Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 12:51
  #1
Medlem
När jag flyttar hemifrån vilket kommer nog vara mycket, mycket snart. Så hade jag tänkt köpa ett sällskapsdjur.

Jag kommer jobba på helger och ibalnd på vissa vardagar, men inte alla. Så jag kommer ha en okej ekonomi men samtisigt vara hemma tillräckligt för att kunna ge kaninen uppmärksamhet och kärlek.

När jag flyttar hemifrån, tänkte jag börja med småsteg i taget. Exemeplvis köpa en bur, hö, hus och leksaker. Och givetvis salsten m.m.

Köpa kanin mat, är det obligatorisk, eller skulle det också vara okej att ge den grönsaker som man kommer ha i kylen?

Kaninen brukar göra sina behov på hörn, så en kanin toalett kommer jag nog också köpa. Men en undring är hur man lär kaninen att göra sina behov på just den toaletten?

Vad för leksaker kan vara typiskt för kaninen?

Om jag släpper ut kaninen när jag är på jobbet t.ex, finns det en möjlighet att den kan springa till sin bur och glra sina behov på kanintoaletten, eller kommer den kissa och bajsa i huset?

Skulle den må bra att vara ensam i lägenheten och springa runt, eller borde den vara i en bur medan jag är ute?

Jag tönkte att den kanske mår bäst av att vara ute ur buren och samtidigt ha burens dörr öppen, så den kan springa in och ut som den vill. Eller skulle det finnas risk att den kommer känna sig ensam och bli rädd att vara ensam hemma i en lägenhet, som är antaglugen i kaninsens syn, väldigt stor?

Ni som har erfarenheter tidigare med kaniner får mer än gärna dela med eran erfarenheter, och berätta vad det bästa är att tänka på.

Jag kommer ju inte skaffa en kanin så fort jag får en lägenhet, men mest troligt så småningom. Bra att skapa en tråd nu, så man hinner få massa olika svar till dess tänkte jag.

Tack på förhand!
Citera
2017-01-08, 14:00
  #2
Medlem
Jag skulle inte ha kaninen lös utan uppsikt. De gillar ju att gnaga på saker så kanske gnager den på dina möbler, eller på en sladd och dör.
Citera
2017-01-08, 14:04
  #3
Medlem
Kaniner behöver vara två för att må bra. Buren behöver vara stor.
Hade du tänkt dig något litet så kanske en hamster är bättre?
Citera
2017-01-08, 15:17
  #4
Medlem
Myrtens avatar
Saltsten - NEJ! Pellets och liknande - NEJ!
Det den behöver i matväg är ffa ett bra hö, som komplement bladgrönt av olika slag.

Utdrag från Mälarens Smådjurskliniks skötselråd, gå helst in på hemsidan och läs igenom:
Citat:
En bra kost till en kanin utgörs till allra största delen utav hö. Kaninen ska äta minst 80% hö. Hö måste alltid finnas i obegränsad mängd men det räcker inte att bara se till att hö alltid fylls på. Man måste dessutom vara mycket restriktiv med att ge andra fodermedel eftersom kaninen kommer att favorisera den godare maten och äta för mycket om den får möjlighet att välja själv.

Det vanligaste torrfoder som säljs till kaniner utgörs av pellets och gnagar/kaninblandningar av olika slag. De olika blandningarna där det ingår säd, frön, majs och cornflakesliknande produkter är mycket dålig mat och bör inte ges alls! Den är alldeles för fet, lättuggad och fiberfattig. Möjligtvis kan man ge någon enstaka bit styckevis för att belöna eller aktivera kaninen.

Pellets av god kvalité och hög fiberhalt (minst 18%, gärna mer) kan ges i begränsade mängder men kan med fördel uteslutas helt. Vill man tvunget utfodra med pellets bör man inte ge mer än ca 2 msk per dag till en tvåkiloskanin.

Som komplement till hö är den bästa födan bladgrönt av olika slag. Helst ska man variera så mycket som möjligt och försöka få med tre olika sorter varje dag. Tillgången på färska bladgrönsaker kan vara sämre på vintern men på sommaren kan man plocka mycket utomhus. Några exempel på bra bladgrönt är gräs, maskrosor och annat ogräs, blad från fruktträd och andra vanliga lövträd, sallader av det mörka, lite grövre slaget, blaster från olika rotfrukter, färska krukörter, hibiskusblad från obesprutade plantor, broccoli med blad, kål av olika slag samt spenat och mangold. Spenat, mangold, kål, brysselkål och broccoli bör man inte ge allt för mycket av då de kan orsaka ämnesomsättningssjukdomar men i en blandning och i mindre mängder går det bra.

En viktig del av kosten till en kanin är dessutom den egenproducerade nattavföringen som kaninen äter direkt från analöppningen. Dessa små ”pluttar” med ett lite druvklaseliknande och blankt utseende, kommer från blindtarmen och innehåller för kaninen viktiga vitaminer och näringsämnen. Det kan tyckas oaptitligt att kaninen äter sin egen avföring men dessa små ”vitaminbomber” är av största vikt för kaninens hälsa.

Som godis kan man ge en liten bit morot, frukt eller bär någon gång i veckan eller några bitar torkad frukt alternativt en knäckebrödsbit. Man bör undvika nötter, frön, kakor, choklad, frukostflingor, godis och andra sötade livsmedel helt och hållet. Hund- och kattmat måste placeras så att kaniner inte kommer åt den.

Salt- och mineralstenar behövs inte till sällskapskaniner. De kan t.o.m. vara skadliga om en uttråkad kanin gnager för mycket på dem. Det höga mineralinnehållet gynnar bildning av uringrus och urinsten.

Vitamintillskott är onödigt att ge till friska kaniner som äter en fullgod kost. Om tillräckligt fiberrik föda ges, kommer bakterierna i kaninens blindtarm att trivas och producera alla nödvändiga vitaminer åt kaninen. Dessa vitaminet finns bl.a. i nattavföringen som beskrivs ovan.
http://www.malarensmadjur.se/Skoetsel.htm
__________________
Senast redigerad av Myrten 2017-01-08 kl. 15:21.
Citera
2017-01-08, 17:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Om jag släpper ut kaninen när jag är på jobbet t.ex, finns det en möjlighet att den kan springa till sin bur och glra sina behov på kanintoaletten, eller kommer den kissa och bajsa i huset?

Jag känner ingen som lyckats få sin kanin rumsren, så du får räkna med att plocka lite tollar på golvet, men de är ju fasta och små så det är inga stora problem. Tycker inte du ska låta den springa lös när du inte är hemma; den kan t e x fastna i någonting och få panik, alternativt tugga på något som fastnar i halsen... Inte kul att komma hem till en svårt traumatiserad (ev död) kanin...

Lycka till med Lille Skutt, kaniner är trevliga djur för de som inte har tid med lite mer krävande djur som hund o katt!
Citera
2017-01-08, 18:04
  #6
Medlem
Myrtens avatar
Den kanin vi hade när jag var liten var helt rumsren, hade en toalettlåda där den bajsade och kissade. Den var instängd i buren när vi sov, annars alltid lös. Men om lägenheten/rummet där din kanin ska vistas inte är helt kaninsäkrat så ska du nog inte lämna den lös när du inte är hemma.
Citera
2017-01-09, 23:04
  #7
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
När jag flyttar hemifrån vilket kommer nog vara mycket, mycket snart. Så hade jag tänkt köpa ett sällskapsdjur.

Jag kommer jobba på helger och ibalnd på vissa vardagar, men inte alla. Så jag kommer ha en okej ekonomi men samtisigt vara hemma tillräckligt för att kunna ge kaninen uppmärksamhet och kärlek.

När jag flyttar hemifrån, tänkte jag börja med småsteg i taget. Exemeplvis köpa en bur, hö, hus och leksaker. Och givetvis salsten m.m.

Köpa kanin mat, är det obligatorisk, eller skulle det också vara okej att ge den grönsaker som man kommer ha i kylen?

Kaninen brukar göra sina behov på hörn, så en kanin toalett kommer jag nog också köpa. Men en undring är hur man lär kaninen att göra sina behov på just den toaletten?

Vad för leksaker kan vara typiskt för kaninen?

Om jag släpper ut kaninen när jag är på jobbet t.ex, finns det en möjlighet att den kan springa till sin bur och glra sina behov på kanintoaletten, eller kommer den kissa och bajsa i huset?

Skulle den må bra att vara ensam i lägenheten och springa runt, eller borde den vara i en bur medan jag är ute?

Jag tönkte att den kanske mår bäst av att vara ute ur buren och samtidigt ha burens dörr öppen, så den kan springa in och ut som den vill. Eller skulle det finnas risk att den kommer känna sig ensam och bli rädd att vara ensam hemma i en lägenhet, som är antaglugen i kaninsens syn, väldigt stor?

Ni som har erfarenheter tidigare med kaniner får mer än gärna dela med eran erfarenheter, och berätta vad det bästa är att tänka på.

Jag kommer ju inte skaffa en kanin så fort jag får en lägenhet, men mest troligt så småningom. Bra att skapa en tråd nu, så man hinner få massa olika svar till dess tänkte jag.

Tack på förhand!
Kommer säkert upprepa vad en del redan sagt.

Du ska inte ha en ensam kanin utan två - och helst honor (annars har du snart en hel kaninfarm ).

Sedan ska du satsa på den största bur du kan få tag på. Det finns vissa lagstadgade mått och det är bra mycket större än du tror.

Vad det gäller kost så är det (bra) hö och friskt vatten som gäller. Glöm allt vad pellets (undantag: utomhuskaniner vintertid) och gnagarblandningar de försöker sälja på dig heter - det ska de INTE ha.
Hö är viktigt att det alltid finns tillgång till då kaniners matsmältning bygger på att de äter lite jämt samt att tänderna slits på bästa sätt. Det är därför man inte ska ge pellets till en vanlig innekanin då näringsinnehållet täcks för lätt utan tandslitage (kaninens tänder växer hela tiden).

Absolut inte salt- eller mineralsten som redan nämnts i länken du fick tidigare.

Salladsmixer, morots- och äppelbitar samt havregryn (obs! - lite) är poppis här hemma som godis.
Även kryddväxter (t.ex. persilja, basilika och koriander) kan du ge relativt mycket av samt på sommaren maskrosblad, kirskål och gräs.

Leksaker behöver de inte utan är mer nöjda att få grenar (med eller utan blad) att gnaga på.

Om kanintoalett säger jag... njeej.
Visst brukar de hitta ett favoritställe att göra sina behov men det styr man inte över. Min erfarenhet är att "pluttar" hamnar lite här och där medan kissandet brukar ske i spånet på ett av kaninen valt ställe i buren.

Sen går jag lite mot strömmen.
Du kan ha din kanin lös hemma även om du inte är hemma om du "kaninsäkrar" dvs. inga elkablar eller saker du är rädd om tillgängliga. Själva fick vi telefonsladden (ja, vi har forfarande fast telefon) avkapad på julafton på två ställen. Det var bara till att skarva.

Sen kommer jag till den tråkiga biten.

Det finns några sjukdomar som kaniner kan smittas av om du tar in grönt utifrån.
Dels kaninpest som med jämna mellanrum "sanerar" vildkaninpopulationen och som även är bra smittsam via grönt till tamkaniner.
Sedan finns det numera två olika sorters gulsot (RHVD1 och RHVD2). "Ettan" har funnits ett tag medan "tvåan" har i år gått som en riktig farsot i södra Sverige (upp till Gävle ungefär). I Skåne och Halland har nästan hela vildkaninpopulationerna slagits ut och den har även gått hårt åt tamkaninerna.
Alla dessa går dock att vaccinera mot.

*Tänkte skriva mer men måste åka akut till sjukhuset. Kompletterar senare.*
Citera
2017-08-12, 08:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Den kanin vi hade när jag var liten var helt rumsren, hade en toalettlåda där den bajsade och kissade. Den var instängd i buren när vi sov, annars alltid lös. Men om lägenheten/rummet där din kanin ska vistas inte är helt kaninsäkrat så ska du nog inte lämna den lös när du inte är hemma.
Hur lyckades du att få din kanin rumsren?
Citera
2017-08-12, 08:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Kommer säkert upprepa vad en del redan sagt.

Du ska inte ha en ensam kanin utan två - och helst honor (annars har du snart en hel kaninfarm ).

Sedan ska du satsa på den största bur du kan få tag på. Det finns vissa lagstadgade mått och det är bra mycket större än du tror.

Vad det gäller kost så är det (bra) hö och friskt vatten som gäller. Glöm allt vad pellets (undantag: utomhuskaniner vintertid) och gnagarblandningar de försöker sälja på dig heter - det ska de INTE ha.
Hö är viktigt att det alltid finns tillgång till då kaniners matsmältning bygger på att de äter lite jämt samt att tänderna slits på bästa sätt. Det är därför man inte ska ge pellets till en vanlig innekanin då näringsinnehållet täcks för lätt utan tandslitage (kaninens tänder växer hela tiden).

Absolut inte salt- eller mineralsten som redan nämnts i länken du fick tidigare.

Salladsmixer, morots- och äppelbitar samt havregryn (obs! - lite) är poppis här hemma som godis.
Även kryddväxter (t.ex. persilja, basilika och koriander) kan du ge relativt mycket av samt på sommaren maskrosblad, kirskål och gräs.

Leksaker behöver de inte utan är mer nöjda att få grenar (med eller utan blad) att gnaga på.

Om kanintoalett säger jag... njeej.
Visst brukar de hitta ett favoritställe att göra sina behov men det styr man inte över. Min erfarenhet är att "pluttar" hamnar lite här och där medan kissandet brukar ske i spånet på ett av kaninen valt ställe i buren.

Sen går jag lite mot strömmen.
Du kan ha din kanin lös hemma även om du inte är hemma om du "kaninsäkrar" dvs. inga elkablar eller saker du är rädd om tillgängliga. Själva fick vi telefonsladden (ja, vi har forfarande fast telefon) avkapad på julafton på två ställen. Det var bara till att skarva.

Sen kommer jag till den tråkiga biten.

Det finns några sjukdomar som kaniner kan smittas av om du tar in grönt utifrån.
Dels kaninpest som med jämna mellanrum "sanerar" vildkaninpopulationen och som även är bra smittsam via grönt till tamkaniner.
Sedan finns det numera två olika sorters gulsot (RHVD1 och RHVD2). "Ettan" har funnits ett tag medan "tvåan" har i år gått som en riktig farsot i södra Sverige (upp till Gävle ungefär). I Skåne och Halland har nästan hela vildkaninpopulationerna slagits ut och den har även gått hårt åt tamkaninerna.
Alla dessa går dock att vaccinera mot.

*Tänkte skriva mer men måste åka akut till sjukhuset. Kompletterar senare.*
Vad menar du om jag tar in grönt utifrån?

Maskrosblad?

Jag hade kanin som barn, och då plockade jag en hel del maskrosblad, eftersom kaninen verkade tycka om det.

Så man skall helst inte plocka gräs och blad ute?
Citera
2017-08-12, 12:37
  #10
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hur lyckades du att få din kanin rumsren?
Jag var typ 4-5 år så var mina äldre syskon (och mamma) som skötte det mesta, men den (en liten brun holländare har jag förstått senare) hade en relativt stor bur byggd av trä och nät som stod i köket, samt en gammal liten barnpulka som toalett (detta var 70-tal ). Toaletten stod utanför buren dagtid samt burdörren helt öppen så kaninen skuttade omkring i köket (och lägenheten ibland). På natten var toaletten inställd i buren och buren stängd.
Citera
2017-08-12, 12:41
  #11
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vad menar du om jag tar in grönt utifrån?

Maskrosblad?

Jag hade kanin som barn, och då plockade jag en hel del maskrosblad, eftersom kaninen verkade tycka om det.

Så man skall helst inte plocka gräs och blad ute?

Förutom smittrisk så kan maskrosor bidra till urinstenar, så ge endast i mindre mängder nån gång ibland, som godis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback