Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-09, 14:55
  #1
Medlem
0174Affes avatar
Jag och min arbetsgivare gick skilda vägar under ganska stormiga förhållanden. Jag beslöt att behålla "min" dator. Dock har dom på något sätt stängt den så jag inte kommer in i den. Det är HP Probook, Pro Windows 8

Jag är inte värdens bästa datoranvändare, skulle gärna få förslag på hur jag låser upp den.
Citera
2017-01-09, 14:58
  #2
Medlem
Vad händer om du formaterar den?
Citera
2017-01-09, 15:08
  #3
Medlem
0174Affes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusburkens
Vad händer om du formaterar den?

Hur gör jag det?
Citera
2017-01-09, 15:08
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0174Affe
Jag och min arbetsgivare gick skilda vägar under ganska stormiga förhållanden. Jag beslöt att behålla "min" dator. Dock har dom på något sätt stängt den så jag inte kommer in i den. Det är HP Probook, Pro Windows 8

Jag är inte värdens bästa datoranvändare, skulle gärna få förslag på hur jag låser upp den.

Standard i AD. Om en dator inte får en ny ticket på X dagar så slutar kontot att fungera.

Det enda du kan göra (om din arbetsgivare är så korkad att de inte anvönder bitlicker och/eller secure boot är att boota från externt media, använda ntpasswd för att nollaställa lösenordet på den lokala administratören och använda det kontot för att gå vidare.

Självklart är detta rent juridiskt att se på som dataintrång, och det faktum att du har datorn kvar kan nog ses som egenmäktigt förfarande.
Citera
2017-01-09, 15:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0174Affe
Hur gör jag det?

https://www.youtube.com/watch?v=oSdchGgZrMM
Citera
2017-01-09, 15:17
  #6
Medlem
0174Affes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Standard i AD. Om en dator inte får en ny ticket på X dagar så slutar kontot att fungera.

Det enda du kan göra (om din arbetsgivare är så korkad att de inte anvönder bitlicker och/eller secure boot är att boota från externt media, använda ntpasswd för att nollaställa lösenordet på den lokala administratören och använda det kontot för att gå vidare.

Självklart är detta rent juridiskt att se på som dataintrång, och det faktum att du har datorn kvar kan nog ses som egenmäktigt förfarande.

Dom begärde inte datorn tillbaka
Citera
2017-01-09, 15:50
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0174Affe
Dom begärde inte datorn tillbaka

Det spelar ingen roll. Sålönge de inte uttryckligen sagt att du får den så tillhör den fortfarande din föredetta arbetsgivare.
Citera
2017-01-09, 16:08
  #8
Medlem
0174Affes avatar
Kanske det, men nu ser jag den som min.

Kommer fortfarande inte in i den
Citera
2017-01-09, 16:47
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0174Affe
Kanske det, men nu ser jag den som min.

Kommer fortfarande inte in i den

Du har redan fått svar på den frågan i mitt föregående svar.
Citera
2017-01-09, 16:48
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SniderBoz
fick du sparken och därför så vill du inte lämna tillbaka datorn som någon hämnd?
Om du skiter i disken kan du köpa ny och sätta in

Sålänge inte secureboot eller motsvarande är korrekt aktiverat.
Citera
2017-01-09, 16:49
  #11
Avstängd
Brukar finnas ett liten knapp stor som som en sy nål på senare modeller av laptops på sidan, kallad onekey recovery. där ifrån kan du fabriksåterställa datorn.

Men är inte hundra om det är det på den modellen dock.
Citera
2017-01-09, 18:04
  #12
Medlem
0174Affes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hard3r
Brukar finnas ett liten knapp stor som som en sy nål på senare modeller av laptops på sidan, kallad onekey recovery. där ifrån kan du fabriksåterställa datorn.

Men är inte hundra om det är det på den modellen dock.

Fanns ingen sådan på datorn
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback