flesta experter i saken eniga om, är att män inte tar sina 50% av ansvar och tid med barn. De tar inte ut föräldraledighet, de tar inte deltid, de tar inte ut vab, de kan stanna på jobbet när jobbet kräver övertid mens lilla frugan trippar hem och tar "ansvaret".

Är det då tycker du korrekt anta som du gör att det handlar om manliga geners eller hjärnors överlägsenhet att vi har inkomstskillander?

eller klarar du möjligen då fatta mitt ironiserande över din idioti?

Nått jävla kul måste jag få lov ha på detta forum innan jag storknar.
Gör du inte det på alla gamla debunkade lögner då?
Minst tio gånger har jag visat dig vad löneskillnaderna beror på. Är det något fel på medlingsinstitutets rapporter varje år?
Säg till i så fall, för vi har lagt ut miljoner efter miljoner på att bevisa diskriminering mellan mäns och kvinnors löner utan att komma fram till något vettigt.
När det gäller barn, så är det ingen jävla ekvation man kan flytta siffror godtyckligt i.
Mänskobarn är bland det vekaste småliv som skapas på jorden det första året och det är för barnets bästa mamman bör se till det i början. Löneskillnaden uppstår heller inte där, så tagga ner för fan, innan du klyver barnet kan du backa tretusen år och begrunda:

Och kungen sade: "Räck mig ett svärd!" När man kom med svärdet sade kungen: "Hugg det levande barnet mitt itu och ge hälften åt den ena och hälften åt den andra!"

Många som använder begreppet verkar tänka på ovanstående - att dela lika.

Då sade hon som var mor till den levande pojken - ty kärleken till sonen överväldigade henne: "Herre, ge honom hellre åt henne, döda honom inte!" Den andra sade: "Nej, ingen av oss skall ha honom. Hugg till!" Då befallde kungen: "Ge det levande barnet åt kvinnan här. Döda honom inte. Det är hon som är hans mor."
Citera
2017-01-09, 00:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Är jag?
Ja.
Citera
2017-01-09, 23:30
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Fast skitsnack...jag Lupac m.fl bemöter din stora fixering vid skillander mellan könen. Att vara så fixerad vi detta ÄR just att göra dem stora....fattar du?
Har du ett samhälle som gör en jättegrej av att några är 180 långa och andra bara 170, gör att denna i verkliga livet rätt ointressanta skillnad som inte ger någon av parterna något direkt övertag
i något av vikt, till just detta, ett enormt övertag.
Samma med samhällens fixering vid kön.
Samma med samhällens fixering vid att det ena könet ska vara si och det andra könet ska vara så.
Och är exakt här som genus byggs. Åhhh en sån söööööööt liten flicka. Så snäll och rar. till en flickbebis på 5 kg och 45 cm lång, stöddig och stabil och skrikande för fulla lungor.

Åhh sån rejäl krabat till pojke, så stor och stark! till en liten vek brosa på 3 kg och 30 cm. Logik någon?

Din biologiska fixering , cementerar skit. För ursäkta mig men de verkliga skillanderna vi faktiskt funnit hos vuxna hjärnor män/ kvinnor, speglas inte i vår verklighet. Kivnnors verbala övertag ex. syns inte för fem öre, utan raka motsatsen.

Du har möjligen en poäng att flickor blir bortklemade. Som pappa är det nog vara svårare att utsätta sina döttrar för de prov man kräver att sönerna skall genomgå ifall de tänker sig fortsätta äta ur faderns kylskåp.
Jag har försökt att behandla dem lika, men jag måste nog tillstå att mina döttrars gråt berört mig mer än mina söners halvhjärtade försök att med snyftningar komma undan de livsförberedande små strapatser jag utsatt dem för. Men det kan väl ändå inte vara rimligt att vi i jämställdhetens namn skall göra pojkar svagare för att flickorna skall kunna mäta sig med dem?

Snarare borde väl fokuset ligga på att sluta upp med daltandet av flickorna?
Citera
2017-01-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du har möjligen en poäng att flickor blir bortklemade. Som pappa är det nog vara svårare att utsätta sina döttrar för de prov man kräver att sönerna skall genomgå ifall de tänker sig fortsätta äta ur faderns kylskåp.
Jag har försökt att behandla dem lika, men jag måste nog tillstå att mina döttrars gråt berört mig mer än mina söners halvhjärtade försök att med snyftningar komma undan de livsförberedande små strapatser jag utsatt dem för. Men det kan väl ändå inte vara rimligt att vi i jämställdhetens namn skall göra pojkar svagare för att flickorna skall kunna mäta sig med dem?

Snarare borde väl fokuset ligga på att sluta upp med daltandet av flickorna?

Ja, de kommer att tacka dig en dag. Varför hjälper du inte dina döttrar mer? De kommer inte kunna äta ur ditt kylskåp resten av livet lika lite som dina söner.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-01-09 kl. 23:43.
Citera
2017-01-09, 23:43
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ja, de kommer att tacka dig en dag. Varför hjälper du inte dina döttrar mer?

Nåja, jag har i alla fall lyckats såpass att de inte verkar skylla sina egna tillkortakommanden på några osynliga strukturer, spöket Laban, glastak, eller andra fantasifoster utan tycks i stort inse att de resultat de får är helt avhängiga deras prestationer.
Citera
2017-01-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nåja, jag har i alla fall lyckats såpass att de inte verkar skylla sina egna tillkortakommanden på några osynliga strukturer, spöket Laban, glastak, eller andra fantasifoster utan verka i stort inse att de resultat de får är helt avhängiga deras prestationer.

Jag tror mer du tänkte att det inte spelar lika stor roll då de alltid kan hitta en man och äta ur hans kylskåp. Likt luder.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-01-09 kl. 23:50.
Citera
2017-01-10, 00:05
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag tror mer du tänkte att det inte spelar någon roll då de alltid kan hitta en man och äta ur hans kylskåp. Likt luder.

En del i min uppfostran av ungarna har bestått i att man inte skall döma andra efter sig själv. Om du själv tänker som ett luder eller för den delen gratisätare skall du inte ta för givet att din omgivning har samma betingelser.
Vad som motiverar människor är förvånansvärt individuellt med tanke på de likheter vi ändå uppvisar i beteenden. Med detta sagt så avslutar jag vårt meningsutbyte. Jag har en känsla av att du kanske inte är sådär jättelycklig men jag önskar dig allt gott här i livet och jag när ett hopp om ditt snara tillfrisknande.

Och för att inte kränka någon kan jag tillägga att det är helt OK nuförtiden med psykisk sjukdom. När det gäller högt uppsatta positioner inom pseudovetenskaper ses det väl snarast som en merit. Så jag spår dig en lysande framtid. Tack och godnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in